Riesling ontdekkingstocht 2007: Nahe & Mosel

  • Udo

    Albert,

    gratis tip: http://emigratie.startpagina.nl/

    Thijs: geweldig verslag, het water loopt me in de mond!

    Udo

  • Klaas Vaak

    Ach, Albert…

    Onze Thijs is nog maar kort in opleiding. Net als de meesten op dit bord. Jij bent dat duidelijk al niet meer. Prima.

    Maar vind je het dan niet erg kinderachtig om als een vileine rijexaminator keihard op het rempedaal te beuken op het moment dat Thijs de resultaten van zijn eerste Riesling-examen prijsgeeft. Ik vermoed dat je, tijdens het schrijven van je bijdrage, ook nog heel tevreden achter je beeldscherm heb zitten gniffelen.

    Natuurlijk mag ieder zijn mening geven op dit forum, dat spreekt voor zich. Persoonlijk zal ik jouw meningen echter voorlopig links laten liggen. Maar ik hoop van harte dat we over een tijdje weer een keer wat “leuke impressies van een plezierig wijnreisje” of “een leerzaam verslag”.

    Gelukkig zoek ik mijn eigen weg in wijnland, bijgestaan en vergezeld door wijngekken zoals de mensen op het prikbord. En laat ik me niet uit het veld slaan door de ongenuanceerde en negatieve reacties die er zo nu en dan op het prikbord verschijnen. Alhoewel de goesting om een verhaaltje te schrijven of wat proefindrukken te delen, op deze manier wel steeds minder wordt.

    Kortom: Thijs, bedankt! Vooral doorgaan. :)

    Albert, tot ziens. :Z Beterschap gewenst.

    Groet, Klaas :z

  • Hendrik

    Beste Albert,

    Ik heb Duitse wijnboeren aan jouw lippen zien hangen toen jij uitlegde wat ze beter wel danwel niet konden doen. Ik acht het niet onmogelijk dat jij binnenkort a la Roland van weingut naar Rathskeller rijdt in een limo met chaufeur.

    Maar tot die tijd maak a.u.b. niet de zelfde fout als J.B.

    Enne als Thijs een vleugje botrytus meent te ruiken in een Kabinet geloof ik hem!

    je Hendrik

  • Ruud Göebel

    Mathieu, porfhyr is in het kort een vulkanisch gesteente, dat veel verschijningsvormen en kleuren heeft en aan druiven een specifieke terroir smaak geeft. Hierbij een foto van roodachtig porfhyr.

    Groet, Ruud

  • Robèrt Koopman

    Hmmm….

    Ik zag dit postje vanacht binnenkomen.

    Had het misschien beter meteen kunnen verwijderen…..

    Gezien het tijdstip lijkt me het bericht geschreven na een uitbundige proeverij.

    En misschien niet eens van Rieslings…..:+

    Jammer dat Albert op deze manier andere prikkers neerhaalt.

    Maar dat schijnt tegenwoordig mode te zijn.

    Wat nu precies de aanleiding van dit alles is begrijp ik niet meer.

    Waarom sommige onder ons toch een olifantengeheugen hebben als er eens iets verkeerds gezegd is tegen hen begrijp ik niet zo.

    M.v.g,

    Robèrt

  • Albert

    Wat een emotie hier!

    Ik leg alleen maar de kwaliteit van het geschreven stuk bloot en daar mag ik (Duitse) wijnliefhebbers op wijzen.

    Deze berichtgeving is namelijk veelal gedragen door emotioneel inzicht en niet op basis van inhoudelijke, feitelijke, wijnkennis.

    Ik wist niet dat dit mij hier feitelijk verboden was!

    Robert

    Zoals meerdere publicisten heb ik de gewoonte om 's nachts mijn teksten te schrijven, dan is het lekker rustig om mij heen.

    Mathieu:

    Porphyr heeft als eigenschap dat het een fluweel zachte smaak impressie aan de Riesling afgeeft.

  • John Copier

    Beste Albert,

    Ik schrijf beste omdat jij in mijn ogen “goed” zo niet de “beste” Riesling kenner van Nederland bent. Ik denk dat je een uitglijder hebt gemaakt en waarschijnlijk ligt de oorzaak bij een teveel aan goede riesling in het glas. Zo iets kan een ieder overkomen. Bedenk dat niets menselijks ons vreemd is.

    Mario Scheuermann, jou wel bekend, heeft het in zijn vele boeken over “Samtrot” (fluwelige smaak of structuur) als een typisch kenmerk van een bijzondere Trocken Riesling Kabinett. Niet alle Kabinetts krijgen dit predikaat van hem maar wanneer een Trocken Kabinett op de achtergrond doet denken aan hints van BA of zelfs TBA dan wordt door hem het woordje “Samtrot” gebruikt. Soms bij een bespreking van een Trocken Kabinett Riesling geeft hij de waarschuwing dat de wijn een zoete impressie heeft en dat “Diabetiker” er goed aan doen deze wijn, na een “ärztlicher Absprache” de wijn pas te drinken. Met andere woorden de wijn is trocken maar van een zodanige structuur dat het boven zijn niveau uitstijgt. Nu lijkt jouw bijdrage te veel op hetgeen we hier wel meer uit de wijnbovenwereld zien langskomen en zoiets is dood en dood zonde. Niet goed voor jou maar ook niet goed voor het Prikbord. Niet doen dus en met beide voeten op de grond blijven staan. Daarnaast past de omschrijving van Thijs dus naadloos in de omschrijvingen van Mario Scheuermann. Niet toevallig de beste Rieslingkenner/proever en zeker niet te vergeten - Riesling-auteur van Duitsland.

    John

  • Robèrt Koopman

    Beste Albert,

    Als het 's nachts zo rustig is om je heen kan je wat je schrijft toch ook goed overdenken?

    En dan hoef je iemand toch niet zo de grond in te schrijven.

    Of is dat nodig nu je duidelijk bij de bovenwereld wilt horen?

    Daar is kwetsen en elkaar de grond in trappen blijkbaar heel gewoon.

    Doe er je voordeel mee zou ik zo zeggen.

    In plaats van “les” te geven aan de onwetenden wil je ze liever van je afkeren.

    Lijkt me een gemiste kans maar ja, ik ben toch al een erkende sukkel.

    M.v.g,

    Robèrt

  • John Copier

    Hier nog een welkome aanvulling van het VDP.

    http://www.vdp.de/2004/deutsch/weinlesebilanz-2007.php

    John

  • sjaak kaptein

    Albert,

    Hoe klein kan een groot Riesling kenner zijn?

    Sjaak Kaptein