Wat heb ik in het glas ?

• Peter V

Nee geen prijsvraag maar meer een geintje.

Gisteren op de Vinologenopleiding weer een zware dag gehad :)

Staan er 2 glazen witte wijn voor je neus en de cursusleider heeft toevallig:S de microfoon voor je neus gelegd voor commentaar.

Het was in de middag dus we hadden inmiddels al een stuk of 10 witten en roden organoleptisch gedetermineerd.

Essentieel is voor het grote proeven een paar dingen in je hoofd te hebben. De crux is: Alcoholpercentage, de zuurgraad, de ( rest) zoeten, de tannines. En nog wat meer :) maar dit is globaal de essentie( en dat is denk ik wel sense).

Glas 1: Bleek strogeel. In de neus veel wit onrijp fruit, appel,citrus, lichte hints van meloen. Dacht ook wat vuursteen te ruiken maar dit schijnt niet goed te zijn want mineralen kan je niet ruiken..

Hoge zuurgraad, relatief weing alcohol ( 12,5 % ?).

In de mond veel fraicheur, mooie balans, soepele wijn, redelijke finisch maar erg genietbaar.

Glas 2: Bleek strogeel. Weer buitengewoon fruitig maar ook synthetische tonen en wat secundaire gistaroma's. Dit is een duidelijk minder glas !

Zuren aanwezig maar duidelijk minder dan in glas1, alcoholpercentage nihil. Korte finisch.

Conclusie: Ik denk glas 1 Riesling. Droge versie. Maar wat is glas 2. ?

Demaskee: De Riesling was goed. Glas 1 en 2 waren dezelfde wijnen, Riesling Trocken van Haart 2010. Glas 2 werd alleen 6 graden warmer uitgeschonken dan glas 1.

Leuk die opleiding !!!

Aanrader voor alle prikkers.

Saluut,

Peter V

• Peter vdB

Dat is toch een gave ervaring, Peter! Je zou hetzelfde kunnen hebben met verschillende glazen.

Groet! Peter

• ChrisW

Peter vdB Schreef:

——————————————————-

> Dat is toch een gave ervaring, Peter! Je zou

> hetzelfde kunnen hebben met verschillende glazen.

>

> Groet! Peter

En zelfs met dezelfde glazen, zeker als iemand of iets je op het verkeerde spoor zet en je van te voren laat denken dat het verschillende wijnen zijn (door het bijvoorbeeld uit verschillend gevormde flessen uit te schenken) :D

Ooit een keer bij een gevolgde wijncursus was een vast onderdeel om uit 5/6 wijnen die in een karaf waren uitgegoten de twee dezelfde wijnen eruit te halen. Dat ging zeker niet gemakkelijk en feilloos :)

Gegroet,

ChrisW

• Juan

Zo is het! en dan heb je ook nog flesverschillen (die dan ook weer enorm kunnen varriëren in de hoogte van de verschillen)…..zo vergeet ik de blindproeverij bij Peter V nooit meer waar we blind 2 flessen Pegau Reservé 2004 en 2 flessen Usseglio Tradition 2005 (jaar weet ik niet zeker meer) in de line-up kregen (waarbij niemand wist wat een ander inbracht en dus wist niemand dat er 2 dubbelingen in zaten) waarbij in beide gevallen de wijnen compleet maar dan ook compleet anders waren. De scores van dezelfde wijnen zaten ver uit elkaar en iedereen vond dezelfde fles van beiden huizen ook de beste. Oftewel….van beide huizen was er 1 die geweldig presteerde en 1 die niet thuis gaf…..het is en blijft een natuurproduct met al zijn eigenaardigheden….en juist dat maakt het zo leuk…..

Overigens Peter…..respect dat je aan zo'n opleiding begint. Ik zou er niet aan moeten denken! Noem het verwend, verpest, oppervlakkig….ongetwijfeld allemaal waar, maar of dat nu zo verkeerd is….B) , nogmaals: HULDE! geniet ervan!

Hasta luego

John

• Sander

Mineraliteit kan je niet ruiken? Inderdaad leerzaam zo'n opleiding :).

• Hendrik de vierde

sla maar eens 2 kiezelstenen tegen elkaar:D

• Ronald Heijden

Hoi Peter,

Mij allereerste prikbordproeverij was de Riedel proeverij in het oude pand van Residence

wijnen. Eerst nog een vreemde snuiter opgehaald in Barendrecht en toen naar het Westland.

Aldaar allemaal verschillende wijnen in verschillende glazen om te proeven. Na demasque

bleek elke flight te bestaan uit 3 x dezelfde wijn maar telkens uit een verschillend Riedel glas

en telkens compleet anders …….. Ik geloof dat alleen Ingrid en Juan het trucje door hadden

overige prikkers allemaal er in getuind :)

Veel succes met de vinologenopleiding !

Groeten,

Ronald

• Juan

B)

Hasta luego

John

• romke van dijk

Die kenden het truckje…

• Juan

Toch niet Romke

Hasta luego