Heel mooi Wim!!!
M.v.g,
Robèrt
Wim,
Mooie proefnotities maar wat moet het een deceptie zijn geweest.
Ik ben zelf verre van de grootste liefhebber van rode bourgogne omdat ik de prijs/kwaliteitsverhouding naar mijn bescheiden mening helemaal zoek is, maar het is voor mij zelfs nog verbluffend om te lezen hoe weinig deze dure DRC wijnen jullie konden plezieren.
Gelukkig konden de niet-DRC wijnen van de avond kennelijk nog wat proefgenot brengen.
Gegroet,
ChrisW
Aan de reacties te lezen, waren de verwachtingen wellicht ietwat aan de hoge kant aangaande DRC? Heeft iedereen door waar Pinot Noir over gaat? Niet meer en niet minder dan kruiwagen van het lastig te omvatten begrip ‘terroir’! Als iets een wijn is om bij te eten dan is het wel goede Bourgogne. Is het bij een droog crackertje gebleven of kwamen de bijbehorende gebraden kwarteltjes voorbij? Ik ben misschien een overjarige romanticus, maar in mijn beleving voel ik mij bij de juiste Bourgogne en het juiste gerecht als een koning in zijn kasteel, een machtig gevoel. Terwijl, toegegeven, dezelfde zurige overgewaardeerde wijn op een proeverij diep teleur kan stellen. Kortom, mijn advies betreffende DRC: gewoon lekker zuipen in combinatie met de juiste snack, als je teveel geld hebt. Overigens is het gewenste effect met mindere goden ook te bereiken: goede 1er Cru in plaats van Grand Cru, of top Village in plaats van 1er Cru in combinatie met goed bereide scharrel en of biologische kip in plaats van wild. Wat ik eigenlijk zeggen wil: het is een veel leuker uitdaging om van prei een topgerecht te maken, dan van kaviaar!
PS: mijn referentiekader is DRC Echezeaux 1999, om het ventje van de pindakaasreclame te citeren: ‘ik vind het gewoon lekker!’.
Beste Wim,
Heel hartelijk dank voor het plaatsen van deze notities.
Veel respect heb ik voor je dat je ondanks de, toch wel teleurstelling, gewoon serieus bent doorgegaan met het maken van gedegen proefnotities. Op deze notities heb ik eigenlijk niets aan toe te voegen.
Beste Willem,
Heel hartelijk dank voor je gastvrijheid, je bent echt een natural qua gastheerschap.
Ik heb heerlijk gegeten, en mijn vrouw en kinderen waren onder de indruk van het knoflookgebruik. Ik vond de knoflook heel mooi geïntegreerd in de puree.
Ook super waren de proefglazen.
Beste Gert,
Dank je voor je bijdrage in deze proeverij, het moet niet makkelijk zijn geweest om tijdens deze proeverij toch elke keer de positieve kanten van de wijnen te belichten zonder je integriteit te schaden.
Alle anderen, heerlijk om met deze groep zo vriendschappelijk zo een klus te klaren.
Ik ga vanavond op een feestje lekker een biertje drinken…
groet,
romke
Ken je dat?
Dat je een nieuwe wereld binnenkomt waar je, deels terecht en grotendeels onterecht, het gevoel krijgt dat je nog ècht een onvoorstelbare beginneling bent?
Ik kreeg dat gevoel in 2004, toen ik de wijnacademie ging doen.
Een sleutelmoment daarbij was dat een aantal medeleerlingen in discussie was over Déé Er Céé. Iedereen leek te begrijpen waar het over ging, behalve ik. Na enige tijd had ik voldoende moed verzameld om te vragen waar dat Déé Er Céé nu eigenlijk voor stond. Met de arrogantie van een overjarige student die een ‘sjaars’ duidelijk maakt dat hij er nog echt helemaal niets van begrepen heeft, werd mij verteld dat het ging om Domaine de la Romanée-Conti. Ahaaaaaaa, riep ik maar. Er ondertussen nauwelijks iets meer van begrijpend.
Tijdens de Bourgogne-excursie hebben we de wijngaarden van DRC bewonderd, waarbij Gert Crum opeens met Aubert de Villaine op de proppen kwam. Heel eerlijk gezegd, zelfs toen begreep ik niet waar het over ging.
Afijn. Inmiddels weet ik ietsje beter waar het over gaat. Het prachtige boek heb ik jaren geleden al gekocht.
DRC behoort tot de categorie ‘legendarische wijnen’. Gebaseerd op uitmuntende, intrinsieke kwaliteit, slimme marketing, rijke historie of wat dan ook. Ik weet het niet.
Eén ding weet ik wel zeker: DRC is een legende. Of je nu Bourgogne-fan bent of niet, DRC is en blijft legendarisch.
Ik heb een aantal legendes gedronken, een aantal in mijn kelder en nog niet gedronken. En een aantal staat nog op mijn wensenlijstje, zoals de witte DRC en Screaming Eagle. Hebbuh.
Mijn ervaringen met legendarische wijnen waren echter voor mij steeds teleurstellend. Zonder uitzondering.
Waren de verwachtingen van DRC hoog gespannen? Ja, natuurlijk.
Hij was er. DE DRC Romanée-Conti.
De investering daarvoor is voor de gemiddelde Nederlandse wijnconsument goed voor circa tweeënhalf jaar dagelijks een flesje.
En voor dit bedrag drink je anderhalf jaar lang wekelijks een mooie Clos Mogador.
Was het nu een desillusie?
Ja en nee.
Ik heb een ervaring ingeruild voor een illusie.
Maar één ding is zeker, ik kan wel zeggen dat ik deze wijn heb gedronken. En vooral: in gezelschap van een stel prachtige wijnliefhebbers en natuurlijk in gezelschap van mister DRC himself: Gert Crum.
En hoe kritisch de geluiden wellicht soms ook waren, Gert Crum heef toch ècht drie DRC-boeken met bewust aangebrachte DRC-vlekken staan signeren ;-).
En dat heb ik bij andere proeverijen nog niet mogen aanschouwen.
Heeft iemand gevraagd om een gesigneerde Clos Mogador-fles???
Kortom, we kunnen wel griepen…. Maar de legende blijft.
Ook na ‘DRC 1’. Voor een DRC-2 heb ik geen belangstelling….
Maar voor andere feestjes ben ik in!
–> Willem / John : bedankt voor dit prachtige initiatief!
–> Willem: bedankt voor de gastvrijheid en je fantastische culinaire creaties.
–> Gert, bedankt voor je prachtige verhalen, je humor en je one-man-show over ‘subtiliteit versus power’;
–> Willem, Gert, John, Udo, Fonger, Romke, Mathieu, Peter, bedankt voor een onvergetelijke avond!!!
Het leven is mooi!
En wat is het een buitengewoon voorrecht om zo'n avond te mogen meemaken.
Onvergetelijk.
Foto's volgen!
Wim
Ik werp hierbij maar eens een vraag op. Is de perfecte 100/100 echt mooi? Daar is naar mijn mening alleen de perfectie in te ontdekken. Jouw notities zijn veel en veel spannender. Er was iets te ontdekken. Is de mooiste vrouw ook werkelijk de mooiste? Of is om maar eens een voorbeeld te gebruiken http://nl.wikipedia.org/wiki/Doutzen_Kroes Doutzen Kroes die een beetje loenst nog mooier? Zeg het maar.
Snel terug naar de rugbywedstrijd Ierland Frankrijk.
John
Mooi geschreven Wim, eigenlijk niets meer aan toe te voegen.
Wat een onvergetelijke ervaring en weer een wijn uit de lijst ‘ooit nog te drinken wijnen’ gedronken.
Bij de meeste wijnen was er veel te beleven in de geur en werd het moeilijk bij de smaak. Tuurlijk was ik teleurgesteld in de kwaliteit van de meeste wijnen, zeker gezien het prijspeil. Maar ik heb geen spijt van de aanschaf van die kostbare fles.
Iedereen bedankt voor de mooie flessen, Willem voor de gastvrijheid en de ****** maaltijd en Gert voor de boeiende verhalen.
Udo
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?