Kunstmatig Intelligente wijn-spijsadviseur vraagt testers

• Cor Balfoort

Hendrik,

Ik ben al een tijdje met dit ding bezig en vreemde wijnadviezen maken mij altijd nieuwsgierig omdat ze sporen kunnen opleveren van waar het systeem fout redeneert. Ik was daarom dankbaar voor het inderdaad nogal merkwaardige Sauternes advies dat jij meldde, en ik heb dat dus even helemaal uitgezocht.

Wat blijkt? Noch kip noch rood vlees als hoofdingrediënt worden ooit op Sauternes gematcht. Dat betekent voor de twee hoofdingrediënten die jij noemde eigenlijk gewoon dat er nooit een Sauternes als wijnadvies kan terugkomen….

Er zijn ook minder beleefde manieren om deze conclusie te verwoorden.

Cor

• Hendrik

Goede morgen Cor,

ik kan je verzekeren dat een gebraden kip, alsmede een mooie staek prima combineren met een Sauternes!

Dat van die kip heb ik van de dochter van de eigenaar van Ch. Climens :+

je Hendrik

• Hendrik

p.s.

ik herhaal mijzelf :)

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=310&i=94781&t=94766

• Eelco van Wieringen

Jullie begrijpen elkaar verkeerd. H. bedoelt dat het advies “Sauternes bij kip” in het systeem zou moeten worden opgenomen, omdat dit een mooie match geeft. Hij bedoelt nadrukkelijk niet dat hij al grasduinend in het systeem tegen dit advies aanliep.

Salut,

Cluebie

• Cor Balfoort

Robèrt,

Het niveau waarop Winestein werkt is tamelijk abstract: het komt er op neer dat elk gerecht uiteindelijk vertaald wordt in een rijtje numerieke waarden die berekend worden uit smaak- en textuureigenschappen van alle ingrediënten en de manier waarop die bereid zijn. Hij heeft dus geen idee van wat kip of paling of rabarber is, hij kent alleen rijtjes cijfers.

Bij elk gerecht dat je invoert geeft ie telkens in een plaatje (Meal-DNA) dat rijtje cijfers visueel weer.

Ook wijnen zijn op vergelijkbare manier teruggebracht tot rijtjes cijfers, en al die rijtjes bij elkaar worden gematcht op de ongeveer 25.000 wijn-spijscombinaties waarmee het systeem voorgetraind is.

Er zijn dus geen patronen en ook geen tabellen. We hebben het ding alleen heel veel voorbeelden gegeven. Het voorspellend vermogen zit vervolgens in statistische correlaties op grond van een paar honderd miljoen permutaties (daarom staat die computer waarop we het systeem trainen anderhalve dag te stampen) die er mogelijk zijn tussen alle wijntypes, alle gerechten en alle combinaties waarmee getraind is. Daar zit de kunstmatige intelligentie en daar zit ook het lerend vermogen.

Zo een beetje duidelijk? :)

Cor

• Cor Balfoort

Aahh, nu snap ik hoe je die post bedoeld hebt. Ik kon me al echt niet voorstellen dat je uit de huidige versie een Sauternes had gekregen. Excuses.

En ja, op Sauternes-châteaux serveren ze erg graag Sauternes bij elke gang en dat is naast vermoeiend eten soms ook ronduit zeer verrassend. Ik zal van deze combi's aantekening maken.

Cor

• Robèrt Koopman

Cor Balfoort schreef:

>

> Zo een beetje duidelijk? :)

Zeker!

Maar anderhalve dag stampen op wat uitkomsten blijft vreemd.

Of de computer is erg langzaam of hij doet dingen teveel… :-)

M.v.g,

Robèrt

• ralph

Cor, wat een briljant ding is dit zeg. De kunst is natuurlijk dat op een gegeven moment elke producent zijn wijnen een DNA profiel meegeeft en dat jij mbv een SaaSje jouw rekenmoduletje in elke wijnsite ter wereld kan hangen tegen een leuke fee per maand.

Dat ik dit zelf nog niet bedacht had zeg :-)

beste groeten

Ralph

• John Copier

Ondertussen is (vanaf) elke 1, 2 en 3 sterren kok bezig om combinaties te maken waar je in eerste instantie geen kop of staart aan kan ontdekken. Soms leveren die een zeer verrassende uitkomst. Jaren geleden zou rood bij vis bij mij nooit zijn opgekomen totdat ik tijdens mijn opleiding in Alençon hier tegenaan liep. Mits koud geserveerd levert dit iets heel bijzonders op.

Daarnaast ken ik een gerechtje waarbij er alleen maar rood van het wat zware type bij wordt gedronken. Nu is dit gerecht lauwwarm op te dienen maar ook als soep op tafel te zetten. Hier komtie;

Gepocheerde lamshersenen in jus de veau. In het geval dat je ze lauwwarm opdient begrijp ik de uitkomst op jouw site, dat zou ook mijn keuze zijn. Het vreemde is dat ik in Frankrijk ook heb geleerd dat de lamshersenen na het pocheren in dezelfde fond kunnen worden opgeklopt met wat crème fraîche. Het wordt dan soep. Niet meer dan gebruikelijk alleen zout en peper uit de molen toevoegen. Als laatste op het bord wat druppels olijfolie. In die combi werd er in Frankrijk een witte wijn bij geserveerd. Soep en wijn? Ja dus. Omdat Alençon nabij de Loire ligt werd er ook voor een Loire gekozen, zoiets ligt in Frankrijk ook voor de hand, in dit geval een Menetou-Salon. Waarschijnlijk in de ogen van anderen een vreemde combi maar onbeschoft lekker. Ik kwam een variant van dit gerecht vandaag in de Volkskrant van Jon Sistermans tegen echter zonder de wijn.

John

• Cor Balfoort

Robèrt,

De mathematische technicalities van het hele model worden gedaan door universitaire deskundigen en daar weet ik ook maar in heel globale termen iets van.

Ik heb ze even opgebeld en ze hebben becijferd dat ik met een paar tientallen miljoenen permutaties een beetje aan de zuinige kant zat: het zijn er momenteel ongeveer 2,5 biljoen.

Uit die dataset nemen ze telkens een random steekproef van 70% om mee te trainen. Met dat systeem gaan ze de overige 30% voorspellen. Dat gebeurt een keer of honderd achter elkaar met telkens andere steekproeven, daar neemt men uiteindelijk een gemiddelde van en dat is dan de voorspelling van het systeem.

Ik ben niet zo heel technisch, maar volgens mij doet ook een stevige computer daar nog wel even over :)

Cor