Kunstmatig Intelligente wijn-spijsadviseur vraagt testers

• Wim dL

Beste Cor,

Ik sta wat ambivalent ten opzichte van de site. Ik heb al mijn hele leven belangstelling voor wijn en gastronomie en de zoektocht naar het antwoord op de vraag ‘welke wijn bij welk gerecht’ houdt me al lang bezig. Da's ook de reden waarom ik ooit de Academie voor Gastronomie heb gedaan.

Enerzijds ben ik onder de indruk van de overzichtelijkheid van de tool, oogt het enorm genuanceerd en ben je er in geslaagd om compacte materie op een heldere manier uiteen te veteren.

Maar anderzijds vind ik de site tè pretentieus, omdat je de schijn wekt dat de input van zoveel variabelen tot een resultaat leidt dat wel moet kloppen.

Bereidingswijze, kruiden, bijgerechten en sauzen zijn van doorslaggevend belang bij de keuze van een wijn. Gebruik je een beetje oregano of veel, veel knoflook of weinig… Allemaal factoren die de uieindelijke smaak enorm kunnen beïnvloeden.

Aan de andere kant is er het gegeven dat wijnen van dezelfde druif uit dezelfde streek en zelfs uit hetzelfde wijnjaar ENORM van elkaar kunnen verschillen. Ik kies voor rauwe oesters en krijg ‘Chablis’. Welnu, die heb ik in mijn glas gehad van Sauvignon-Blanc-like-super-strakdroog tot botervet, gehout en superrijp. En het hangt er maar net vanaf welke wijn uit welk jaar je koopt of je oestertjes al dan niet harmonieus met de wijn naar binnen geslobberd gaan worden.

Kortom, ik vind de website nuttig, maar nèt even te pretentieus.

Niet omdat jouw poging-tot niet geslaagd zou zijn. Maar vooral omdat ik denk dat de optimale wijn-spijscombinatie nooit met een geautomatiseerd systeem helemaal op te lossen is.

Omdat noch gerechten noch wijn zich volledig laten verklaren door ‘systemen’. En juist dat maakt het zo leuk.

Kortom, als ik jou was zou ik mijn opties minder specifiek formuleren. En aangeven via welke weg de individuele gebruiker kan bepalen hoe hij zijn wijn moet kiezen. De uitkomst zou meer een ‘bepaald smaakspectrum’ moeten zijn, dan een rijtje met wijnen.

Vind ik.

• John Copier

Wim,

Jij geeft precies aan welk geworstel je hebt om de juiste keuze voor de wijn te maken. Veel kans op de juiste match voor een harmonieus huwelijk bij het gerecht krijg je ook wanneer je op zeker gaat spelen door bijvoorbeeld 3 wijnen naast het gerecht te zetten. De kans voor een goede match is aanzienlijk toegenomen. De tool van Cor evenwel, ik zeg het voorzichtig, kan een belangrijke stap voorwaarts zijn bij een complexe samenstelling van een gerecht en de daarbij te plaatsen wijn. Rechttoe rechtaan is weinig spannend. Ik heb een draadje terug een complex gerecht opgegeven en uit de opmerking van Cor daarop begrijp ik dat er zowel rood als wit als uitkomst wordt gegeven. Dat ga ik zeker uitproberen. Ik ben wel blij met deze tool en het lijkt mij een uitkomst voor mensen die minder ver in hun smaakontwikkeling zijn.

De moeilijkheid zit vaak bij de 3 of 4 smaken op het bord. Wat overheerst? Vlees of vis of de garnituur en de kruiden. Vergeet de sauzen niet. Is er wel of geen drank in het gerecht gebruikt? Wanneer de tool daar antwoord opgeeft wordt ome John heel blij.

John

• romke van dijk

Vind ik ook Wim.

Zolang je jaren, producenten en hun producten/cuves/crus/etc. daarvan niet meeneemt blijf je toch algemeniseren.

De ene Puligny is absoluut de andere niet etc.

Maar als je dat allemaal wil meenemen… lijkt me een onmogelijke taak.

Het blijft toch best vaak trial and error, maar ervaring en kennis zijn natuurlijk van hele grote waarde.

Groet,

romke

• romke van dijk

En dan natuurlijk nog los van kookstijl/kookkunnen, kwaliteit van ingredienten, seizoenen, sfeer, gezelschap en zeker portemonnee.

Blijft wel dat ik het een geweldig interessant project vind!

Groet,

romke

• Cor Balfoort

Beste Wim,

Dank voor je uitgebreide commentaar.

"Enerzijds ben ik onder de indruk van de overzichtelijkheid van de tool, oogt het enorm genuanceerd en ben je er in geslaagd om compacte materie op een heldere manier uiteen te veteren.

Maar anderzijds vind ik de site tè pretentieus, omdat je de schijn wekt dat de input van zoveel variabelen tot een resultaat leidt dat wel moet kloppen."

Tenzij een gerecht heel erg specifiek is, verschijnt er een behoorlijk groot aantal wijnen dat passend gevonden wordt. Daarbinnen zit doorgaans ruimte genoeg voor individuele voorkeuren, die uiteraard heel belangrijk zijn.

“Aan de andere kant is er het gegeven dat wijnen van dezelfde druif uit dezelfde streek en zelfs uit hetzelfde wijnjaar ENORM van elkaar kunnen verschillen. Ik kies voor rauwe oesters en krijg ‘Chablis’. Welnu, die heb ik in mijn glas gehad van Sauvignon-Blanc-like-super-strakdroog tot botervet, gehout en superrijp. En het hangt er maar net vanaf welke wijn uit welk jaar je koopt of je oestertjes al dan niet harmonieus met de wijn naar binnen geslobberd gaan worden.”

Dat is een heel goed punt. Je moet de eigenschappen van een zeker type wijn nou eenmaal op een bepaalde manier definiëren. Ik heb dat gedaan volgens de m.i. gangbare opvatting over welk smaaktype het meest ‘typique’ is voor een bepaalde wijn. In een Chablis zit dan bijvoorbeeld geen opvoeding op nieuw hout en heeft een strak en mineralig karakter. Dat betekent dat wijnen die anders gemaakt worden dan gangbaar afwijkend zullen matchen. Wanneer overigens van een wijn bekend is dat zoiets het geval is, wordt hij wel eens onder een ander en meer smaakovereenkomend wijntype geschoven.

“Kortom, ik vind de website nuttig, maar nèt even te pretentieus. Niet omdat jouw poging-tot niet geslaagd zou zijn. Maar vooral omdat ik denk dat de optimale wijn-spijscombinatie nooit met een geautomatiseerd systeem helemaal op te lossen is.”

Nee, helemaal oplossen is principieel onmogelijk. Daarvoor is de variëteit in wijn te groot, verschilt de beleving van de wijn te veel met temperatuur, gemoedstoestand en gezelschap. En ook is de perfecte match (Peter Klosse noemt dat treffend de Feine Aromatik) afhankelijk van hoe vers je visje is, hoe rijp de avocado die je gebruikt en van hoeveel van precies welke soort peterselie je in een gerecht gebruikt. En dat is maar goed ook: een beetje avontuur mag wijn en gerechten combineren natuurlijk wel blijven!

Maar vergeet aan de andere kant niet dat wij hier als wijn- en kookgekken ongelofelijk veel dieper in deze materie zitten dan Jan en Annie Modaal. Die weten nauwelijks iets van deze technische aspecten en sterker nog: het interesseert ze niet genoeg om er iets van te willen weten. En terwijl dat uiteraard hun goed recht is, willen ze tóch ook een goed passend flesje wijn bij een speciale gelegenheid. En voor die categorie liefhebbers is een advies dat weliswaar niet perfect is, maar wel een heel behoorlijk eind in de buurt komt volgens mij toch wel een uitkomst.

“Kortom, als ik jou was zou ik mijn opties minder specifiek formuleren. En aangeven via welke weg de individuele gebruiker kan bepalen hoe hij zijn wijn moet kiezen. De uitkomst zou meer een ‘bepaald smaakspectrum’ moeten zijn, dan een rijtje met wijnen.”

Heel goed punt en daar ben ik ook al mee bezig. Naast de nu aanwezige detailinvoer voor de echte ‘kooknerds’ zullen er enerzijds kant-en-klare recepten bijkomen en daarnaast een indeling in veel algemenere termen, met ook een minder gedailleerd wijnadvies. Maar uiteindelijk moet Jan of Annie natuurlijk wel weten wat hij of zij uit het schap van de supermarkt (want daar wordt de meeste wijn verkocht) moet halen :)

Groet,

Cor

• Hendrik

Cor, even off topic, wat drink en eet je zelf de komende dagen?

je Hendrik

• Eelco van Wieringen

John, wat schrijf je toch heerlijk.

Salut,

Eelco

• Cor Balfoort

Eh, dat weet ik eigenlijk nog niet. Morgen zal wel snelle hap worden want ik moet naar een familiefeestje. Zondag vlieg ik naar Milan-Bergamo en ga ik 's avonds in Bergamo eten met een internet wijnvriendje uit Italië. Danmet het meisje in de huurauto en een weekje toeren en proeven in Piëmonte, deels samen met iemand van Gambero Rosso.

Maar het zal niet heel vies zijn ;)

Cor

• ralph

Das mooi, Cor! Veel plezier. Ikzelf zit er over 3 weken. Een weekje vakantie in de mooiste wijnstreek van de wereld :-)