Hitte schade

• TGG

Heeft niks met Frankrijk te maken Chris.

Ik vind gewoon dat er veel te moeilijk wordt gedaan over wijn. Al dat geneuzel en die wetenschap. Ik geloof nooit dat binnen een paar dagen die kurk eruit zal gaan.

Maar vooruit, ik zal het eens proberen en een fles wijn in de zon zetten en kijken wat er gebeurt na een paar dagen.

Gewoon niet moeilijk doen, en doen waar wijn eigenlijk voor is gemaakt. Genieten, aan lange tafels met leuke mensen en lekkere hapjes of eten (en wijnspijs vind ik ook onzin :-) )

Theo

(ook in de gamma richting)

• Robèrt Koopman

Zo is dat Theo, gewoon genieten!

• ChrisW

TGG Schreef:

——————————————————-

> Heeft niks met Frankrijk te maken Chris.

>

> Ik vind gewoon dat er veel te moeilijk wordt

> gedaan over wijn. Al dat geneuzel en die

> wetenschap. Ik geloof nooit dat binnen een paar

> dagen die kurk eruit zal gaan.

>

> Maar vooruit, ik zal het eens proberen en een fles

> wijn in de zon zetten en kijken wat er gebeurt na

> een paar dagen.

>

> Gewoon niet moeilijk doen, en doen waar wijn

> eigenlijk voor is gemaakt. Genieten, aan lange

> tafels met leuke mensen en lekkere hapjes of eten

> (en wijnspijs vind ik ook onzin :-) )

>

> Theo

> (ook in de gamma richting)

Op het internet zijn diverse vele voorbeelden van het door jou genoemde experiment te vinden. Zie bijvoorbeeld hier: kurk binnen 8 uur uit de fles door warmte in de auto . Ik heb ook zelf (ook in Frankrijk in supermarkten) vele flessen wijn gezien waar de kurk iets omhoog was gekomen. Ook Udo beschrijft hierboven trouwens een experiment waarbij de kurken grotendeels uit de fles zijn gedrukt.

Het is ook niet zo moeilijk te beredeneren waarom die kurk uitgedrukt wil worden (zie ergens hierboven de enorme drukopbouw die kan ontstaan). Vandaar dat ik het vele tientallen berichtjes geleden ook ‘wetenschap’ noemde.

Ik zie verder (weer) niet hoe het genieten van een wijn nadat hij eenmaal is opengemaakt te maken heeft met de discussie over de vraag of er door hitte schade aan wijn kan optreden. Dat zijn volgens mij twee activiteiten die volgens mij net zoveel met elkaar te maken hebben als bijvoorbeeld het genieten van een fles wijn en het lezen van de krant op een ander moment van de dag. Je kunt het één perfect naast het ander doen. Sterker nog … als je de studies over temperatuur en wijn wel een beetje zou doorlezen en de adviezen opvolgt, dan zou je zien dat de kans nog groter is ook dat je van een optimale fles wijn kunt genieten :D Ook subjectief kan het wellicht nog helpen; als je de fles hebt gekoesterd en optimaal hebt verzorgd tijdens zijn ‘opvoeding’, zul je hem denk ik in ieder geval niet minder gaan waarderen als je hem opentrekt.

Mvg,

ChrisW

• iRalph

Er zijn overigens twee prachtige middelen om de gevolgen van oververhitting te elimineren:

Kurk eruit? >>> terugduwen

Lekkage? >>> doekje pakken en wegvegen

Werkt prima! Lijkt allemaal een gedoe, maar je zou het eens moeten proberen! Easy does it!

R

• Robèrt Koopman

In dat genoemde voorbeeld ging de wijn van 33C naar 49C.

Als ik van de kelder bij 18C uitging, en 1 bar luchtdruk, toen de fles onder de kurk ging, en dus het gas en het volume bepaald werd.

Zou er in de fles bij 33C 1,05 bar aan druk onder de kurk zitten.

Bij 49C is dit 1,11 bar.

Is dat genoeg om een kurk omhoog te duwen? Door de capsule en alles heen?

Ik weet het niet.

Als er door extra gisting door de temperatuur nog wat meer gas vrij komt zal dat helpen om de druk te verhogen.

Maar stoppen vervoerders met vervoeren enkele maanden per jaar om ploppende kurken te voorkomen?

Ik denk van niet, kost gewoon teveel geld.

Mag je wijn dan wel in de bergen vervoeren?

Kom je een beetje op hoogte, zeg 1000 meter, is het verschil in luchtdruk al meer dan bij die eerder genoemde 49C.

Ploppen de kurken dan vanzelf boven de 2000 meter hoogte?

Ik weet het niet.

Of denk aan een vliegtuig, hebben de stewardessen het makkelijk en nooit een kurkentrekker nodig?

• TGG

Chris, Oh, ook ik geniet zeer zeker van een door mij langdurig bewaarde en gekoesterde wijn, die 2 dagen dat ie dan op transport is geweest…. ach…..

Waar het mij eigenlijk om gaat is…… Als we ons nu druk moeten maken om een paar dagen per jaar waar de temp iets oploopt, of dit schadelijk zou kunnen zijn voor het transport van wijn…. Dan heeft men duidelijk niets belangrijks om druk om te maken >:D<

Zoals Harry Jekkers het zegt:

"Je hebt zo'n 26.000 dagen tussen niets en eeuwigheid

Je kunt lachen je kunt klagen maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt"

Ik maak me dus niet druk om zulke futiliteiten.

En wetenschap….. ach…..

Theo, die nu eerst maar eens op vakantie gaat, en genieten van wijn. Weet nog niet hoe ik het bij de tent moet krijgen met temp van +30c… maar vooruit :S

• ChrisW

> Waar het mij eigenlijk om gaat is…… Als we ons

> nu druk moeten maken om een paar dagen per jaar

> waar de temp iets oploopt, of dit schadelijk zou

> kunnen zijn voor het transport van wijn…. Dan

> heeft men duidelijk niets belangrijks om druk om

> te maken >:D<

'Druk maken' is een beetje negatieve uitdrukking voor iets wat je ook kunt omschrijven als ‘rekening houden met zonder dat het ten koste gaat van iets anders’. Er zijn zoveel koude dagen in het jaar. Waar gaat het nu ten koste van als je wijn niet op die paar warme dagen in het jaar verstuurd?

Ik (en denk ik veel andere prikkers) laten soms voor duizenden euro's overkomen in een paar doosjes. De gemiddelde prijs per fles ligt vaak boven de 50 euris (bij mij ten minste). De meerderheid van de bevolking zal me op dat punt sowieso niet begrijpen, maar zou denk ik nog wel begrijpen dat als je zoveel geld uitgeeft per fles je kennelijk op zoek bent naar net dat kleine beetje meer dan wat je uit een generiek druifje kunt persen en voor ver onder de 10 euris per fles te koop is. Ik koop daarbij ook zo veel te veel wijn - iets waar wel meer wijnliefhebbers last van hebben - dat het belangrijk is dat ik de flessen zo lang mogelijk kan bewaren. Anders kan ik het zelfs in het drinktempo van Bonnie st Claire niet meer bijbenen.

Als je zo gek bent als ik om dat extra geld uit te geven, vind ik het zelf in ieder geval niet gek dat ik niet graag zie dat nog voor ik de wijnen in ontvangst heb mogen nemen al dat het kleine beetje extra dat de wijn in drinkgenot en/of houdbaarheid zou moeten bieden potentieel sterk is gereduceerd. Dit is denk een simpele verklaring voor waarom op de verschillende wijnfora - waar de wijndebielen zich verzamelen - dit onderwerp telkens weer terugkomt. Mensen die duizenden euris aan een TV of auto uitgeven willen in het algemeen denk ik ook graag dat deze zonder krassen worden overhandigd.

'Wetenschap' is verder natuurlijk een groot en vermoeiend klinkend woord. ‘Google’ is misschien een laagdrempelige en modernere variant. Ik zou zelf namelijk niet durven roepen dat wijn niet uitzet als het warmer wordt of een kurk niet gemakkelijk gedeeltelijk uit de fles gedrukt kan worden als binnen dertig seconden via google te achterhalen is dat dit onjuist is.

Mvg,

ChrisW

• ChrisW

Robèrt Koopman Schreef:

——————————————————-

> In dat genoemde voorbeeld ging de wijn van 33C

> naar 49C.

> Als ik van de kelder bij 18C uitging, en 1 bar

> luchtdruk, toen de fles onder de kurk ging, en dus

> het gas en het volume bepaald werd.

> Zou er in de fles bij 33C 1,05 bar aan druk onder

> de kurk zitten.

> Bij 49C is dit 1,11 bar.

> Is dat genoeg om een kurk omhoog te duwen? Door de

> capsule en alles heen?

> Ik weet het niet.

Ook geen beta-student zeker >:D< Of gewoon te lang geleden :D

Het rekenvoorbeeld klopt alleen als de ‘Wet van GJA’ zou bestaan; namelijk dat een vloeistof als wijn niet zou uitzetten. Volgens mij bereken jij namelijk alleen het drukverschil dat optreedt door verwarming van de lucht.

Dat doet het dus wel. Ik heb dat vele berichtjes hierboven proberen uit te leggen maar bij gebrek aan IR titel voor mijn naam snap ik dat mensen op dat punt niet naar me willen luisteren :D Bijgaand dan ook even een linkje naar een pagina van een kurkproducent die het uitlegt:

Uitzetten wijn bij hogere temperatuur

Bijgaand ook nog iets in wat meer Nijntjes-taal voor Alpha-studenten :D:

uitzetten wijn

Doordat de wijn uitzet, kan de druk bij 10 graden temperatuurstijging wel oplopen tot zo'n 1.5 bar (afhankelijk van de hoeveelheid lucht boven de kurk). Daar zijn niet alle kurken perfect tegen bestand. Het gaat ook niet alleen om het volledig uitgerukt worden van de kurk. Het komt veel vaker voor dat wijn gedeeltelijk langs de kurk wordt gedrukt waardoor de kurk voor dat gedeelte al zijn optimale afsluiting verliest. Een voorbeeld zie je in de onderstaande link (iedereen kent die voorbeelden toch wel?):

Wijn langs kurk

Mvg,

ChrisW

• ChrisW

iRalph Schreef:

——————————————————-

> Er zijn overigens twee prachtige middelen om de

> gevolgen van oververhitting te elimineren:

>

> Kurk eruit? >>> terugduwen

> Lekkage? >>> doekje pakken en wegvegen

>

> Werkt prima! Lijkt allemaal een gedoe, maar je zou

> het eens moeten proberen! Easy does it!

>

> R

En vervolgens de wijn weer verkopen aan onschuldige particulieren. Jullie handelaren zijn ook allemaal een pot nat :D

Mvg,

Chris

• Robèrt Koopman

Wijn is toch voor het grootste gedeelte water, dat zet amper wat uit.

Gaat in mm3 per m3 en dat geeft geen druk verhoging van 50%

Gelukkig maar, de zeespiegel stijgt immers geen meters op een zomerse dag.

Niemand toegang tot de wijnuniversiteit in Bordeaux, doen ze daar dit soort proeven niet?