Hitte schade

• Hendrik de vierde

Kan best tussen de oren zitten, maar het zit mij niet lekker:D

Handelaar is vrijdag gestopt met verzenden, dus heeft er zelf ook geen goed gevoel bij.

Heb ooit eens wat wijn rechtstreeks uit Z.A laten komen (Teen die Hoog) dat zat allemaal in heel dik piepschuim verpakt, met een stikker die verkleurd als de teperatuur te hoog zou oplopen.

Zo hoort het!

p.s.

Hendrik zou Hendrik niet zijn als hij die sticker niet daadwerkelijk in de oven heeft getest>:D<

• Hendrik de vierde

Vooral bubbelglas!:D

• iRalph

Hendrik de vierde Schreef:

——————————————————-

> p.s.

> Hendrik zou Hendrik niet zijn als hij die sticker

> niet daadwerkelijk in de oven heeft getest>:D<

Hahahaha!

• ChrisW

iRalph Schreef:

——————————————————-

>

> Oh ja… never say alpha to a beta ;-)

>

> ir. Ralph

Excuses!

Volgens sommige definities ben ik zelf overigens ook geen ‘alpha’ maar een ‘gamma’ met mijn economiestudie :D

Hoe dan ook; een vrijbrief of zelfs maar een beetje aandrang om zo maar iets te roepen heb ik zowel voor, tijdens, als zeker na mijn studie nooit gehad :)

Mvg,

ChrisW

• Udo Göebel

Mijn N=1 experiment uit 2008:

We willen weten of wijn tegen zonlicht, vrieskou en verwaarlozing kan. En heus niet alleen omdat ons wijnrek uit esthetische overwegingen niet de allerbeste plek in huis heeft (volgens tips op het wijnprikbord: de slaapkamer).

Laten we het wetenschappelijk aanpakken. We stellen een onderzoeksteam samen bestaande uit één officiële vinoloog (Udo), één officiële wetenschapper (Sabina) en twee proefdieren (de katten*).

Udo: “Myth Busters is het gaafste programma op televisie.”

Sabina: “America’s Next Top Model is ook leuk, maar dat kunnen we niet als voorbeeld voor ons experiment gebruiken.”

We nemen vier flessen van dezelfde wijn: chenin Blanc unwooded van Groot Parys. Fles Eén zetten we op ons balkon. Daar krijgt de wijn het zwaar te verduren: het balkon ligt uit de wind op het zuidwesten en dat betekent – hebben we proefondervindelijk afgelopen zomer vastgesteld – zinderende hitte terwijl de rest van Hoorn zacht voorjaarsweer geniet. Kun je nagaan wat er gebeurt als het echt warm wordt. Fles Twee leggen we in de bestelauto van Udo. De wijn wordt geklotst en geschud, ruim 20.000 kilometer lang. Fles Drie leggen we in het vriesvak.

Sabina: “Een fles in het vriesvak. Gaat dat niet ontploffen?”

Udo: “Nee, dat gebeurt alleen met flesjes bier die je vergeet.”

Sabina: “OK.”

Onderzoeksopzet: de flessen blijven een half jaar op hun onherbergzame plaats. Daarna zullen ze blind worden geproefd tijdens een proeverij waar ook een controlefles zal worden ingezet. Proeven we verschil? Beter of slechter?

Udo: “De fles in de vriezer is ontploft.”

Sabina: “Ik zeg niks.”

Een nieuwe fles ligt in de vriezer. Het wordt een spannend half jaar.

*) Wees niet bang: de rol van de proefdieren zal in de loop van dit experiment verwaarloosbaar klein blijken. Morele support, verder niks. Maar als we ze niet noemen, zijn ze beledigd.

Ieder onderzoek begint met een goede literatuuranalyse. Dat staat in de literatuur. Wij zijn in ons enthousiasme direct begonnen met flessen verstoppen en hebben de boeken dichtgelaten. Stom! Want nu worden we er van alle kanten op gewezen dat er meer mensen zijn die dit experiment hebben uitgevoerd!

Uit ‘Legendarische wijnverhalen’:Kelderalternatief? (Gert Crum en Frank Jacobs):

Het is jaren geleden dat het experiment plaatsvond. Het initiatief wordt genomen door een Nederlandse wijnimporteur. Het experiment is geëvalueerd in restaurant De Bokkedoorns in Overveen. De uitslag blijkt verrassend, om niet te zeggen tegendraads. Waaruit bestaat het experiment?Van zes verschillende wijnen, waaronder Château Fortia uit Châteauneuf-du-Pape en Château Durfort-Vivens uit Margaux, worden zes flessen gekocht. De wijnen worden alle op een andere wijze bewaard. Een fles van elke soort gaat de koelkast in, een ander van elk belandt naast de verwarmingsketel. Weer zes verschillende flessen worden afwisselend in en naast de koelkast gezet. Zes andere flessen worden overgedragen aan de zorg van Peter Bruins, maître van De Bokkedoorns en een van de beste sommeliers van Nederland. Hij slaat de zes flessen op in de goed geoutilleerde kelder van het restaurant. Daar verblijven ze onder ideale omstandigheden en in alle rust. Nogmaals zes flessen komen in de achterbak van de auto van een vertegenwoordiger terecht. Ze zijn gedurende zes weken in die achterbak gebleven. Dag en nacht, bij koud en warm weer. Zowel tijdens ritten met hoge snelheid op de Nederlandse snelwegen – en natuurlijk ook tijdens het steeds weer optrekken en afremmen in de gebruikelijke files in ochtend- en avondspits – als bij tochten over kasseien en hobbelige achterafwegen hebben ze daar gelegen en geleden. Ze hebben in die tijd zo ongeveer het ergste meegemaakt dat een wijn kan overkomen. Geen enkele wijnliefhebber en verzamelaar wenst dat zijn kelderschatten toe.Vervolgens worden de flessen uit de mooie kelder, de bedompte achterbak, het verwarmingshok en de koelkast gehaald. Ze zijn in willekeurige volgorde en volslagen anoniem op tafel gebracht in De Bokkedoorns. Een deskundig proefpanel beoordeelt de wijnen blind in de veronderstelling dat de verschillen tussen de optimaal bewaarde wijnen en de andere gemakkelijk te proeven zijn. Tot grote verbazing van iedereen blijkt er nauwelijks verschil. Of toch wel, de mooiste wijn van de proeverij is er een die heel het land heeft doorkruist in de achterbak van de auto…

Eind januari zijn we gestart met ‘het experiment’. Vier flessen wit en vier flessen rood worden geofferd aan de wetenschap (en een proefpanel). Om te kijken of wijn nou echt last heeft van de omstandigheden waar hij in bewaard wordt hebben we de proef op de som genomen. Twee flessen zoals het hoort (koel en donker), twee op een heet balkon, twee in het stookhok en twee in de auto. De flessen op het balkon heb ik halverwege de ‘zomer’ half naar binnen gehaald, de kurk van de rode wijn was bijna uit de fles gekomen. De flessen in de auto hebben bijna 20.000 kilometer gereden en geschommeld en soms warm en soms koud gelegen.

Komende zondag gaan we ze proeven!

Na maanden voorbereiding was het gisteren zover, de wijnen van het bewaarexperiment zijn geproefd. Een deskundig panel heeft de wijnen ‘blind’ geproefd, ze wisten wel dat het ging om een chenin blanc uit 2007 (Groot Parys) en een Bordeaux blend uit 2003 (Ingwe Amehlo) maar niet welke wijn hoe bewaard was. Twee flessen zoals het hoort (koel en donker), twee op een heet balkon, twee in het stookhok en twee in de auto.

Bij de witte geen verrassingen, unaniem tot lekkerste verkozen was de normaal bewaarde. De slechtse was de wijn uit de auto, die was flink bitter geworden en oxydatief. Van een stookhok wordt een witte wijn ook wat bitter en gaat het fruit weg (plek 3). Het balkon (plek 2) heeft gek genoeg niet veel slechte invloed gehad op de wijn, ondanks af en toe zeer hoge en lage temperatuursverschillen.

1 Normaal

2 Balkon

3 Stookhok

4 Auto

Bij rood ging het heel anders! De normaal bewaarde wijn eindigde op de laatste plaats en werd dus het minst lekker bevonden. Moet zeggen dat ik dat helemaal niet vond, maar een meerderheid van het panel wel. Wellicht speelde mee dat dit de eerste rode wijn was en dat de serveertemperatuur iets te hoog was. De beste wijn was de wijn uit het stookhok, zeven van de 9 panelleden gaven dat aan.

Op plek 2 eindigde de fles uit de auto, een mooi resultaat na 23.000 kilomter meegereden te hebben. De balkonfles kaapte de derde plek weg, maar over deze fles was veel discussie. Voor mij was deze duidelijk de minste, terwijl twee mensen deze de lekkerste vonden. Smaken verschillen! Geen van de vier rode wijnen was echt over de kop.

1 Stookhok

2 Auto

3 Balkon

4 Normaal

Kan je conclusies verbinden aan dit experiment? In beperkte mate wel, het is natuurlijk maar een test met 1 soort witte wijn en 1 rode. Het type wijn zal van invloed op de uitslag zijn. Niet alle panelleden zijn gewend beoordelend te proeven en de rode wijn werd iets te warm geserveerd.

Je kan denk ik wel zeggen dat rode wijn beter tegen extreme omstandigheden kan dan witte. En dat het niet zo'n vaart loopt met flessen die even verkeerd bewaard worden. Flessen in de achterbak uit Zuid-Frankrijk meenemen of in de koffer uit Zuid-Afrika lijkt me geen enkel bezwaar.

• Udo Göebel

En in januari dit experiment gedaan:

Eindelijk mijn experiment kunnen proeven. Flessen GP CB Vatgegis 2011 en Pella CS 2008 op verschillende manieren bewaard. In het licht, in de laadruimte van de auto (voor zo'n 27.000 km) en ‘gewoon goed’. De flessen uit de auto (7 maanden meegereden) waren de beste! Maar de verschillen waren verrassend klein.

• Robèrt Koopman

Heerlijk zulke experimenten!

Het onverwachte wint :D

• Udo Göebel

Doe eens gek Harry en leg een flesje van de betreffende wijn in je achterklep van de auto, rij er een maand of wat mee rond en vergelijk de fles met een uit de kelder. Ik weet de uitslag al :-)

• GJA

Klopt Robèrt, ook Jacob is geen Beta-man. Niet de vloeistof maar de bovenstaande lucht onder de kurk kan iets doen. Of de wijn zelf maar dan hebben we het over extreem hoge temperaturen (> 100 graden).

Vineuze groet,

GJ

• GJA

Chapeau Robèrt, alle pseudowetenschappers ten spijt! Als een kurk uit de fles wordt gedrukt is er iets niet goed met de kurk en zal er sowieso in de loop der tijd vloeistof langs een lateraalopening lekken.

Vineuze groet,

GJ