Dag Dick, het was niet laat, maar erg vroeg:)
Ruud.
En heb ik de plaatsjes ook nog eens van 1,2Mb naar 24Kb teruggebracht…:-)
Niet omdat ik wil snijden in de Nikon-kwaliteit maar om het dataverkeer qua kosten wat binnen de perken te houden.
Is Nikon-Canon net zoiets als Feijenoord-Ajax?
(de oplettende lezer let goed op de genoemde volgorde en doorziet mijn persoonlijke voorkeur….)
M.v.g,
Robèrt (Geboren Rotterdammer)
Met veel plezier de reacties gelezen.
Wel maak ik me een beetje zorgen of mijn magnum CM 2003 (één van de geboortewijnen van mijn oudste zoontje) de 18 jaar in goede gezondheid.
Mischien toch maar na 10 jaar openen (het mannetje heeft nog wel meer spul op 'm wachten).
Maar zijn de kenners het eens dat 18 jaar wat veel gevraagd is voor CM (en mischien zeker in een heet jaarals 2003)?
Groeten,
Jan
Hendrik en Merijn hartstikke bedankt voor de mooie en leerzame middag in Leusden.
Heb erg genoten van de aanwezigheid van Rene en zijn vrouw, zeer leerzaam wat Rene te vertellen had en Mat. nog bedankt voor het vertalen..
mijn favorieten van de dag waren:
1989 oud maar toch genietbaar 15/20
1992 voldoende body en zuren om binnen te houden 15..5/20
1994 in het begin niet zo maar ontwikkelde zich goed in het glas krachtig en massief. 16.5/20
1997 nu begint het serieus te worden volle krachtige wijn met voldoende fruit en een mooie finale 17/20
1998 al eerder gedronken toen geweldig nu iets minder groots maar lekker krachtig en nog volop tannines/zuren/fruit die de boel bij elkaar houden 17/20
2000 makkelijke CM met finesse en rondeur 17/20
2001 Magnifieke wijn, krachtig nog vol op rood fruit, mooi hout zeer goede tannines en zuren die nog een lang leven voor zich hebben alles valt hier op zijn plaats 19+/20
2002 Zeker lichter dan de 2001 maar een zeer prettige CM, niet voor de lange termijn moet toch tussen nu en 2010 wel op zijn maar nu zeer smakelijk. 16/20
2003 Een bloed heet jaar waardoor de zuren zich niet konden ontwikkelen heb ik mij laten vertellen maar zeker een wijn die op de korte en middellange termijn zeer veel plezier kan schenken 17/20
2004 dit is een echte krachtpatser lijkt in vele opzichten op 2001 maar alles is nu nog veel ruwer maar de klasse straalt er vanaf (moet alleen nog op zijn pootjes terecht komen ). 18.5/20
2005 WOW….. dit is goed, zeer zwoel en romig, jeugdig met zeer veel potentie zit echt van alles in zoals kruiden, gelikt hout, spetterend fruit een gelaagde wijn met concentratie en een grote zuiverheid kan nu al gedronken worden (had er totaal geen moeite mee in ieder geval ). 19.5/20
2006 Was na de massieve 2005 nogal omver geblazen, maar ben het met Udo eens dat dit wel goed komt… voor nu een lichte wijn waar wel van alles aan te beleven valt maar niet de concentratie en volume van 2005 17.5/20
2007 vatmonster lijkt nog niet op een CM miste de finesse en tannines/ zuren om het goed te kunnen beoordelen
De witte Nelins de 2004, 2005, 2006 waren door de tapas en de gezelligheid ( heb je algauw met wat prikkers bij elkaar) wat onder gesneeuwd heb er wel van genoten.
Prikkers bedankt voor deze zeer leuke en leerzame middag altijd een feest om met prikkers te mogen drinken en discussiëren
Gr.Chris,
pftttt…
Mooie verslagen hierboven, ik zal er eens wat uithalen om op te reageren:
(moderatoren grijp gerust in als ik te commercieel ben, maar dat zal zo een vaart niet lopen, want volgens enkelen hier ben ik juist totaal-niet-commercieel )
@ Hendrik:
Dank voor alle goede zorgen en uiteraard ook voor de heerlijke koffie die Miss Leusden met een glimlach presenteert!
@ Derk-Jan:
Bedankt voor de glazen!
@ Udo, Wim, Robèrt:
Bedankt voor de foto's en het plaatsen ervan.
@Baub:
Je bent de meest wonderlijke persoon die ik dit jaar heb ontmoet, maar het jaar is dan ook nog kort.
@mijzelf:
Relax, stresskip, relax!…
@ Dick, Joop, Chris (vdV):
ik heb tezamen met René en zijn vrouw meermaals wijnen mogen proeven en altijd kwam wit na rood. ikzelve heb er nooit een probleem mee gehad en eigenlijk vond ik het ook wel aangenaam. Afgelopen zaterdag waren de 19 tamelijk krachtige rode wijnen misschien wat te veel van het goede, maar ik kan daar niet over mee praten want de witte wijn was finaal op, voordat ik er ook maar een slokje van heb kunnen nemen. (Zo heb ik lekker veel plezier gehad aan mijn 6 flessen bonus inbreng, stelletje Hollanders! :+) Qua goede combinatie met tapas: ik zal vanavond eens een 2006 opentrekken bij mijn gekruide kip. René zelf geniet het liefst van de Nelin bij een kaasplank en trekt de fles zo een 45 minuten á anderhalf uur voor het schenken open.
@ Joop:
Ten slot nog mijn idee over de prijs kwaliteitsverhouding. Deze vind ik niet geheel terecht. Het zijn prima wijnen doch het meerendeel van de gepresenteerde jaartallen mist de diepgang om prijzen vanaf 60 Euri te rechtvaardigen.
Mee eens, je betaalt dan ook te veel. Even over de prijzen: ik heb het daar met René over gehad en hij schrikt met name van de horecaprijzen van zijn wijnen. Voor de verkoop aan particulieren geeft hij zelf een advies waar de meeste Europeanen zich aan houden. Dat oudere jaargangen hoger geprijsd zijn is natuurlijk enigszins begrijpelijk, maar Clos Mogadors van boven de zestig euri ben ik in Nederland nog niet tegengekomen (op een sporadische 98er na).
Afgezien van het feit dat ik volgens de huisregels geen proefnotities mag posten, kan ik jullie zeggen dat ik in Ruud en Joop zielsverwanten heb gevonden: die van mij heb ik laten liggen. Al liep ik meer met flessen wijn en het pinapparaat rond.
Uit het hoofd even in het kort de voor mij meest bijzondere jaargangen die ik nog niet kende (dat wil zeggen: vóór 1998):
1989 had nog kracht en levendigheid, al ben ik er niet uit of ik hem daardoor stiekem niet mooier vind dan dattie eigenlijk was. Díe zou je nu eens blind moeten proeven in een proeverij met diverse wijnen uit diverse jaren en landen…
1991 was de eerste die me aan de Mogador deed denken zoals ik die ken. Ergens nog wat rijp fruit en een licht boers luchtje.
1994 licht boers luchtje wordt stalluchtje, werd mooier en fruitiger in zijn geur na enige minuten in het glas (ik had deze ronde eerst mijzelf maar eens ingeschonken en toen de rest: egoïsme is een groot goed )
1997: het begin van de modernere Mogador: veel fruit in de geur, aardig wat zuren, maar non troppo en een fijne lange afdronk.
Alle prikkende proevers, bedankt voor de aanwezigheid en wie weet tot een volgende keer.
merijn
off topicPSje voor Romke: ook nog dames 1 en 2 goed en de nummer 3 bij de heren: breng die Cims de Porerra maar hier!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?