Een aantal van jullie had een paar maanden geleden al iets opgemerkt van het bestaan van www.winewinewine.com. Het is een website waar o.a. ik de afgelopen jaren heel veel tijd in gestoken heb. Een flink deel daarvan is opgeslokt door een idee om een online ‘ding’ te ontwikkelen dat op een behoorlijke manier antwoord geeft op de vraag wat je voor wijnen bij welke gerechten kunt serveren.
Daartoe hebben we onze toevlucht gezocht tot ‘artificial intelligence’ en inmiddels staat er een bèta-versie online van wat we Winestein hebben gedoopt. De precieze werking van Winestein is natuurlijk een beetje het geheim van de chef, maar het werkt ongeveer als volgt: we hebben allerlei smaaktypen wijn gedefinieerd en beschreven in hele series eigenschappen. Iets vergelijkbaars hebben we gedaan voor het samenstel van ingrediënten en bereidingswijzen waaruit een gerecht bestaat. En vervolgens hebben we speciale software getraind met duizenden voorbeelden van wat er goed, minder goed en slecht bij elkaar past.
Dat geheel levert een indrukwekkend aantal combinatiemogelijkheden van al die variabelen op en daar hebben we een stevige computer een dikke dag op laten staan rekenen. Het resultaat is een systeem dat beschikt over wat je een begin van gastronomische intelligentie zou kunnen noemen. Die gastronomische intelligentie kan het systeem ook toepassen op gerechten die het nog niet kent, en verder is het een lerend systeem, dat dus steeds beter wordt naarmate je er meer gegevens in stopt. De tool is nog volop in ontwikkeling, maar momenteel kun je voor vis- en vleesgerechten al aan de gang.
Aangezien er op dit Prikbord heel veel wijn- en eetdeskundige liefhebbers zitten heb ik André Sauerbier gevraagd of ik hier een oproep mag plaatsen om onze Winestein gastronomisch aan de tand te voelen. Een vergelijkbare oproep heb ik onlangs op het blog van het Nederlands Gilde van Sommeliers mogen plaatsen. Goede feedback is van groot belang om te kunnen inschatten waar we dingen verder kunnen verbeteren, dus hierbij ook hier de oproep aan geïnteresseerden om er flink op los te testen.
Je kunt Winestein vinden op: www.winewinewine.com/nl/winestein
Reacties hier of per email worden zeer op prijs gesteld. Ik heb verder ook op de blog van winewinewine een draadje geopend waar iedereen kan reageren: http://www.winewinewine.com/nl/winetalk/84/ook-prikbord-nl-uitgenodigd-voor-testwerk/
Cor