Beste Cor,
Ik sta wat ambivalent ten opzichte van de site. Ik heb al mijn hele leven belangstelling voor wijn en gastronomie en de zoektocht naar het antwoord op de vraag ‘welke wijn bij welk gerecht’ houdt me al lang bezig. Da's ook de reden waarom ik ooit de Academie voor Gastronomie heb gedaan.
Enerzijds ben ik onder de indruk van de overzichtelijkheid van de tool, oogt het enorm genuanceerd en ben je er in geslaagd om compacte materie op een heldere manier uiteen te veteren.
Maar anderzijds vind ik de site tè pretentieus, omdat je de schijn wekt dat de input van zoveel variabelen tot een resultaat leidt dat wel moet kloppen.
Bereidingswijze, kruiden, bijgerechten en sauzen zijn van doorslaggevend belang bij de keuze van een wijn. Gebruik je een beetje oregano of veel, veel knoflook of weinig… Allemaal factoren die de uieindelijke smaak enorm kunnen beïnvloeden.
Aan de andere kant is er het gegeven dat wijnen van dezelfde druif uit dezelfde streek en zelfs uit hetzelfde wijnjaar ENORM van elkaar kunnen verschillen. Ik kies voor rauwe oesters en krijg ‘Chablis’. Welnu, die heb ik in mijn glas gehad van Sauvignon-Blanc-like-super-strakdroog tot botervet, gehout en superrijp. En het hangt er maar net vanaf welke wijn uit welk jaar je koopt of je oestertjes al dan niet harmonieus met de wijn naar binnen geslobberd gaan worden.
Kortom, ik vind de website nuttig, maar nèt even te pretentieus.
Niet omdat jouw poging-tot niet geslaagd zou zijn. Maar vooral omdat ik denk dat de optimale wijn-spijscombinatie nooit met een geautomatiseerd systeem helemaal op te lossen is.
Omdat noch gerechten noch wijn zich volledig laten verklaren door ‘systemen’. En juist dat maakt het zo leuk.
Kortom, als ik jou was zou ik mijn opties minder specifiek formuleren. En aangeven via welke weg de individuele gebruiker kan bepalen hoe hij zijn wijn moet kiezen. De uitkomst zou meer een ‘bepaald smaakspectrum’ moeten zijn, dan een rijtje met wijnen.
Vind ik.