Hitte schade

• Udo Göebel

Ik denk dat het allemaal wel meevalt, ik verstuur al jaren per koerier (inderdaad in de dozen zoals GJA het beschrijft) en dat in alle jaargetijden. Heb nog nooit een klacht ontvangen. Alleen dat er wel eens een doos uit de handen van de koerier valt ;-)

Zou me evt meer zorgen maken over al die vrachtwagens met gebottelde wijn die uit Zuid-Italië of Midden-Spanje over de snelwegen kruipen, ook als het 35 graden+ is.

• ChrisW

Beste GJA,

Ook goedemorgen :)

De hogere kans op vergisting in de fles hoef ik je hoop ik niet uit te leggen gezien je gevolgde beta-studie :D

Zie hier iets over brett en warmte

Zie hier iets ‘wtenschappelijks’ over temperatuur tijdens transport en effect op de wijn

Ik neem verder aan dat je nog nooit een kurk hebt gezien die uit de fles is gedrukt of waar de wijn bij een jonge wijnfles gedeeltelijk langs de kurk is geperst …. ik heb dit al wel veel gezien en er op de wijnfora veel over gelezen. Hoe denk je dat dit is ontstaan? Dit gebeurt niet als de wijnfles op dezelfde temperatuur is gebleven. Dit zou wel tijdens transport gedurende heel warme dagen of opslagsituaties zoals Jan beschrijft kunnen gebeuren (of wanneer gebeurt dit dan volgens jou? Met jouw beta-studie moet je dit zo kunnen verklaren :D Om je iets te helpen: bij een net afgevulde wijnfles is de hoeveelheid lucht onder de kurk heel beperkt. Bij iets warmere temperatuur zet zowel de vloeistof als de lucht uit en dit hoeft echt niet tot 50 graden te gaan om de druk zo op te voeren dat de afsluiter (te) flink getest wordt).

Bij Harry ging het om wijn die twee keer in een (kleine) bus is geweest op dagen dat we hier recordtemperaturen hebben gemeten. De dag dat de wijn niet is afgeleverd, kan de wijn de hele dag in de bus hebben gezeten. De vloer van die bus was zo'n 35 graden. Het helpt de eerste uren zeker als er karton om de wijn zit, maar als de wijn na een of meer dagen transport al op ruim 25 graden de dag begint (de treinen/vrachtwagens/opslagcentra zullen nu veelal wel minimaal die temperatuur hebben gehad), dan zal de wijn aan het einde van de dag de dertig graden zeker passeren.

Mvg,

ChrisW

• Robèrt Koopman

Wijn is toch vooral water?

De uitzettingscoëfficient van water is vele malen kleiner dan die van glas.

• Hendrik de vierde

Yep, mag ik bovendien opmerken dat het in zo n donkerbruine(!) UPS bus m.i. nog veel warmer wordt!

Andere vervoerders geven pakketjes af bij de buren, of zetten het zelfs in de garage, UPS dus niet.

Ga binnenkort maar eens een flesje slachten.

Hendrik

• Robèrt Koopman

En die busjes scheuren als dolle, door de rijwind koelt het weer flink af.

Wijn lijkt onderhand wel het meest kwetsbare goedje ter wereld :D

• ChrisW

Robèrt Koopman Schreef:

——————————————————-

> En die busjes scheuren als dolle, door de rijwind

> koelt het weer flink af.

> Wijn lijkt onderhand wel het meest kwetsbare

> goedje ter wereld :D

Wijn is niet meest kwetsbare goedje in de wereld, maar wijn afgevuld in een wijnfles is dat zeker wel. Als dat niet zo zou zijn dan zou de variabiliteit in wijn niet zo extreem hoog zijn. Als je ziet hoe de kwaliteit van jouw dure wijn na twintig jaar kan variëren dan is de wijnfles kennelijk erg kwetsbaar voor een aantal factoren.

De kwaliteit van de afsluiting is denk ik in ieder geval één van de factoren waar de wijnkwaliteit uiteindelijk na vele jaren door beïnvloed wordt. En die kwaliteit kun je bij een snelle temperatuurstijging potentieel definitief om zeep helpen (soms zelfs zichtbaar aan de buitenkant door kurken die eruit zijn gedrukt of lekkage). GJA kan het met zijn beta-studie vast beter berekenen :D, maar volgens mij is er niet meer dan ongeveer 10 graden temperatuurverschil in een korte periode voor nodig om de druk onder de kurk tot zo'n 1.5 bar te laten toenemen (in ieder geval bij flessen met weinig lucht onder de kurk). Daar is de kurk niet (altijd) op gebouwd gezien de lekkages en uitgedrukte kurken die dan soms het gevolg zijn.

Die tien graden zou je met een hele dag transport in een UPS busje wel kunnen bereiken. Ook al rijden ze als de brandweer; als het buiten 36 graden is, de zon erop schijnt en de asfalt temperatuur 50+ graden is dan wordt de lucht temperatuur binnen in de bus snel meer dan 35 graden, worden de wanden en vloeren warmer dan 36 graden en zal alles wat erin ligt gaan opwarmen.

Waarom zou je ook risico ook lopen? Vaak betreft het wijnen die je toch niet direct gaat opdrinken en waarbij het geen enkel probleem is om ze pas te ontvangen als het niet 30+ graden is buiten.

Mvg,

ChrisW

• ChrisW

Bijgaand nog wat specifieke antwoorden op de vragen/opmerkingen van GJA…

ChrisW

Dat is genoeg om een grote opwaartse druk op de kurk te geven; de wijn kan er gedeeltelijk langs worden geperst of de kurk kan zelfs naar buiten worden gedrukt.

Geen Beta-opleiding gehad zeker Chris? Waar haal je in godsnaam die wijsheid (lees: onzin) vandaan? Je presenteert het als feiten maar ik vermoed dat het je mening betreft. Anders had ik graag een verwijzing gezien naar wetenschappelijke onderzoeken naar dit fenomeen. Ok, bespaar je de moeite: die ga je niet vinden….

Inderdaad … geen beta-opleiding. Wel toegang tot Google … en wat meer dan dat en een paar minuten heb je nu nodig om iets (uit) te vinden :D ? Die moeite wilde ik er ondanks jouw mening (ik kan het geen feit noemen) wel aan besteden :D

Zie de onderstaande links, met ook wat wetenschappelijke artikelen:

]link 1

]link 2

]link 3

]link 4

]link 5

]link 6

]link 7

Op basis van bijvoorbeeld het eerste wetenschappelijke artikel, is het niet ondenkbaar dat een losse doos wijn die op een warme vloer staat van 35+ graden, in een bus die regelmatig geopend wordt en waar luchtstroming plaatsvindt, uiteindelijk na 12 uur een inhoud heeft van 12 wijnflessen met een temperatuur gelijk aan de omgevingstemperatuur.

Ten tweede: verwarming vindt van buiten naar binnen plaats. Je verhaal suggereert dat de wijntemperatuur een hogere is dan die van z'n omgeving. Dat is fysisch gezien onmogelijk tenzij de opgewarmde wijn (onmogelijk: zie ‘ten eerste’) ‘s-avonds of ’s-nachts weer aan een veel koudere omgeving wordt blootgesteld (wederom onmogelijk: zie ‘ten eerste’). Verder is de uitzettingscoëfficiënt van waterige vloeistoffen praktisch gezien nul. Waterige vloeistoffen laten zich om die reden ook nauwelijks samenpersen

Ik hoop niet dat ik ergens heb gesuggereerd dat de wijntemperatuur hoger is dan die van zijn omgeving. Als de omgevingstemperatuur 35+ graden is (zoals het hier is geweest) dan hoeft de wijn ook niet de omgevingstemperatuur te bereiken om potentieel te beschadigen.

Verder heb ik geen beta-studie gevolgd, maar ik weet wel dat als de uitzettingscoëfficiënt van water bijna nul is en daarmee irrelevant zou zijn, heel veel belangrijke natuurverschijnselen ‘bijna nul en irrelevant zijn’. De uitzettingscoëffficiënt van water is volgens mij 0.21 10-3 m3/m3K bij zo'n 20 graden Celcius (waar wikipedia al niet nuttig voor is; dat scheelt heel wat zoeken naar mijn oude Binas boekje van vroeger :) ). Van alcohol is dit 1.10. Van wijn is dit dan ongeveer 0.34 (dit weet ik niet, maar ik beschouw wijn maar even als mengsel van water en alcohol; iets wat in Roemenië ook behoorlijk goed als wijn verkocht werd :) ). Dit zou volgens mij betekenen dat de wijn bij 12 graden temperatuurverschil in een periode die te kort is om lucht af te voeren door de kurk zo'n 0.3 cm3 uitzet. Afhankelijk van de hoeveelheid lucht onder de kurk geeft dit een druktoename welke behoorlijk kan oplopen (met in het meest extreme geval uitgedrukte kurken als gevolg).

Maar … ik hou me aanbevolen voor wetenschappelijke artikelen die aantonen dat er nooit hitteschade tijdens wijntransport optreedt. Gezien jouw stellingen en het van mij gevraagde wetenschappelijke bewijs voor mijn opmerkingen - iets wat natuurlijk moeilijk is voor iemand zonder beta-opleiding - zou het natuurlijk gepast zijn om je eigen opmerkingen ook met wetenschappelijke artikelen te staven, iets wat vast eenvoudig is voor iemand met mogelijk een beta-opleiding :D

Mvg,

ChrisW

• John Copier

Tijdens mijn Beta studie :Dheb ik mij om vele zaken druk gemaakt maar nooit over het uitgedrukken van kurken uit wijnflessen omdat het even een paar graden warmer is dan normaal. Ik maak mij er dan ook in het geheel niet druk om. Gezien mijn leeftijd moet alles toch binnen pakweg 20 jaar op zijn. Dat overleeft de wijn wel gezien de ervaring over de voorgaande 50 jaar. “The proof of the pudding is in the eating!” Ik heb dus even in de ijzerenvoorraad (dat is de voorraad buiten de koeling) gekeken. Ik ben geen verontrustende zaken tegengekomen.

Wanneer we deze verontrusting verplaatsen naar Zuideuropa is verzenden in die gebieden voor een groot deel van het jaar (dus) een probleem. Ik heb daar nog nooit iets ter plaatse over vernomen. We moeten het dus niet groter maken dan het is. Wijn is gewoon sap en de fles vertroetelen als een pasgeboren baby is leuk voor de aandachtige en onkundige wijnliefhebber. Zorg dat je wijn binnen 20 jaar in je maag-darmkanaal zit. Wellicht dat “Bijsterveld” er dan nog wat van kan maken.

• H.P.B.

Met een injectienaald? :)

• ChrisW

@ John,

Ondanks de beta-studie is het aangeleverde ‘anekdotische’ bewijs wel erg beperkt (wetenschappelijk zeker onvoldoende volgens de normen van GJA :) ) en is het effect van hitte op wijn tijdens transport naar mijn bescheiden mening wat beter onderzocht en vastgelegd in de artikelen die ik hierboven heb gelinkt :D

Moet ik het trouwens zo lezen dat jij bij wijnen van 20 jaar oud geen behoorlijke flesvariatie waarneemt? Dan heb jij wel heeeeeel veel geluk (of anders maakt het je misschien niet zoveel uit wat uit de fles komt zolang het maar vloeibaar is wat ik me niet kan voorstellen als senior prikker >:D< ) .

Welke factoren en in welke mate de flesvariabiliteit veroorzaken is onderwerp van veel discussie, maar ikzelf probeer in ieder geval alle mogelijke oorzaken die ikzelf kan beïnvloeden te beperken (waaronder blootstelling aan hoge temperaturen). Baat het niet dan schaadt het niet.

Mvg,

ChrisW