Hitte schade

• Robèrt Koopman

Met 10 graden warmer zal de druk echt niet met 50% toenemen.

De algemene gaswet geldt ook hier, als de druk met 50% toeneemt bij een gelijkblijvend volume moet de temperatuur veel meer stijgen dan 10 graden.

• John Copier

:D

• iRalph

Tuurlijk heeft de temperatuur invloed. De vraag is alleen hoeveel maar vooral: levert het schade op. Ik meen me ooit een verhaal te herinneren van Willem G, die 5 jaar lang met een fles wijn in zn auto reed. Daarna deze fles dronk met een identieke fles maar die uit zn kelder kwam. Er was verschil maar beide wijnen waren prima te hachelen

Ook de stukken door Chris aangedragen geven absoluut geen duidelijkheid. Zelfs het wetenschappelijke paper toont alleen maar aan, dat temperatuur invloed heeft op oxydatie, maar kwalitatief doet men totaal geen uitspraken.

Ik vind de empirische proef van Willem G eigenlijk nog t beste.

Zodra wij self proclaimed wijnkenners een Barolo niet kunnen onderscheiden van een Brunello, dan zullen wij ook niet in staat zijn een wijn te kunnen identificeren die ooit vervoerd geweest is op een dag dat de mussen van het dak vielen.

• John Copier

Hitte schade is, wanneer er al sprake van is, op slechts enkele dagen van het jaar van toepassing. Valt dus wel mee. Fiscale schade zoals vanaf vandaag in België is iedere dag merkbaar. Accijns is vanaf vandaag 5 augustus verhoogd. Een halve cent per pint of glaasje wijn. Niet veel maar dan toch. Dat is wel lef hebben zo midden in het jaar. Komt bij ons ook. Spanje, Frankrijk en nu dan België let maar op.

• Robèrt Koopman

Had Udo niet zo'n fles in zijn auto gehad en er ook nog 50.000 km mee rondgereden?

Proevers vonden de wijn zelf “beter” dacht ik.

Of is de wens de vader van de gedachte? ;)

• ChrisW

Beste Raplh,

Volgens mij heb je de artikelen niet helemaal gelezen …. en misschien ook geen beta-opleiding gevolgd als je een steekproef met N=1 als beste ‘bewijs’ accepteert >:D<

In de artikelen wordt veel meer potentiële schade door hitte aangetoond en beschreven dan alleen oxidatie.

Hitte kan:

- de afsluiting door de kurk beschadigen waardoor deze op lange termijn slechter afsluit

- brett en andere onzuiverheden in de wijn een groeispurt geven

- spontane vergisting in de fles veroorzaken

- volgens het experiment beschreven in een van de bovenstaande artikelen: ETS Labs concluded that cumulative exposure to 30⁰C for more than 18 hours changed the taste, changed the color, flattened the aromas, reduced the SO2, and increased Ethyl Carbamate. In white wines, turbidity noticeably increased, and in red wines, tannins decreased.

- de wijn sneller laten ouderen

Het bovenstaande is iets wat kan gebeuren. Dit betekent niet dat het altijd plaatsvindt. Anekdotisch ‘bewijs’ voor het aantonen dat er nooit transportschade optreedt, bestaat dan ook niet in dit soort gevallen.

Voor de omgekeerde stelling volstaat anekdotisch bewijs grappig genoeg wel: een voorbeeld van kurken die omhoog zijn gekomen of waar de wijn langs de rand van de kurk omhoog is gekomen tijdens transport toont wel aan dat hitteschade tijdens transport kan optreden. En die voorbeelden kent iedereen denk ik wel … anders volstaat 1 minuut op Google om deze kennis alsnog te vergaren :D

Mvg,

ChrisW

• iRalph

Chris, ik zie alleen onder link 1 een wetenschappelijk stuk. Andere links zijn allemaal verhalen zonder enig fundament en net zo anekdotisch als de verhalen die jij als zodanig beoordeelt. Als een volleerde alfa ;) laat je je intimideren door wat scheikundige symbolen en natuurkundige grootheden en eenheden, raap je van alles bij elkaar, telt x, y en z bij elkaar op en presenteert dat als een hypothese. Klopt nie he? (:P)

• ChrisW

iRalph Schreef:

——————————————————-

> Chris, ik zie alleen onder link 1 een

> wetenschappelijk stuk. Andere links zijn allemaal

> verhalen zonder enig fundament en net zo

> anekdotisch als de verhalen die jij als zodanig

> beoordeelt. Als een volleerde alfa ;) laat je je

> intimideren door wat scheikundige symbolen en

> natuurkundige grootheden en eenheden, raap je van

> alles bij elkaar, telt x, y en z bij elkaar op en

> presenteert dat als een hypothese. Klopt nie he?

> (:P)

Volgens mij heb jij de telkens tweede artikelen in twee van mijn vorige postings niet gelezen. Misschien ook teveel feitelijke tekst voor een mede-alpha? >:D<

Bijgaand nog wat andere artikelen:

artikel 1

artikel 2

drie

vier

vijf

zes

Maar los van de artikelen … welk van de potentiële volgende gevaren van potentiële blootstelling aan hitte tijdens transport ‘geloof’ jij niet (en kun je verwijzen naar wetenschappelijk uitziende artikelen die dit staven? :) ):

1) de afsluiting door de kurk beschadigen waardoor deze op lange termijn slechter afsluit

2) brett en andere onzuiverheden in de wijn een groeispurt geven

3) spontane vergisting in de fles veroorzaken

4) volgens het experiment beschreven in een van de bovenstaande artikelen: ETS Labs concluded that cumulative exposure to 30⁰C for more than 18 hours changed the taste, changed the color, flattened the aromas, reduced the SO2, and increased Ethyl Carbamate. In white wines, turbidity noticeably increased, and in red wines, tannins decreased.

5) de wijn sneller laten ouderen (dit heeft natuurlijk alleen effect bij langere blootstelling aan hogere temperaturen)

Ikzelf ben met name ‘bang’ voor nummer 1 en nummer 2. Dat het eerste kan gebeuren is iets wat iedereen zelfs op plaatjes kan vaststellen als je even internet opgaat. Het tweede gevaar betreft iets wat biologisch simpel te verklaren is en voor mij relevant is omdat ik nogal liefhebber ben van ‘vuile’ wijnen zoals deze bijvoorbeeld in CdP nog vaak gemaakt worden. Vuil in de zin van niet/nauwelijks gefilterd, nauwelijks sulfiet en met soms al redelijk wat brett in de aanvangssituatie. Ik hou mijn flessen Pegau en Bois de Boursan liever gedurende hun hele leven op lage temperatuur om de vuile elementen in de wijn niet onnodig te voeden :).

Mvg,

ChrisW

• iRalph

Ik denk ook 1 en 2. ik denk alleen dat het verschijnsel waar Harry het over heeft, van een te korte duur is. Het zal best invloed hebben, maar voor ons nauwelijks merkbaar. Als het net die fles is die je 30 jaar wilt bewaren, dan heb je wellicht kans dat je er hinder van ondervindt. Ook als het fragiele champagne is, zou ik ook niet al te vrolijk zijn.

Oh ja… never say alpha to a beta ;-)

ir. Ralph

• Robèrt Koopman

Champagne zit weer in dikkere flessen en glas is een goede isolator.