Wat heb ik in het glas ?

• romke van dijk

OK knap dan! romke

• Robèrt Koopman

Uiteraard knap maar wel de enige methode om het verschil op te merken bij verschillende glazen.

• Paul

Glas 1: Dacht ook wat vuursteen te ruiken maar dit schijnt niet goed te zijn want mineralen kan je niet ruiken..

Dan word ik heel nieuwsgierig hoe ze deze “aardse” accenten gaan omschrijven :S

Groet, Paul

• ChrisW

Juan Schreef:

——————————————————-

…..

> Overigens Peter…..respect dat je aan zo'n

> opleiding begint. Ik zou er niet aan moeten

> denken! Noem het verwend, verpest….ongetwijfeld

> allemaal waar, maar of dat nu zo verkeerd is….B)

> , nogmaals: HULDE! geniet ervan!

>

> Hasta luego

> John

Ik weet niet of het verwend of verpest is … want dan ben ik dat waarschijnlijk ook omdat ik er ook niet meer aan moet denken om zo'n opleiding te volgen :D

Helemaal in het begin van mijn wijnhobytijd heb ik wel van alles gelezen over wijn en een aantal kleine cursussen gevolgd. Vond ik toen heel erg interessant en leuk. Door de theorie en de vele proeverijen die ik afliep (met vele EUR 5-10 wijnen; waarschijnlijk een andere reden waarom jij niet meer dit soort cursussen wil volgen :D ) was de focus heel erg op ‘regio’s'/'druiven' en de verschillen hiertussen.

Deze focus is in de loop der tijd totaal verlegd naar focus op uitsluitend het vinden van de beste wijnhuizen (uit de diverse regio's). Voor mij is de kennis over welke wijnboer goede wijn maakt veel belangrijker en van veel groter praktisch nut geworden dan wat het verschil is tussen een wijn uit de (onbekende) regio's X en Y.

Enige tijd geleden heb ik nog eens de theoriestukken van de vinologenopleiding gekopieerd met de insteek om toch weer eens in de theorie te duiken. Kansloos :D Ik kwam nog geen 5 pagina's ver. Al die teksten over al die druiven en regio's … en als je niet elders bent bijgeschoold weet je na afloop nog niet welke wijnen je moet kopen omdat je niet leert welke wijnboeren beter zijn dan andere.

Geef mij dan toch maar het ‘leerboekje’ van de Wine Advocate :D

gegroet,

ChrisW

• Dick Schinkel

Daar ben ik ook HEEL benieuwd naar Paul……….

Wellicht is dat hier snel te lezen?

Met Smakelijke Groet Dick

• Peter V

Ik kom nog even terug op die mineralen die je niet zou kunnen ruiken….;)

Nogal wat prive mails gehad over deze uitspraak….sommigen kunnen zelfs in de neus rotschiefer van blauschiefer onderscheiden…en kunnen de zee ruiken ;)

Natuurlijk is dat ook zo, ook ik ruik krijt,vuursteen,jodium en ijzererts.

Op de Vinolgenopleiding zijn een aantal docenten die op zijn zachts gezegd controversiele uitspraken in huis hebben.

Zoals op dag 1 de uitspraak dat mineraliteit en/of mineralen niet te ruiken zijn.

En dat biodynamische wijn onzin is en niet bestaat.

Ik ga uiteraard geen namen noemen want dat vind ik niet bonton en al helemaal niet hier .

En dan zit je als student op dag 1 wel een beetje te trappelen om hier van repliek te dienen maar ja…ik kom pas kijken :)

Maar dit maakt zo'n opleiding toch ook weer leuk en spannend toch !

Saluut,

Peter V

• romke van dijk

wie geeft nu de eerste les wijnproeven?

ik kreeg in 1983 de heer Jan Heijn Verlinden voor mijn neus :)

Namen mag je m.i. toch noemen, was een boeiende les.

lijk wel een oudere l*l, zo voelt het nog niet:P

romke

• Hendrik de vierde

Hou je in Peter!>:D<

• Peter V

Hey Romke !

1983……ben jij al zo oud man ! :D

Why not !

Hij maakt wijn en best lekkerre !

O.a een gebaseerd op de druivensoort Baron ;)

Greetz,

Peter

PS: Heymann Löwenstein had ook rare denkbeelden maar zijn wijnen waren superb toch.

• Peter V

Helemaal gelijk Harry,

Ik zwijg verder als het graf.

Terug naar de les !

Saluut,

Peter V