TGG Schreef:
——————————————————-
> Heeft niks met Frankrijk te maken Chris.
>
> Ik vind gewoon dat er veel te moeilijk wordt
> gedaan over wijn. Al dat geneuzel en die
> wetenschap. Ik geloof nooit dat binnen een paar
> dagen die kurk eruit zal gaan.
>
> Maar vooruit, ik zal het eens proberen en een fles
> wijn in de zon zetten en kijken wat er gebeurt na
> een paar dagen.
>
> Gewoon niet moeilijk doen, en doen waar wijn
> eigenlijk voor is gemaakt. Genieten, aan lange
> tafels met leuke mensen en lekkere hapjes of eten
> (en wijnspijs vind ik ook onzin :-) )
>
> Theo
> (ook in de gamma richting)
Op het internet zijn diverse vele voorbeelden van het door jou genoemde experiment te vinden. Zie bijvoorbeeld hier: kurk binnen 8 uur uit de fles door warmte in de auto . Ik heb ook zelf (ook in Frankrijk in supermarkten) vele flessen wijn gezien waar de kurk iets omhoog was gekomen. Ook Udo beschrijft hierboven trouwens een experiment waarbij de kurken grotendeels uit de fles zijn gedrukt.
Het is ook niet zo moeilijk te beredeneren waarom die kurk uitgedrukt wil worden (zie ergens hierboven de enorme drukopbouw die kan ontstaan). Vandaar dat ik het vele tientallen berichtjes geleden ook ‘wetenschap’ noemde.
Ik zie verder (weer) niet hoe het genieten van een wijn nadat hij eenmaal is opengemaakt te maken heeft met de discussie over de vraag of er door hitte schade aan wijn kan optreden. Dat zijn volgens mij twee activiteiten die volgens mij net zoveel met elkaar te maken hebben als bijvoorbeeld het genieten van een fles wijn en het lezen van de krant op een ander moment van de dag. Je kunt het één perfect naast het ander doen. Sterker nog … als je de studies over temperatuur en wijn wel een beetje zou doorlezen en de adviezen opvolgt, dan zou je zien dat de kans nog groter is ook dat je van een optimale fles wijn kunt genieten Ook subjectief kan het wellicht nog helpen; als je de fles hebt gekoesterd en optimaal hebt verzorgd tijdens zijn ‘opvoeding’, zul je hem denk ik in ieder geval niet minder gaan waarderen als je hem opentrekt.
Mvg,
ChrisW