Hitte schade

• ChrisW

Volgens mij schrijf je dat bij een aantal rode wijnflessen de kurk bijna geheel uit de fles was gekomen en concludeer je vervolgens dat de wijnflessen goed tegen de hitte konden :D

Vast ook geen beta :)

Mijn grootste angst is niet dat de wijn kort na de hittebehandeling opeens totaal anders en verschrikkelijk smaakt maar dat de kurkafsluiting door hitte nog slechter wordt dan hij soms al is. Dat effect is niet kort na de hitteblootstelling te proeven. Je kunt er wel een ‘gooi’ naar doen als je ziet dat door hitte de kurk gedeeltelijk uit de fles is gedrukt en/of wijn langs de kurk is gedrukt. De kans dat dit een effect op de wijn heeft na nog 20 jaar in de kelder lijkt me reëel; net als dat dit in het algemeen met een minder goede kurk of plastic afsluiter het geval is.

Het is trouwens ook niet gepast om Zuid-Afrikaanse wijn als basis voor het experiment te nemen :D … volgens mij wordt maar 1 tot 3% van de Zuid-Afrikaanse wijnen in gekoelde containers hier naartoe vervoerd (tegen volgens mij iets van eenderde van de wijnen die uit Frankrijk naar de VS gaan). Het merendeel van deze Zuid-Afrikaanse wijnen is dus - als er een effect op de smaak is - potentieel al door hitte aangetast voordat het experiment in NL begint >:D<

Mvg,

ChrisW

• Hendrik de vierde

Udo, zoals je weet heb ik ruim 2 jaar rondgereden met een fles witte F#%^&* meuk uit de Bourgogne.

In die tijd moest je wijn nog smokkelen…

Toen ik de auto had verkocht nog even goed nagekeken of er nog iets van waarde in zat:S

Tsja die fles had zomers en winters overleefd.

Ik heb het nu echter over serieuze wijn>:D<

• GJA

:D

Vineuze groet,

GJ

• John Copier

Vorige week de jaarlijkse tomatensap gemaakt. Ca 40 liter. Dat spulleke gaat in wijnflessen met schroefdop en wordt na het vullen in de wekketel gedurende een uur gewekt op 100 graden celcius. Ik kan je vertellen dat ik dat wekken op 100 graden een ieder zou afraden wanneer je een kurk in de fles zou hengsten. Twee flessen zijn tijdens het proces overleden. De schroefdop was sterker dan het glas. Nu bestaat tomatensap net als wijn voor het grootste deel uit water. Veel verschil met wijn zal het niet geven. Ja de alcohol. Kort door de bocht is een fles met schroefdop een goed afsluitmiddel tijdens de warme dagen. In de zomer dus je flessen met schroefdop bestellen en in de winter met kurk! Tomatensap maken is gewoon een werkproces om tot een heerlijk product te komen dat ook door het wekken op 100 graden nog eens jaaaaaaren goed blijft. Het is geen wetenschappelijk experiment. :D:D:D

Overstappen op schroefdop, of raak ik nu een openliggende zenuw?>:D<

• iRalph

I rest my case :)

• iRalph

Briljant! Als je een weblog hebt, daar posten. Dit is voer voor de eeuwigheid (tu)

• Jacob M

Toch wel β hier hoor…

Door de hogere temperatuur zet het glas inderdaad uit (als je een kurk niet uit de fles kunt krijgen, even de hals onder de hete kraan en ploppen maar…) waardoor de kurk er makkelijker uitkomt of er vloeistof langs de kurk lekt (zie je vooral bij volledig afgevulde flessen die in een koude omgeving zijn gebotteld en opgeslagen. Het zal inderdaad voornamelijk de lucht en niet de vloeistof zijn die in de fles de druk verzorgt (volgens ideale gaswet pV=nRT). Soms is dat vervelend, rode wijn op een etiket - of de kurk terug te moeten duwen. Een goede kwaliteit fles en vooral kurk leidt volgens mij niet tot problemen.

Leuke experimenten zijn te doen met vooral de plastic waterflesjes met/zonder water in en uit de vriezer.

Of kortstondige (max. paar dagen) blootstelling van wijn aan hogere temperaturen kwaad kan weet ik niet, mijn ervaring (vakanties) leert dat het eigenlijk allemaal wel zo'n vaart niet zal lopen. Langdurige opslag bij relatief hogere temperaturen (> 20 °C, bijv. huiskamer) is wel nadelig heb ik gemerkt. Kortstondige blootstelling aan lage (< 0 °C) geeft soms ook problemen met irrevisibele neerslag van wijnsteen.

Jacob M

• Robèrt Koopman

Oh oh nieuw topic over koude schade :D

• Willem(***)

Ik vind bovenstaande discussie typisch iets voor de categorie onbelangrijk (voor mij dan :D )

al dat geneuzel, net las het wijnfabeltje dat wijn naar het noorden in de keldert moet liggen en de kelder een zekere luchtvochtigheid moet hebben.

Het overkoepelende probleem is, dat als je dit problemen vind dat je jouw wijn niet snel genoeg drinkt!

Maar dat is dan ook maar mijn mening hoor jongens, ik heb er niets zinvols aan toe te voegen en heb er ook geen kennis van. Die zou btw toch alleen maar in de weg zitten. De gemiddelde wijnliefhebber (lees 35+ tot veel ouder, licht kalen en een ronding om de middel) kakelt toch al teveel over wijn en schrijft tijdens of voor het drinken alles op, stop daar toch mee is mijn advies. Kurk eruit raggen, in een glas kiepen en ruiken en drinken dat sap.

gr

W

• Robèrt Koopman

Willem(***) Schreef:

——————————————————-

> al dat geneuzel, net las het wijnfabeltje dat wijn

> naar het noorden in de keldert moet liggen en de

> kelder een zekere luchtvochtigheid moet hebben.

Ai, Willem, ligt jouw wijn niet naar het Noorden? :o

Ernstige fout hoor, voor je het weet is het allemaal rosé geworden! :D

Blijft toch bijzonder spul dat wijn, niets is zeker.

Niemand brengt de echte waarheid naar boven ben ik ban, voor je het weet stort de markt voor wijnkoelkasten in.

Geen onderzoeker wil dat op zijn geweten hebben.