Welke wijnhandelaar verstuurd er dezer dagen nog wat?
Eergisteren ontving ik wat middels UPS, bij de eerste aanbieding was er niemand thuis, dus dat is 3 dagen onderweg ???
Had het spul niet moeten accepteren:X
Hendrik
Bij hitte schade denk ik aan mijn wijntjes in de garage (plat dak), die te licht bevonden waren voor de wijnbewaarkast.
Vier momenteel vkantie in de Algarve (wie kent een Portugese witte wijn die drinkbaar is???) en ik vrees dat verschillende kurkjes al een eindje uit de fles gepopt zijn. Stom van me.
Groeten,
Jan
Dag Jan,
Ik weet niet wat/welke stijl je doorgaans drinkt.
Portugal heeft veel mooie witte wijnen:
Dona Ermelinda wit, Terras do Pó Castas wit, Monte Velho wit, Ribafreixo Antão Vaz wit, Esporão wit, Páxa QO wit, Bucelas wit (specifiek 2011) en Quinta do Monte d'Oiro Madrigal wit om zo maar eens wat te noemen. In Portugal ruwweg tussen de 10 en 40 euro (restaurantprijs) te vinden.
Groet,
Twan
Twan,
Dank voor je reactie en tips.
In deze temperatuur snak ik naar een frisse opwekkende wijn. Type sauvignon blanc.
De vinho verde stelt me dusver erg teleur. De Esporao heb ik gedronken. Inderdaad keurige wijn maar het lijkt erop dat de meeste duurdere witte wijnen (in Portugal is dat plm 10 eur) een flinke toef nieuw hout hebben gehad.
Groeten,
Jan
TGG Schreef:
——————————————————-
> allemaal onzin toch Harry… geloif er niks van
> dat wijn niet een paar dagen wat warmte kan
> hebben.
>
> overigens valt de hitte in NLD toch wel mee dus
> die wijnschade is allemaal onzin.
>
> Ik verkoop wat wijn op dit moment en die gaan
> gewoon hupsakee mee me laposte.
>
> Theo
Ik denk dat het gevaar voor hitteschade met de huidige temperaturen geen ‘onzin’ is.
In de auto kan de wijn gemakkelijk warmer dan dertig graden worden. Dat is genoeg om een grote opwaartse druk op de kurk te geven; de wijn kan er gedeeltelijk langs worden geperst of de kurk kan zelfs naar buiten worden gedrukt. In deze gevallen is wel de afsluiting voor de lange termijn waarschijnlijk (aanzienlijk) minder geworden.
Wijnen met iets restzoet en weinig sulfiet of wijnen met iets als brett zou ik ook geen hittebehandeling geven omdat dit ook het risico op een minder prettige wijnervaring in de toekomst vergroot. Dat is denk ik geen ‘onzin’ maar gewoon wetenschap
Volgens mij hoor je als wijnhandelaar met deze temperaturen zonder expliciete toestemming van de klant geen wijn te versturen.
Mvg,
ChrisW
Type Sauvignon Blanc/ fris, ga voor Arinto, Antão Vaz variétalwijnen en de Fenão Pires. Ben toevallig net dit weekend voor de website de druiven aan het omschrijven. Onderstaand is nog niet de webversie, maar de eerste opzet. Doe er je voordeel mee.
Antão Vaz
Tropisch fruit, licht kruidig, lage aciditeit, mineralig, complexe aroma’s en smaakintensief. Typische Alentejodruif, maar ook volop te vinden in de regio Península de Setúbal.
Arinto (Minho regio: Pedernã)
Kenmerken zijn: hoge zuurgraad (vergelijk Riesling), appel en citruszuren en bij oudering wat nootachtig. Veelal gebruikt om wijn, uit de warme Portugese wijngebieden, van voldoende zuren te voorzien. Doorgaans in een blend met Antão Vaz en Roupeiro (Síria) in de Alentejo of met o.a. Fernão Pires in de regio’s Península de Setúbal en Tejo. In uitzonderlijke gevallen, Bucelas wit en Vidigueira wit (Alentejo), zeer geschikt als cépagewijn.
Fernão Pires (Beiras region - D.O.C. Bairrada: Maria Gomes)
Kenmerkend voor deze druif is het zeer aromatische karakter met geuren van zoet tropisch fruit, citrusvruchten (o.a. grapefruit, sinaasappel) en soms een muskaattoon. De druif brengt naast hoofdzakelijk droge witte wijnen ook zoete wijn (late harvest / colheita tardia) voort. De druif wordt het meest aangetroffen in de wijnregio’s Tejo, Lisboa en Península de Setúbal, maar is in heel Portugal te vinden. Fernão Pires vind je als single variety, maar ook in de blend met o.a. Arinto, Antão Vaz en Chardonnay. In de Bairrada vind je deze druif als single variety of in de blend met Bical en/of Cerceal.
Dat is genoeg om een grote opwaartse druk op de kurk te geven; de wijn kan er gedeeltelijk langs worden geperst of de kurk kan zelfs naar buiten worden gedrukt.
Geen Beta-opleiding gehad zeker Chris? Waar haal je in godsnaam die wijsheid (lees: onzin) vandaan? Je presenteert het als feiten maar ik vermoed dat het je mening betreft. Anders had ik graag een verwijzing gezien naar wetenschappelijke onderzoeken naar dit fenomeen. Ok, bespaar je de moeite: die ga je niet vinden….
Ten eerste: wijn wordt tegenwoordig - bijna zonder uitzondering - verzonden in Vinopacks. Zo´n kartonnen doos met meer volume karton dan wijn zullen we maar zeggen. De kartonstructuur bevat veel (isolerende) lucht die de wijn beschermt tegen temperatuurschommelingen. Bovendien bevinden de pakketten zich het grootste deel tijdens transport-verzending òf in de laadruimten van grote trucks/treinwagons òf in grote distributiecentra. Alleen de laatste dag (dag 2-3 of 3-4) worden de pakketten in kleinere transporters gepakt voor aflevering. Tussen alle andere dozen in. En als je geen ruzie met de buren hebt wordt het pakket gewoon dezelfde afgeleverd. Warmteschade? Nul komma nul.
Ten tweede: verwarming vindt van buiten naar binnen plaats. Je verhaal suggereert dat de wijntemperatuur een hogere is dan die van z'n omgeving. Dat is fysisch gezien onmogelijk tenzij de opgewarmde wijn (onmogelijk: zie ‘ten eerste’) ‘s-avonds of ’s-nachts weer aan een veel koudere omgeving wordt blootgesteld (wederom onmogelijk: zie ‘ten eerste’). Verder is de uitzettingscoëfficiënt van waterige vloeistoffen praktisch gezien nul. Waterige vloeistoffen laten zich om die reden ook nauwelijks samenpersen.
Je begrijpt dat ik dus hartelijk om je verhaal heb moeten lachen en ik geloof dat er nog een hoop mensen intrappen ook…:D:D
Bij wijn die in een ver buitenland wordt besteld/gekocht: zelfs in Italië en Spanje wordt per DHL/DPD or whatever verzonden. De wijn ligt in het distributiecentrum voordat je het weet. Bovendien, als je wijn van ver haalt: weet je de bewaarhistorie van je bestelde flesjes? Daar zou ik me grotere zorgen om maken!
En dat te bedenken dat het gros van de (goede) wijndrinkers niet beschikt over een geklimatiseerde wijnopslagruimte…..
Dus niet zo'n paniek zaaien de volgende keer graag!
Vineuze groet,
GJ
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?