Resultaten DRC proeverij...

• Willem Booij

Ik zit net weer thuis en zit bij te komen van een drukke en intensieve sportdag, en dat viel niet mee na gisteren :D

Ik heb me gisteren meer dan vermaakt met het gezelschap en minder met de DRC wijnen, simpel gezegd vielen de wijnen mij tegen. Hier en daar wat leuke momenten maar meer dan dat was er niet. Tuurlijk moet je Pinot Noir begrijpen en ik denk dat ik dat ook kan, heb genoeg wijnen van de PN gedronken en heb ook een aantal ervaringen welek zeer postief waren. Maar dit…pffffffffffffffffffftt

Op dit moment drink ik een glas Yquem 1989 wat gisteren nacht zomaar aan zijn lot is overgelaten, waanzinnig en qua genot nu al mooiet dan alle DRC wijnen van gisteren bij elkaar.

Ik heb onwijs veel plezier gehad en vond Gert een prikker waardig, en wat een bevlogenheid in de verhalen. Montrose 1990 was top, de Spanjolen vast ook maar ik had veel moeite met de overstap van de PN naar dat geweld.

Manne hartstikke bedankt voor het plezier en de wijnen!

Grt,

• Willem G

Gert,

Ik weet bijna zeker dat je meeleest. Ik zou het verschrikkelijk leuk vinden als je een korte impressie van de avond hier zou willen plaatsen. (Hoeft niet over DRC te gaan.)

*************,

Iedereen is lovend over je creaties. En de sterren vliegen ons om de oren.

Zou je, zonder je geheimen te verklappen, een tipje van de sluier op willen lichten?

Wat heb je het gezelschap voorgeschoteld?

Groeten,

Geee.

(nu aan de RdD)

• Mat

Allereerst Wim en Willem bedankt voor het organiseren van deze memorabele proeverij.

En alle aanwezigen bedankt voor de inbreng van deze heel bijzondere flessen. Dat het geheel omlijst werd door het voorwoord en de aanwezigheid van Gert Crum, maakte deze avond heel speciaal.

Voor wat betreft de wijnen, zou ik het verwachtingspatroon kunnen vergelijken met Château Petrus. Je verwacht voor deze astronomisch hoge prijzen en de cultstatus van de wijn een continu wijnorgasme bij elke fles. Maar dat bleef uit!

Desondanks vond ik de proeverij enorm leerzaam en ka dit dus heel goed gebruiken als referentiekader. Jammer dat de fles uit 1955, hoewel erg interessant zoals Wim ook al schreef, ver over de top was. De aroma’s – met name heel veel tertiair – vond ik echter zeer spannend. Maar misschien ben ik op dit punt minder nuchter dan menig medeproever en romantiseer ik de wijn teveel.

De proefnotities van Wim zijn accuraat en geven in grote lijnen weer hoe DRC door de aanwezigen gewaardeerd werd.

Mijn toppers waren:

DRC Richebourg 1971

DRC La Tâche 1976

DRC Saint Vivant 1996

DRC Richebourg 2000

DRC Richebourg 1999

Wijn van de avond was voor mij: Clos de la Roche 1992 / Domaine Leroy

Fraaie, donkere kleur. In de neus delicaat fruit, vegetaal en mineraliteit.

In de mond rijp, rood fruit. Kracht, power en een mooie onderliggende elegantie. Mooie balans, veel rijpe indrukken die perefect met elkaar verweven waren. Lekker lange afdronk.

18/20

De opmerking van Pierre hier in de draad deel ik volledig. Als ik aan Bourgogne denk, dan denk ik aan een malse patrijs of een zachtjes gesmoord wild duifje. Net als bij Barolo, schreeuwt goede Bourgogne om een delicaat gerecht. Dat is ook voor mij het ultieme genieten. De Boeuf Bourgignon van Willem****** was voortreffelijk en de soms hoge zuren in de wijn smolten weg bij het gerecht.

Hoewel er niet veel van de spuugbak gebruik werd gemaakt, geloof ik dat er toch voor zo’n 500 euro in zat!!! Krankzinnig als je erover nadenkt.

Amitiés,

Mathieu

• Peter V

Een memorabele avond was het zeker (met excuses aan allen voor de verlate opkomst van ondergetekende en dank voor het wachten,super heren !)

Gert hartelijk dank voor je bezielende inbreng en uiteraard Willem voor de uitstekende Boeuf Bourguignonne en de gastvrijheid, en uiteraard dank aan alle aanwezigen die de avond toch tot een bijzondere gebeurtenis voor mij hebben gemaakt.

Kan me prima vinden in de proefnotities van Wim overigens,chapeau Wim.

Maarrrrr………

Wat een hoogtepunt had moeten worden werd op wijngebied het absolute dieptepunt van de afgelopen 30 jaar.

Nou ben ik geen Pinot Noir drinker meer, vindt het een moeilijk gebied waar je al gauw voor veel te veel geld enorme teleurstellingen in het glas krijgt en bovendien is mijn smaakperceptie de laatste 10 jaar veranderd zodat ik o.a meer naar Bordeaux en Spanje ben gaan overhellen.

Maar ik kan me toch heel wat Bourgogne's herinneren waar ik wel van kon genieten ( Gros,J.J Confuron,Dugat,Ponsot,Jadot,Drouhin etc,ja zelfs Bichot etc).

Tjongejongejonge zeg wat viel dit Domein door de mand.

De enige die vrijwel constant positief bleef over de wijnen was Gert Crum en in iets mindere mate Matthieu maar de rest was toch wel zeer unaniem van mening dat dit gehypte wijnen zijn die hun status niet waar kunnen maken.

Ik had al wel een voorgevoel dat het wel eens best tegen zou kunnen vallen, zeker de oudere jaargangen waren niet al te best en waarschijnlijk al zeer lang over de kop maar waar ik met name me véél meer van had voorgesteld waren de Richebourgs uit 1996-1998-1999-2000.

Dit horen toch stoere mannelijke Top Bourgogne's te zijn dacht ik, en een goede indicatie wat DRC in goede jaren vermag te presteren.

Niet was minder waar,moet toegeven dat het van alle geproefde DRC's wel de mooisten waren, maar voor mij misten ze allemaal diepte,concentratie,grandeur.

Wat een overprijste en overhypte Pinot's waren dit zeg,pffffff……ja natuurlijk was het gewoon bijzonder interessant om eens die DRC wijnen te mogen proeven en het gezelschap was meer dan dik okee en maakte veel goed, maar om nou te zeggen dat ik één wijn geproefd heb die als PN LEKKERRR zou kunnen krijgen….nou nee, ja de piraat van Leroy was LEKKERRR.

Voor mij geen DRC 2 meer :)

Saluut,

Peter V

• john

Petrus heeft mij niet zo vaak teleurgesteld hoor Mat…..en in het geval van de jaargangen 88, 89, 98 en 2000 heeeeeeel veeeeeel wooooooow momenten gegeven…..

• GJ

Ik moet ook eerlijk bekennen dat het lang (heeeeeeel lang) geleden is dat ik een goede rode Bourgogne heb gedronken…. Na 10 jaar vind ik ze - de uitzonderingen daar gelaten - al morsdood. Helaas schieten mij op dit moment die uitzonderingen even niet te binnen…. :D

Jammer van die DRC-tjes zeg dat die hun reputatie niet waar hebben kunnen maken :-(

Vineuze groet,

GJ

• Robèrt Koopman

Ik ben niet meer zo'n wijnlezer die overal en nergens op informatie jacht gaat.

Maar nu blijkt dat voor de deelnemers deze wijnen “tegenvallen” vraag ik mij af of je dit soort geluiden elders ook hoort/leest?

Zijn er meerdere DRC proeverijen bekend waar de deelnemers min of meer teleurgesteld vandaan kwamen?

Of zijn proevers elders misschien minder “eerlijk” en prijzen ze deze wijnen gewoon de hoogte in?

Deze wijnen staan tenslotte op een heel hoog voetstuk maar maken het voor prikkers in ieder geval niet waar.

Durft de rest van de wereld dit oordeel ook te vellen?

Er is misschien inderdaad wel durf voor nodig om dit gewoon toe te geven?

M.v.g,

Robèrt

• de bear fan Oerterp

Ook ik krijg bij het lezen van alle commentaren een onbevredigend gevoel. Dat wil ik uitdrukken in de volgende bij mij opborrelende vragen. Allereerst natuurlijk eentje aan de expert bij uitstek, de heer Gert Crum: Hoe denkt hij dat de kwaliteit van de inhoud van bovenstaande flessen zich verhoudt tot die van zijn ongetwijfeld eerdere ervaringen met de meeste van dezelfde wijnen van dit domein? De tweede is aan de inbrengers van voornoemde wijnen: Heeft iedereen uit eigen kelder wijnen geleverd uit eerste hand of zijn ze toch via -vele- omwegen bij de betreffende persoon terechtgekomen? Als deze vragen maar vooral de eerste eens beantwoord zouden kunnen worden. Want de zwijgzaamheid van de heer Gert Crum op dit forum doet mij het ergste vrezen!

• Robèrt Koopman

Daar heb je wel een goede opmerking.

Ik ben ook wel erg benieuwd naar de menig van Gert Crum.

Deelt hij de mening van de prikkers of juist niet?

Deze wijnen staan bij velen op de wenslijst maar na het lezen van alle commentaren mag ze er weer vanaf…. :+

M.v.g,

Robèrt

• Wim dL

Heren, heren…

Dit forum wordt door meer schrijvende professionals gelezen…

Dat blijven ze vermoedelijk ook doen.

Maar hier posten… dat gaat niet gebeuren…

Logisch ook wel, vind ik.