Riesling ontdekkingstocht 2007: Nahe & Mosel

  • Albert

    Robert,

    Wat krijgen wij, publicisten, niet over ons heen via het PB.

    Jij suggereert al dat ik vannacht …. vul zelf maar in!

    Mijn kritiek is inhoudelijk en ik hoop alleen maar mensen meer bewust te maken van het zo gecompliceerde, doch prachtige, product Riesling!

    John:

    Olivier Haag maakt zijn droge Kabinett Riesling 100% reductief, in oude fouders die hun werking verloren hebben, van normaliter “gezond” druivengoed.

    Ik weet echter wel wat opgevallen is, maar dat moet je niet verwarren met TBA.

  • Andre

    Albert,

    C'est la ton …… is daar ook een Duits gezegde voor?

    Er is een verschil tussen bewust maken en afschrikken.

    Juist als je zoveel bagage hebt. Vinologen zij ook vaak wandelende wijnkennisbommen. Kan gevaarlijk zijn en afschrikken.

    Nu ben ik wel benieuwd wat opgevallen is???

    André

    Albert schreef:

    >

    > Robert,

    > Wat krijgen wij, publicisten, niet over ons heen via het PB.

    > Jij suggereert al dat ik vannacht …. vul zelf maar in!

    > Mijn kritiek is inhoudelijk en ik hoop alleen maar mensen

    > meer bewust te maken van het zo gecompliceerde, doch

    > prachtige, product Riesling!

    >

    > John:

    > Olivier Haag maakt zijn droge Kabinett Riesling 100%

    > reductief, in oude fouders die hun werking verloren hebben,

    > van normaliter “gezond” druivengoed.

    > Ik weet echter wel wat opgevallen is, maar dat moet je niet

    > verwarren met TBA.

  • Robèrt Koopman

    Beste Albert,

    Je hebt gelijk.

    Wij eenvoudige schepsels moeten natuurlijk opkijken naar de almachtige en vooral alwetende wijnschrijver.

    Het voetstuk waarop wijnschrijvers zichzelf opzetten is zo hoog geworden dat het contact met de eenvoudige lezertjes geheel verloren is gegaan.

    Wijnschrijvers lijken tegenwoordig ook wel alleen te schrijven in vakbladen die alleen vooral voor wijnschrijvers bestemd zijn.

    Ik zou niet weten waar ik jouw stukjes in kan lezen, heb ze nog nooit gezien.

    Ik blijf van mening dat je Thijs op een akelige manier neerhaalt.

    M.v.g,

    Robèrt

  • JoostB

    Beste Albert,

    Ik heb in het verleden veel geleerd van je postings op het prikbord (vooral beginperiode) en je uitgebreide analyses bij proeverijen. Je bent zonder meer één van de grote voorgangers van de Duitse wijn in Nederland. Je merkt op dat het door Thijs geschreven verhaal aan alle kanten rammelt. Maar je gaat compleet voorbij aan het feit dat het verhaal van Thijs één grote reclame voor Duitsland als wijnland is!

    Als je nou echt graag ziet dat ‘heel Nederland’ overgaat op de Duitse wijn, maak dan niet de fout alleen te wijzen op de zogenaamde fouten in het door Thijs geschreven. Maar grijp de gelegenheid aan om (bijvoorbeeld aan de hand van Thijs zijn verhaal) toe te lichten wat er wel kan en wat niet… Wat je nu hebt bereikt is dat iedereen je een ‘zeikerd’ vind, terwijl iedereen ook wijzer uit deze discussie had kunnen komen… Daar hadden de prikkers wat aan en daar heb jij helemaal wat aan.

    Dit lijkt mij een duidelijke gemiste kans… In voetbal is dit typisch Hollands, want die Duitsers hebben niet eens kansen nodig om te scoren…

    Prosit,

    Joost B

  • John Copier

    Beste Albert,

    Maak aub niet de fout het Groot Koningklijk meervoud “wij” te gebruiken. Het gaat niet om “wij” maar om “jou” en niemand anders. Jij bent de brenger van dit verhaal en zorgt voor de onrust op dit Prikbord. Of je gelijk of ongelijk hebt laat ik nu even in het midden maar de manier waarop had anders gekund. Goed terug naar de diskussie.

    Droge Kabinet met een hint van TBA of iets van gelijke strekking. Droge Kabinett kan lijken en proeven of het droog is en is het volgens de opgave van de wijnboer ook, daarvoor zijn regels, maar iets wat is en lijkt proeft soms niet zo. Jij weet dit ook. Je komt niet voor het eerst in Duitsland. Wanneer iemand dus opschrijft wat hij waarneemt hoeft dit niet de werkelijkheid uit de prospectus van de wijnboer te zijn maar zijn ervaring en belevenis van dat glas. En laten we nu wel zijn, de wollige omschrijvingen van diverse wijnbovenmeesters zijn hiervan toch een goed voorbeeld! Die maken het soms van een ratjetoe waar geen kop en staart aan te ontdekken valt en daar moet de wijnonderwereld het dan maar mee doen. Jij stoort je aan de omschrijving van Thijs, doe er dus wat aan, zodat we allemaal een kwalitatieve stap voorwaarts kunnen maken.

    John

  • Hendrik

    Zou het dan toch kunnen?

    Hallo, Hendrik,

    der Verschnitt von Prädikatswein ( z. B. Riesling Kabinett) mit Qualitätswein oder anderen Prädikatsstufen (z. B. Riesling TBA)ist nach deutschem Weinrecht möglich und erlaubt. Die Verschnittanteile sind hierbei nicht begrenzt. Allerdings ist bezeichnungsrechtlich immer die niedrigste enthaltene Qualitätsstufe zu verwenden. In deinem Beispiel ist und bleibt ein Riesling Kabinett mit TBA-Anteil immer ein Riesling Kabinett. Das gilt natürlich nicht nur für Riesling, sondern für alle zugelassenen Rebsorten.

    Ik ken Thijs niet anders dan als een uitstekende proever !

  • Ronski

    pfff dit is dus de reden waarom ik weinig post hier.

    Iemand vertelt vol overgave zijn verhaal…..en wordt vakkundig neergesabeld.

    Iemand geeft zijn mening over een verhaal…..en wordt vakkundig neergesabeld.

    Kop boven het maaiveld principe…bah

  • Peter V

    Chapeau Thijs !

    Héérlijk leesvoer.

    Saluut,

    Peter

  • sjaak kaptein

    Helemaal met Joost eens,

    Een wijnschrijver zonder inlevingsvermogen en daar mogen we in het geval van Albert wel over spreken is een slechte wijnschrijver.

    Geen aandacht meer aan schenken.

    Sjaak Kaptein

  • Albert

    Ronski,

    Jij hebt precies begrepen wat ik heb willen aantonen want dat was namelijk de enige reden waarom ik twee weken terug en nu weer gepost heb!

    Ik hoop dat dit een beetje een spiegel is geweest en dat de prikkers en beheerders er wat van opgestoken hebben!

    Verschillende oud-prikkers hebben mij, in de weken na mijn afhaken, over het PB aangesproken en vrijwel zonder uitzondering was dit de reden van hun afhaken.

    Veel succes verder met het PB!

    ps. Helaas was dit jaar, door mijn nieuwe baan, qua publicaties wat minder maar ik schrijf voor Drankendetail en freelance voor andere bladen. Volgend jaar heb ik echter weer meer tijd voor het schrijven.