Riesling ontdekkingstocht 2007: Nahe & Mosel

  • Robèrt Koopman

    Graag gedaan Thijs.

    Foto's zijn altijd leuk om te zien.

    Ik werk nu de tekst nog bij om alle namen vetgedrukt te maken.

    Is een heel werkje maar ziet er wel mooi uit.

    Heerlijk stuk tekst overigens!

    M.v.g,

    Robèrt

  • John

    Thijs, de volgende keer wel tijd vrijmaken voor een uitvoerig verslag…….:-)

    Prachtig! bedankt voor de moeite die je hebt genomen om het hier te vermelden.

    Heerlijk herkenbaar en meteen het besef dat het eigenlijk jammer is dat we dit jaar geen Malberg trip hebben gedaan…….2008 wel? Willem?

    Gelukkig zit ik over 3 weken bij de helft van de door jouw beschreven wijnboeren…..kijk er weer enorm naar uit.

    Die Alte Reben 2006 van Markus is inderdaad waanzinnig mooi voor zijn geld.

    Hoe vond je de weisserburgunder barrique van Jorg?

    Hasta Luego

    John

  • Thijs

    John,

    Wat betreft de weisser burgunder van Jorg: “Amerikaans nieuw eiken. Fris, zuiver, kruidig, behoorlijke afdronk.” Wat mij betreft een geslaagd experiment, maar het blijft weisser Gurgunder. Wat met deze druif mogelijk is, laat Jorg wel heel mooi zien.

    Bewust heb ik vrij veel PN's van de geproefde wijnen (250) op het net gezet. Dit vooral om te laten zien dat je in 2006 hard moet zoeken naar de toppers. OOK bij de “grote jongens”. 2007 wordt TOP, en wie dit wil inkopen zal dit op tijd (mei 2007) moeten doen. In mei wil ik daarom terug. Hetzij in “ Malberg” verband, dan wel “en petit comite”.

    Thijs

  • Hendrik

    Thijs, mag ik mij vast aanmelden voor Malberg 2 ???

    Als de exacte datum klopt ben ik heel graag van de partij.

    Hendrik

  • Peter Z.

    Thijs,

    Mooi verslag!

    Zelf was ik wat Clemens Busch betreft een heel stuk positiever. Maar zoals je al schreef, het is een wijnstijl die je moet liggen.

    Op 31 oktober werd ik door Rita Busch breed getrakteerd op hun wijnen. Kort er na, begreep ik via het draadje van John Copier, werd één van hun Auslese's door Gault Millau uitgeroepen tot beste Riesling 2006 van Duitsland. Zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen.

    Nog eens bedankt voor het prachtige verslag!! Tijd voor Malberg-2!!

    Peter

  • Andre

    Superverslag.

    Printen en lezen….

    Als je volgend jaar weer gaat, houd ik me aanbevolen!

    André

  • Mathieu Wechseler

    Heb dit geweldige verslag vanavond zitten lezen en wil er volgende keer graag bij zijn (al dan niet Mahlberg).

    “tänzerische Säure” …is een mooie omschrijving voor een nog jonge en nerveuze wijn waar alles nog kriskras door elkaar loopt.

    “verse witte truffel op een bedje van taglitelle met milde kaassaus”…wat een watertandend gerecht en een echte aanrader kennelijk omdat jullie het 2 keer hebben gegeten. Voor dit gerecht met begeleidende wijn zou ik morgen al willen afreizen.

    “Münsterer Pittersberg riesling auslese 2001, 9%. Appel-kaneel, appelstroop, ijzer, eiswein-affiniteit, crème-brulee, noten, mandarijnen zest, orange peel, druivig, lange afdronk. 17.5/20 Mooie combi met de bol van griesmeel, gemarineerde pruimen en speculaas-koekkruim” …yammie zeg!

    Er is door jullie heel veel “zeste d'orange” geproefd en dat stemt me vrolijk! 8-)

    “Schlossböckelheimer Kupfergrube riesling kabinett feinherb 2006,… probeer dit eens soepel uit te spreken!” … makkie 8-)

    “Porphyr” …wa is da?

    “Ik ben het helemaal met hem eens, en kocht er vorig jaar al een doosje van, nog voordat Parker de wijn 98 punten had gegeven…” …that goes without saying. Uiteraard zijn Thijs en Paul topproevers, heb je Parker niet voor nodig. 8-)

    “De fles riesling gaat leeg…Op de rekening vonden we later 10 euro terug voor deze fles. Lachen toch?” …ja, dat kom je nog weleens tegen in restaurants in de Duiste wijngebieden. Geweldig!

    Als ik dit allemaal weer zo lees dan bevestigt dit ook mijn indruk van Duitsland resp. Duitse wijnen, er ligt een megapotentieel aan lekkere tot fantastische wijnen voor relatief lage prijzen. Wie dat eenmaal doorheeft, begrijpt dat er voor wijnliefhebbers nog steeds meer dan voldoende goede wijn te koop is. Je moet er alleen heen, want het aanbod hier is bescheiden.

    Ook kan ik niet anders concluderen dan dat Duitsers heel aardige en gastvrije mensen zijn. En al helemaal in de wijngebieden.

    …en de Bernkasteler Lay van Molitor smaakte bij het lezen van jullie verhaal extra lekker!

    Amitiés,

    Mathieu

  • Albert

    Andre,

    Zo af en toe kijk ik nog wel eens op het PB, maar dit soort notities zijn niet meer dan een leuke impressies van een plezier wijnreisje.

    Een leerzaamverslag is wat anders, want diverse zaken kloppen niet!

    Eén voorbeeld wil ik eruit lichten:

    Een droge Kabinett (Haag) met de aroma die iets te maken schijnt te hebben met een TBA?

    Denk nu eens even “simpel” logisch na!

    Wat voor druivengoed gebruik je voor voor een droge Kabinett en welk soort druivenmateriaal heb je nodig voor een TBA te maken?

    De één gezond en de ander volgepakt met (juiste) botrytis.

    Dat geeft toch een totaal ander aroma en structuur aan de Riesling!

    Het verhaal is leuk om te lezen maar hierin zie je duidelijk het gebrek aan educatie van de proever. Bij Riesling moet je je naast de reguliere zaken (zuiverheid ect) namelijk ook afvragen:

    Van welk druivenmateriaal is hij gemaakt

    Hoe is de structuur en heeft hij wijngaardkarakter?

    Elke notitie kan ik nu onder elke willekeurige wijn plaatsen.

    Het is namelijk altijd passend!!

    Riesling is eigenlijk net als pinot noir uit de Bourgogne je moet hem proeven naar de wijngaard: La Tache, Richebourg ect, en men moet vooral op de structuur letten.

    groetjes

    ps. Hier is gewoon nog jaren werk te verrichten, maar dat is wel een geweldige opdracht! (mits DWI ook een beetje meewerkt?????)

  • John

    Beste (kw)albert,

    Bah bah wat een misselijke opmerking! Ongetwijfeld ontstaan door een al jarenlang structureel te kort aan liefde of door het veel te lang aan de moedertiet gehangen te hebben……..

    De nieuwe auto van het jaar, de Fiat 500, is echt iets voor jou! Ok, ik geef toe….hij is niet groot, maar meer dan groot genoeg om al jou vrienden mee te nemen en in het dashbordkastje past precies 1 proefglas……..allemaal te mooi om waar te zijn toch?

    Doe mij in ieder geval een plezier…..en kom hier ipv bijna nooit meer……..NOOIT meer!

    Triest figuur om jezelf continu op te hemelen als de almachtige en anderen neer te halen……voor mij lager dan laag en nog niet waard om aan stront te mogen ruiken……

    Met veel nuance geschreven door

    John

  • Ronald Heijden

    Beste Albert ,

    Er waren tijden dat jij met dit soort mooie verslagen op het prikbord verscheen. Op de een of andere nog steeds onduidelijke manier ben je daar mee opgehouden zo'n paar maanden geleden. Dan is het nu zeer onfatsoenlijk om vanaf de zijkant te gaan schoppen tegen het uiterst amusante verhaal van Thijs. We weten heus allemaal wel dat je de koning bent van de Riesling maar op deze manier maak je jezelf echt belachelijk. Ik heb je twee keer ontmoet het afgelopen jaar en heb veel respect voor je kunde maar dit verhaaltje verdient gewoon weinig respect.

    Groeten,

    Ronald Heijden