Resultaten DRC proeverij...

• Ruud Göebel

Ik ben zo nieuwsgierig naar de meningen en bevindingen van deze gedenkwaardige DRC avond, dat ik de vrijheid heb genomen om deze draad te openen! Als ik zo'n fles gehad zou hebben, dan was ik zeker er zeker bij geweest, al moet ik toegeven, dat ik géén pinot noir liefhebber ben.

Ruud.

• Willem G

Het blijft erg lang stil…..

Ze leven nog, ik heb het net gecontroleerd.

Volgens mij zijn de after party wijnen meer dan ok.

Ben wel benieuwd naar de notities.

Groeten Geee

(Die voor de verandering maar eens aan de CDR ;) zit.)

• Peter V

Ben net thuisgebracht door Ali Sharam.

Wat een leuk gezelschap weer en wat een mooie wijnen vanavond gedronken.

En met fantastische spijs van ******

En met een gesigneerd boek DRC door Gert Crum en op de blanco 1e pagina een wijncollage van een mix van la Tâche 1996 en la Romanee Conti 1992.

PN 's volgen nog,het was arghhhhhhhh…..:):):)

Saluut,

Peter V

• Wim dL

Het was gedenkwaardig…

U hoort nader van mij…

Voor nu… eerst tussen de klamme lappen.

• romke van dijk

o o o wat was het gedenkwaardig!

tot morgen!

romke

• Udo

Net thuis, ik ga er een nachtje over slapen.

Bis morgen.

Udo

• john

waar zal ik beginnen……ben ik nu teleurgesteld of juist niet?

Ongelofelijke eer om deze rij mythische wijnen naast elkaar te mogen proeven, zeker met begeleidend commentaar van DRC huisvriend Gert Crum….en zoals mijn voorgangers al aangaven….het werd een gedenkwaardige avond…..

Dan de wijnen:

Pinot Noir uit Bourgogne is niet mijn ding….ook niet als de wijnen van domaine DRC komen!

Om eerlijk te zeggen vielen de wijnen mij zwaar en zwaar tegen. Ok, ik ben geen pinot noir liefhebber….integendeel….maar had toch stiekum bij een aantal wijnen een wooow gevoel verwacht…in de neus,of in de mond, of afdronk…..dat heb ik bij niet 1 wijn ervaren. In de verste verte niet! De Richebourg 1999 was met afstand de mooiste en kreeg van mij 90/100. Al gaf ook deze wijn door de heftige zuren mij geen drinkgenot. Alle overige wijnen zaten tussen de 75 en 86 punten…….Gemiddelde prijs 700 euro per fles? brrrrrrrr

Volgens mij was (bijna) iedereen serieus teleurgesteld en hebben maar weinig proevers wooow momenten beleefd…..maar dat is mijn gevoel…..

mijn wijnen van de avond:

Aalto PS 2005 99/100

Montrose 1990 99/100

Hasta Luego

John

ps iemand interesse in 6 flessen richebourg drc 1998 in owc? :D

• Robèrt Koopman

john schreef:

>

> ps iemand interesse in 6 flessen richebourg drc 1998 in owc? :D

Die moet ik eigenlijk doorverwijzen naar de wijnpaginamarkt…. :-)

Voor de rest een mooi verslag.

Ben benieuwd wat een Pinot Noir liefhebber er van vind.

Moet bekennen dat ik eigenlijk ook geen PN liefhebber ben.

Is dat soms een vreemde druif die je moet leren kennen?

M.v.g,

Robèrt

• Wim dL

Mijn proefnotities…

1955 Domaine de la Romanée-Conti Grands Echezeaux (Frankrijk, Bourgogne, Côte de Nuits, Grands-Echezeaux Grand Cru) Kleur: Lichtbruin, lijkt op 50% verdunde Coca-Cola Aroma / bouquet: Verrassend, gezien de kleur: behoorlijk oxidatief maar nog steeds complex: Madeira, maggi, oude kaas, appelstroop, rumbonen, PX. Smaak / Afdronk: Ver over de top, maar onvoorstelbaar interessant en complex. Alcoholisch, gebrand, meer madeira / oloroso-Sherry dan wijn, caramel, maggi, Engelse drop, klein zoetje, PX / honing, oosterse specerijen. Algemeen / potentieel: Deze wijn heeft zijn beste tijd al decennia geleden gehad. Maar blijft wel verdomd interessant… 50 + Kleur: 3 + Aroma / bouquet: 10 + Smaak / Afdronk: 5 + Algemeen / potentieel: 6 = 74/100

1971 Domaine de la Romanée-Conti Richebourg (Frankrijk, Bourgogne, Côte de Nuits, Richebourg Grand Cru) Kleur: Fluwelig bruinrood Aroma / bouquet: Overrijpe aardbeien, aards en gronderig, subtiel hout / vanille, leer, zacht-kruidig, kwetsbaar, super-fragiel: sterft in het glas (binnen 10 minuten). Smaak / Afdronk: Verrassend vol en krachtig, zuren verrassend krachtig, wel en ietsje te alcoholisch. Boterzachte tannines. Indrukwekkende lengte. Algemeen / potentieel: Fragiel in de neus maar wel super interessant. Smaak staat nog volop overeind. Wel ‘haastig genieten’. 50 + Kleur: 5 + Aroma / bouquet: 9 + Smaak / Afdronk: 14 + Algemeen / potentieel: 9 = 87/100

1976 Domaine de la Romanée-Conti La Tache (Frankrijk, Bourgogne, Côte de Nuits, La Tâche Grand Cru) Kleur: Fluwelig lichtrood naar oranjebruin toe Aroma / bouquet: Weinig expressief, nog een vleugje boers, gronderig, rode biet / aardbei, iets meer gebrande tonen als koffie en gerookte spek. Smaak / Afdronk: Zuren zijn iets te dominant, tannines boterzacht maar nog wel aanwezig, weinig spannend. Retronasale indrukken van aardbei, gronderigheid en zelfs iets stallerig. Afdronk echter wat ‘droog’ en metalig. Algemeen / potentieel: Deze wijn was vermoedelijk 15 jaar geleden op zijn top. 50 + Kleur: 5 + Aroma / bouquet: 6 + Smaak / Afdronk: 11 + Algemeen / potentieel: 7 = 79/100

1992 Domaine de la Romanée-Conti Romanée-Conti (Frankrijk, Bourgogne, Côte de Nuits, La Romanée Grand Cru) Kleur: Fluwelig robijnrood, oranjebruine rand Aroma / bouquet: Aardbeien, boers en stallig, gebrande tonen: wederom wat gerookte spek, subtiel hout / vanille, Smaak / Afdronk: Krachtig, fris-zuur, super-ronde tannines die de wijn nog voldoende structuur geven, afdronk ietsje drogend. Lengte wat tegenvallend. Beetje monotoon en eendimensionaal. Algemeen / potentieel: De meest prestigieuse Bourgogne die er te koop is… Je moet het gedronken hebben… Maar ‘value for money’….. Verre van dat… 50 + Kleur: 5 + Aroma / bouquet: 11 + Smaak / Afdronk: 12 + Algemeen / potentieel: 5 = 83/100

1992 Clos de la Roche (Frankrijk, Bourgogne, Côte de Nuits, Clos de la Roche Grand Cru) Kleur: Fluwelig robijnrood met nauwelijks verkleuring Aroma / bouquet: Expressief, subtiele complexiteit: boers / animaal, bosaardbeitjes, gekookte biet, hout (sigarenkistjes). Gronderig. Smaak / Afdronk: Fris-zuur, opvallend veel materie, tannines zijn wat ‘korrelig’ en hoekig, behoorlijke kracht en concentratie maar na het bouquet toch iets tegenvallend. Algemeen / potentieel: De ‘piraat’ tussen de DRC-wijnen die zich echter prima staande houdt. Mooi rijp glas en - met dezelfde leeftijd - een stuk mooier dan de DRC RC. 50 + Kleur: 5 + Aroma / bouquet: 12 + Smaak / Afdronk: 14 + Algemeen / potentieel: 7 = 88/100

1993 Domaine de la Romanée-Conti Richebourg (Frankrijk, Bourgogne, Côte de Nuits, Richebourg Grand Cru) Kleur: Opvallend donker robijnrood, bruin randje. Aroma / bouquet: Uitgesproken Pinot Noir: boers / stallerig, rood fruit: bosaardbeien en aalbessen, gronderig / natte bladeren. Smaak / Afdronk: Vol en krachtig, relatief veel materie en concentraat, eerste aanzet is sappig vooral door de krachtige zuren, vervolgens tannines toch een tikje onrijp, beetje groenig / drogend, vooral in de afdronk. Algemeen / potentieel: 50 + Kleur: 5 + Aroma / bouquet: 9 + Smaak / Afdronk: 12 + Algemeen / potentieel: 7 = 83/100

1996 Domaine de la Romanée-Conti St. Vivant (Frankrijk, Bourgogne, Côte de Nuits, Romanée St. Vivant Grand Cru) Kleur: Relatief diep robijnrood, fluwelig, klein bruin randje Aroma / bouquet: Expressief. Rijp, boers, hout / vanille, zoethout. Rood fruit, typische Pinot-Noir bosaardbeitjes maar ook zwart fruit Smaak / Afdronk: Behoorlijk krachtige aanzet, frisse zuren, veel structuur en concentratie. Mooie ronde en rijpe maar wel krachtige tannines. Algemeen / potentieel: Eén van de mooiere glazen van de DRC line-up. 50 + Kleur: 5 + Aroma / bouquet: 12 + Smaak / Afdronk: 16 + Algemeen / potentieel: 8 = 91/100

1998 Domaine de la Romanée-Conti Richebourg (Frankrijk, Bourgogne, Côte de Nuits, Richebourg Grand Cru) Kleur: Fluwelig robijnrood Aroma / bouquet: Uitgesproken, beetje ‘gebrand’. Boers en animaal, gronderig. Rood fruit (bosaardbeitjes). Beetje alcoholisch en ‘stinky’: beetje vegetaal (spruitjes, groene kool). Smaak / Afdronk: Iets ‘drogende’ aanzet, geconcentreerd, behoorlijke zuren, krachtige tannines. Beetje ‘stoffig’. Afdronk wat groenig en - wat mij betreft - net een ietsje tè drogend. Algemeen / potentieel: 50 + Kleur: 5 + Aroma / bouquet: 8 + Smaak / Afdronk: 12 + Algemeen / potentieel: 6 = 81/100

1998 Domaine de la Romanée-Conti Richebourg (Frankrijk, Bourgogne, Côte de Nuits, Richebourg Grand Cru) Kleur: Robijnrood, opvallende ‘concentratie’ voor PN Aroma / bouquet: Boers, gronderig. Beetje stallerig. Beetje lactisch, karnemelk. Subtiel-kruidig: mint / laurier, beetje verse basilium. Smaak / Afdronk: Aangename aanzet: frisse zuren in combinatie met voldoende kracht en power. Voldoende, maar wel prachtig rijpe tannines. Prima structuur en een bovengemiddelde lengte. Algemeen / potentieel: Mooi glas. 50 + Kleur: 5 + Aroma / bouquet: 12 + Smaak / Afdronk: 15 + Algemeen / potentieel: 7 = 89/100

2000 Domaine de la Romanée-Conti Richebourg (Frankrijk, Bourgogne, Côte de Nuits, Richebourg Grand Cru) Kleur: Robijnrood, subtiel oranje randje. Aroma / bouquet: Geparfumeerd. Prachtig primair fruit: bosaardbeitjes, aalbessen. Prachtige boerse en stallerige tonen. Meest interessante neus van de line-up. Subtiel hout / venkel en vanille, sigarenkistjes. Ongebrande cacaoboon, ster-anijs. Subtiele kruidigheid. Smaak / Afdronk: Volle maar toch subtiele aanzet, klein zoetje, behoorlijk prominente zuren, prachtig ronde tannines. Niet onaantrekkelijk in de mond maar na de prachtige neus toch een peu'tje teleurstellend. Algemeen / potentieel: 50 + Kleur: 5 + Aroma / bouquet: 13 + Smaak / Afdronk: 15 + Algemeen / potentieel: 7 = 90/100

1999 Domaine de la Romanée-Conti Richebourg (Frankrijk, Bourgogne, Côte de Nuits, Richebourg Grand Cru) Kleur: Diep geconcentreerd robijnrood Aroma / bouquet: Uitgesproken expressieve en krachtige neus. Mineralig / zoutig. Leren zadel, animaal / boers. AB-SO-LU-TE snuffelwijn. Primair fruit zowel bosaardbeien, aalbessen als iets aan framboosjes. Smaak / Afdronk: Krachtig, geconcentreerde power. Uitgesproken maar niet dominante zuren, krachtige maar ronde tannines. Prachtige lange afdronk. Ook retronasaal komt het rode fruit mooi terug. Algemeen / potentieel: Mooie wijn. Maar, dè les van de avond: niet al te lang bewaren. 50 + Kleur: 5 + Aroma / bouquet: 13 + Smaak / Afdronk: 17 + Algemeen / potentieel: 8 = 93/100

2005 Aalto PS (Spanje, Castilla y León, Ribera del Duero) Kleur: Geconcentreerd paarsrood Aroma / bouquet: Uitgesproken en expressief, kokos-achtig hout, zoet en zwoel. Jammig rood maar vooral zwart fruit. Sigarenkistjes / gebrand hout. Koffie / mokka. Smaak / Afdronk: Aanzet: klein zoetje. Onvoorstelbaar veel kracht en concentratie. Op dit moment wat mij betreft nog wel wat te eenzijdig. Algemeen / potentieel: Mooi, super-krachtig maar - in elk geval op dit moment - nog wel wel iets eenzijdig. Er is hoop: deze wijn staat bol van het rijpingspotentieel. 50 + Kleur: 5 + Aroma / bouquet: 13 + Smaak / Afdronk: 15 + Algemeen / potentieel: 9 = 92/100

1996 Chateau Prieuré-Lichine (Frankrijk, Bordeaux, Médoc, Margaux) Kleur: Diep donkerrood. Aroma / bouquet: Klein vlurkje, beetje stoffig. Cassis / paprika. Voor het overige, op dit moment wat gesloten. Smaak / Afdronk: Krachtige zuren, geconcentreerd / veel materie, stevige maar rijpe tannines. Mooi glas. Algemeen / potentieel: 50 + Kleur: 5 + Aroma / bouquet: 7 + Smaak / Afdronk: 16 + Algemeen / potentieel: 8 = 86/100

1989 d'Yquem (Frankrijk, Bordeaux, Sauternais, Sauternes) Kleur: Bleek goudgeel. Aroma / bouquet: Uitgesproken, notig, honing, vleugje sherry, rozijnen, caramel, mint. Boenwas. Smaak / Afdronk: Prachtg vol, zuren mooi in evenwicht met het zoet, indrukken van rozijnen, overrijpe ananas. Opvallende mint'achtige frisheid. Algemeen / potentieel: Geweldige wijn! Rijk en rijp. 50 + Kleur: 5 + Aroma / bouquet: 13 + Smaak / Afdronk: 18 + Algemeen / potentieel: 9 = 95/100

• John Copier

Heel mooi beschreven. Wijnen dus om iets in te ontdekken. Zo te lezen genoeg zaken om stil en aandachtig te proeven. Tja, dit afgezet tegenover een wijn die echt alles heeft is dit natuurlijk leuk ook wanneer je er niet bij bent geweest. Goed leesvoer.

Kan gerust 2x of 3x worden gelezen.

Ik ga me opmaken voor de rugbywedstrijden van het 6 landen toernooi. Daarbij een Spaanse grande dame “Casa de la Ermita Jumilla Crianza 2004”. Ik sluit haar in mijn armen en denk dat ik in het stadion Twickenham ben.

Saluut tot morgen,

De wedstrijden wachten.

John