Wim,
De logica ontgaat me enigszins?
Sjaak Kaptein
Dit is nu zo'n fantastische bijdrage aan mijn beide discussiepunten! De ene “beantwoordt” de vraag bedoeld voor “de autoriteit”. Die zal natuurlijk niet antwoorden of bent u toevallig de spreekbuis van ….? “De autoriteit” moet zich dan bezighouden met de vraag gesteld aan de ene = de groep DRC-proevers. Die doet dat niet, zie hierboven de motivering. Conclusie: op de beide gestelde vragen komt geen antwoord! Heren, mijn hartelijke dank voor uw bijdragen in deze discussie!!
Ik ben geen spreekbuis van of voor welke autoriteit dan ook.
Gert Crum heeft blijkbaar een bijzondere vertrouwensband met DRC. Dat kan ook niet anders, als je de bijdrage levert aan een boek dat toch inmiddels als standaardwerk over dit befaamde domein wordt beschouwd.
En dan vind ik het naïef om te denken dat zo iemand zich dan min of meer ter verantwoording laat roepen over de resultaten van een informele proeverij van prikbord-wijnliefhebbers.
Wat is de volgende stap? Dat we een proeverij hebben van bij Glerum aangekochte wijnen waarbij we Frank Jacobs vragen om hier te verklaren waarom de wijnen tegenvielen? Of dat de smaakleer van Klosse wordt betwist en dat Peter Klosse hier moet uitleggen waar de nuances zitten?
Voor wat de wijnen betreft, mijn DRC RC was aangekocht op een veiling ;-). Niet bij Glerum overigens ;-)))). Ik heb de verdere herkomst van de fles niet onderzocht. De Richebourg heb ik bij een als betrouwbaar bekend staande leverancier met meerdere vestigingen in het land gekocht.
Overigens ligt wat mij betreft een aantal verklaringen voor de hand.
* Ik denk dat Bourgogne, en misschien wel vooral rode Bourgogne, een uitgesproken ‘liefhebberswijn’ is. Ik ken behoorlijk wat wijnliefhebbers, maar velen zijn over rode Bourgogne zeer uitgesproken. Of ze vinden het helemaal het einde (een minderheid), of ze vinden het helemaal niets en dat laatste vooral gerelateerd aan de prijs-kwaliteitsverhouding. Ik drink werkelijk prachtige Bordeaux, Toscanen of Spanjaarden van een paar tientjes. Voor dezelfde uit-mijn-dak-ervaring betaal je voor een Bourgogne een veelvoud. Als ik dan Pinot Noir wil drinken, heb ik van een Spätburgunder van een paar tientjes al snel meer plezier.
* Verder sluit ik niet uit dat de overgang naar biologisch (1988) en uiteindelijk naar biologisch-dynamisch (2004) ook zijn gevolgen heeft. Het zal wel een kwestie van fine-tuning zijn. Mij komt het in elk geval logisch voor dat dit soort overgangen pas op termijn effect zal hebben voor de kwaliteit, en dat die kwaliteit in de periode van de overgangen zelf onder druk zal staan. En ja, het zou een domein als dit sieren als er dan geen wijnen geproduceerd zouden worden, dan wel onder een separaat label. Dat schijnt één keer gebeurd te zijn.
* En over het sneuvelen van reputaties… Ik heb mijn grootste teleurstellingen eigenlijk altijd gehad met de wijnen met de grootste namen. Mijn eerste en enige verorberde Petrus van het matige jaar 1987, maar nog steeds niet goedkoop, werd volledig weggeblazen door een 81'er Mouton Rothschild.
Recent mijn eerste 1993 Château Cheval Blanc. Ook geen topjaar, maar ik vond de wijn niet meer dan matig. Desondanks niet goedkoop.
* Voor mij persoonlijk is DRC voor een niet onbelangrijk gedeelte een kwestie van onvoorstelbaar handige marketing. Door de wijze van verkoop (één RC per kist DRC-wijnen) heeft met name de RC een onvoorstelbaar imago gekregen. En de overige wijnen van het domein profiteren daarvan.
Je kunt de situatie vergelijken met Mouton Rothschild. Een terechte promotie van 2e naar 1e GCC? Ik ken nogal wat mensen die het onterecht vinden en MR beschouwen als de minste - zo niet - de enige echt beroerde van de vijf. Maar het blijft handige marketing.
Enne… zou het ook niet een heel klein beetje zo zijn dat het toch ook wel leuk is om een dergelijke proeverij toch wel heel kritisch in te stappen?
Eén ding is zeker, ik heb ervan genoten.
De uitslag vond ik verrassend. Dat wel.
Maar de mening, verklaring of nuancering van welke expert op dit gebied kan er voor mij heel weinig aan toevoegen.
Ik denk niet dat het om een “ter verantwoording roepen” gaat.
Maar gewoon een mening van iemand die veel over DRC weet en schrijft.
Hij kan misschien de kritieken uitleggen of weerleggen?
Of überhaupt een mening over de geproefde wijnen?
Waren er inderdaad misschien een paar missers bij, al dan niet vanwege een duistere herkomst.
Ik denk niet dat Bear iets wil horen in de trend van “klopt, het is allemaal nep”.
Nee, hij wil gewoon iets horen…. :-)
M.v.g,
Robèrt
Wim dL: Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie. Mij gaat het als liefhebber van rode bourgognes vooral om de vraag aan de autotiteit of en hoe de wijnen op deze DRC-proeverij zich verhouden tot andere flessen uit dezelfde jaren. Ik ken niemand anders dan Gert Crum met zoveel proefervaring mbt deze wijnen dat ik het zeer legitiem vond hem mijn vraag voor te leggen. Als hij hierop niet wil antwoorden dan is dat zijn goed recht. Maar wie zwijgt ….! Er zal geen enkele reputatie vallen als wij als prikbordlezers zijn bevindingen mochten vernemen. Robert (sorry voor het ontbreken van het accent; kun je mij mailen hoe dat in zijn werk gaat): Ik dank je voor het begrip dat je voor mijn vragen toont ( evenals Sjaak).
Beste Wim,
Sterk verhaal dat ik volledig deel. Ik weet zeker dat Gert Crum, net als wij, een geweldige proefervaring rijker is. En dat er kritische geluiden vielen, doet niets af aan de once-in-a-lifetime-ervaring. Ik geloof dat we met z'n allen heel goed in staat waren om de wijnen analytisch te beoordelen. Ik denk niet dat Gert Crum's beoordeling veel afwijkt van de onze. En het kan ook niet zijn dat alle flessen een slechte bewaarhistorie hadden. Stel je voor: het kroonjuweel van je gehele wijncollectie leg je in de huiskamer van een doorzonwoning in het rustiek eikenhouten wijnrek. Nou, ik geloof er helemaal niets van. Die flessen zijn heus wel gekoesterd en goed opgeslagen door de vorige eigenaren. Jammer dat de 55er stuk was (hoewel ik er alsmaar aan bleef snuffelen).
Het staat Gert Crum helemaal vrij om hier te reageren of niet. Dat hij bij de proeverij was, is voor mij het enige dat telt.
Amitiés,
Mathieu
PS Baer, de è in Robèrt maak je met ALT138
Wat een aandacht voor mijn bijzondere lettertje… :-)
Ik heb mijn toetsenbord ingesteld als “VS Internationaal” en daarmee komen alle leestekens beschikbaar alsop het op een typemachine is.
Leestekens worden namelijk “dode” tekens, je typt eerst het leesteken (er gebeurd dan niets) en vervolgens de letter en de combinatie is een feit.
Zo tik ik eerst " en dan de u en er staat opeens een ü
Kan ook met é en è of â en ö maar ë of ê is mogelijk.
Met al die ALT codes kan het ook maar is mij te lastig, ik kan ze niet onthouden.
Zal dit verhaaltje vandaag of morgen weer weghalen.
M.v.g,
Robèrt
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?