Kunstmatig Intelligente wijn-spijsadviseur vraagt testers

• Hendrik

Beetje ongelukkig geformuleerd mijnerzijds was het ook wel Cor!

Gelukkig begrijpt Eelco mij altijd :+

Veel succes met je project.

je Hendrik

• Cor Balfoort

John,

Serveertemperatuur is echt een heel goed punt. Het systeem gaat impliciet uit van ‘de juiste serveertemperatuur’, en daar valt iets als een gekoeld geserveerde rode wijn buiten.

Ik zou ook niet zo een-twee-drie weten hoe je dat effect zou kunnen tackelen: in een volledig dynamisch systeem betekent het feitelijk dat je alle gedefinieerde eigenschappen van een wijntype temperatuurgerelateerd variabel moet gaan maken. Dat is in principe misschien wel mogelijk, maar ik vrees dat ik het ding dan nooit af krijg :)

Dank ook voor de gedachten bij de lamshersenen. Soep is gastronomisch een lastig goedje. Allerlei textuureigenschappen van ingrediënten gaan binnen een soep niet meer op en dat maakt een wereld uit voor wat je erbij kunt schenken, zo maak ik op uit de voor jou ook uiterst verrassende combo met Menetou-Salon.

Voorlopig ga ik me dus ook maar niet aan soepvoorspellingen wagen ;)

Cor

• John Copier

Cor,

Ik kan nog niet goed overweg met jouw intelligente winestein. Wat moet ik ingeven bij een kalfsgehakt gerecht dat eerst wordt gebraden en daarna wordt ingepakt in geblancheerde groenekoolbladeren en vervolgens in de oven gaat. Als vulling bij het gehakt heb ik de volgende producten; (De vulling wordt ook kort in de pan gewokt)

100 gr stroken groenekool

30 gr knolselderie blokjes

1 ui gesnipperd

1 teentje knoflook

20 g boter

1 theelepeltje gedroogde tijm

100 ml Sherry (Medium)

50 ml kalfsfond

200 gr slagroom

zout en peper

1 eetlepel balsamico

1 eetlepel sojasauce

paar druppels honing

In dit geval is groenten en vlees gecombineerd. Maar kijk naar de kruiden en kijk naar de sherry. Dit maakt het lastig.

Is dit nu een ovengerecht of is dit een braadgerecht?

John

• Cor Balfoort

John,

Geen gemakkelijk gerecht :)

Wanneer een complex gerecht niet helemaal lijkt te ‘passen’ kun je je het beste afvragen welke bewerkingen voor welke ingrediënten de belangrijkste smaakinvloed hebben en die er in elk geval inzetten. T.a.v. de groene kool is het geblancheerde blad waarin het gerecht gewikkeld wordt bijvoorbeeld belangrijker dan zijn functie als vulling; daarom die bewerking.

Ik heb het daarom als volgt ingevoerd:

Kalfsgehakt > Bakken en daarna > Oven

Groente > Groene Kool > Geblancheerd

Groente > Knolselderij > Geroerbakt

Saus 1 > Kalfsfond > Smaaktoon 1 > Sherry > Smaaktoon 2 > Tijm

Saus 2 > Room > Smaaktoon 1 > Kikkoman > Smaaktoon 2 > Aceto

Extra ingrediënten 1 > Ui

Extra ingrediënten 2 > Knoflook (vers)

Kooktechnisch neem je dan de ovenbereiding niet mee over de groenten en extra ingredienten, maar je zit in de buurt. De smaak- en bewerkingsaspecten van Saus 1 en Saus 2 tellen bij elkaar op, dus daar kun je wat vrijer mee omgaan.

Dit gerecht geeft heel interessante uitkomsten: hij adviseert Bourgogne Rood en Bourgogne Wit van allerlei niveaus, St. Emilion en Pomerol topkwaliteit, maar ook Chianti en een belegen Riesling d'Alsace Grand Cru. Makes some sense?

Ben benieuwd!

Cor

• Cor Balfoort

Ralph,

Dank :) En het idee is inderdaad om zo'n tool voor eindgebruikers gratis te houden en er langs andere wegen commerciële toepassingen voor te zoeken. Maar dat gaat wellicht wat buiten de scope van dit draadje.

Wat is een SaaSje trouwens?

Cor

• Robèrt Koopman

Toch vind ik het systeem wel grappig…. :-)

Kies een gegrilde ribeye, mag ik graag eten, en krijg een wijnlijst waar ik U tegen zeg.

Er komen 4 pagina's vol met wijn!

Zo kan ik het ook!

Ach, en het gekke is, er past misschien wel heel erg veel bij dit simpele gerecht.

De eerste wijn is een Bordeaux blend uit Europa en daar kan ik me goed in vinden.

Leuk om er zo wat mee te spelen, dit systeem komt er wel.

M.v.g,

Robèrt

• Hendrik

Saasje? pies of kake :+

Software as a Service!

Hendrik

• Cor Balfoort

Senks! :)

• Cor Balfoort

Robèrt,

Die 4 pagina's komen er altijd. Ik heb er tijdens deze beta-fase voor gekozen om iedereen de scores op alle testwijnen te laten zien, dus zowel de hoge als de lage. Later gaan we daar iets als de beste tien van maken en opties toevoegen om binnen een bepaalde prijscategorie te zoeken of iets uit je eigen wijnkelder.

Cor

• Robèrt Koopman

Cor Balfoort schreef:

>

> Robèrt,

>

> Die 4 pagina's komen er altijd. Ik heb er tijdens deze

> beta-fase voor gekozen om iedereen de scores op alle

> testwijnen te laten zien, dus zowel de hoge als de lage.

> Later gaan we daar iets als de beste tien van maken en opties

> toevoegen om binnen een bepaalde prijscategorie te zoeken of

> iets uit je eigen wijnkelder.

OK, duidelijk!

Ik ben dan ook wel weer zo'n wijndrinker dat ik voor de onderste zou gaan.

Niet de vaste geijkte wijnen maar doe eens gek en kies wat vreemds!

OK, dat is niet de bedoeling voor dit systeem, begrijp ik.

M.v.g,

Robèrt