Bijgaand nog wat specifieke antwoorden op de vragen/opmerkingen van GJA…
ChrisW
Dat is genoeg om een grote opwaartse druk op de kurk te geven; de wijn kan er gedeeltelijk langs worden geperst of de kurk kan zelfs naar buiten worden gedrukt.
Geen Beta-opleiding gehad zeker Chris? Waar haal je in godsnaam die wijsheid (lees: onzin) vandaan? Je presenteert het als feiten maar ik vermoed dat het je mening betreft. Anders had ik graag een verwijzing gezien naar wetenschappelijke onderzoeken naar dit fenomeen. Ok, bespaar je de moeite: die ga je niet vinden….
Inderdaad … geen beta-opleiding. Wel toegang tot Google … en wat meer dan dat en een paar minuten heb je nu nodig om iets (uit) te vinden ? Die moeite wilde ik er ondanks jouw mening (ik kan het geen feit noemen) wel aan besteden
Zie de onderstaande links, met ook wat wetenschappelijke artikelen:
]link 1
]link 2
]link 3
]link 4
]link 5
]link 6
]link 7
Op basis van bijvoorbeeld het eerste wetenschappelijke artikel, is het niet ondenkbaar dat een losse doos wijn die op een warme vloer staat van 35+ graden, in een bus die regelmatig geopend wordt en waar luchtstroming plaatsvindt, uiteindelijk na 12 uur een inhoud heeft van 12 wijnflessen met een temperatuur gelijk aan de omgevingstemperatuur.
Ten tweede: verwarming vindt van buiten naar binnen plaats. Je verhaal suggereert dat de wijntemperatuur een hogere is dan die van z'n omgeving. Dat is fysisch gezien onmogelijk tenzij de opgewarmde wijn (onmogelijk: zie ‘ten eerste’) ‘s-avonds of ’s-nachts weer aan een veel koudere omgeving wordt blootgesteld (wederom onmogelijk: zie ‘ten eerste’). Verder is de uitzettingscoëfficiënt van waterige vloeistoffen praktisch gezien nul. Waterige vloeistoffen laten zich om die reden ook nauwelijks samenpersen
Ik hoop niet dat ik ergens heb gesuggereerd dat de wijntemperatuur hoger is dan die van zijn omgeving. Als de omgevingstemperatuur 35+ graden is (zoals het hier is geweest) dan hoeft de wijn ook niet de omgevingstemperatuur te bereiken om potentieel te beschadigen.
Verder heb ik geen beta-studie gevolgd, maar ik weet wel dat als de uitzettingscoëfficiënt van water bijna nul is en daarmee irrelevant zou zijn, heel veel belangrijke natuurverschijnselen ‘bijna nul en irrelevant zijn’. De uitzettingscoëffficiënt van water is volgens mij 0.21 10-3 m3/m3K bij zo'n 20 graden Celcius (waar wikipedia al niet nuttig voor is; dat scheelt heel wat zoeken naar mijn oude Binas boekje van vroeger ). Van alcohol is dit 1.10. Van wijn is dit dan ongeveer 0.34 (dit weet ik niet, maar ik beschouw wijn maar even als mengsel van water en alcohol; iets wat in Roemenië ook behoorlijk goed als wijn verkocht werd ). Dit zou volgens mij betekenen dat de wijn bij 12 graden temperatuurverschil in een periode die te kort is om lucht af te voeren door de kurk zo'n 0.3 cm3 uitzet. Afhankelijk van de hoeveelheid lucht onder de kurk geeft dit een druktoename welke behoorlijk kan oplopen (met in het meest extreme geval uitgedrukte kurken als gevolg).
Maar … ik hou me aanbevolen voor wetenschappelijke artikelen die aantonen dat er nooit hitteschade tijdens wijntransport optreedt. Gezien jouw stellingen en het van mij gevraagde wetenschappelijke bewijs voor mijn opmerkingen - iets wat natuurlijk moeilijk is voor iemand zonder beta-opleiding - zou het natuurlijk gepast zijn om je eigen opmerkingen ook met wetenschappelijke artikelen te staven, iets wat vast eenvoudig is voor iemand met mogelijk een beta-opleiding
Mvg,
ChrisW