Volgens mij schrijf je dat bij een aantal rode wijnflessen de kurk bijna geheel uit de fles was gekomen en concludeer je vervolgens dat de wijnflessen goed tegen de hitte konden
Vast ook geen beta
Mijn grootste angst is niet dat de wijn kort na de hittebehandeling opeens totaal anders en verschrikkelijk smaakt maar dat de kurkafsluiting door hitte nog slechter wordt dan hij soms al is. Dat effect is niet kort na de hitteblootstelling te proeven. Je kunt er wel een ‘gooi’ naar doen als je ziet dat door hitte de kurk gedeeltelijk uit de fles is gedrukt en/of wijn langs de kurk is gedrukt. De kans dat dit een effect op de wijn heeft na nog 20 jaar in de kelder lijkt me reëel; net als dat dit in het algemeen met een minder goede kurk of plastic afsluiter het geval is.
Het is trouwens ook niet gepast om Zuid-Afrikaanse wijn als basis voor het experiment te nemen … volgens mij wordt maar 1 tot 3% van de Zuid-Afrikaanse wijnen in gekoelde containers hier naartoe vervoerd (tegen volgens mij iets van eenderde van de wijnen die uit Frankrijk naar de VS gaan). Het merendeel van deze Zuid-Afrikaanse wijnen is dus - als er een effect op de smaak is - potentieel al door hitte aangetast voordat het experiment in NL begint ><
Mvg,
ChrisW