Biodynamisch wijnproeven

• André

Wie heft ervaring met deze kalender van Mevr. Thunn bij het proevn van wijn.

Kan ook de oorzaak zijn voor verschillen in proeven op twee tijdstippen.

Weet pas één importeur in Nederland, die er rekening mee houd.

Deze twee bedrijven in Engelend hebben ongeveer 1/3 van de markt samen.

Geen amateurs dus.

http://news.scotsman.com:80/uk/Bad-wine-day-It39s-.5183861.jp

André

• Udo

Op wat voor dag was de DRC proeverij?

Udo

(geen ervaring, maar dit vraagt om een Nederlands experiment)

• Ruud Göebel

De DRC proeverij was op 6 febr. van dit jaar, op het tijdstip dat jullie aan het proeven waren, was het volgens de kalender van Maria Thun een bloemperiode. Wijnproeven kun je beter op een vruchtdag doen. De maansverduistering van vrijdag 9 februari heeft op die proefavond geen invloed gehad, die invloed begon pas op 7 februari. Toch volgende keer bij zo'n belangrijke proeverij even beter de Thun kalender kijken.:)

Ruud. (die de kalender al 30 jaar gebruikt voor werkzaamheden in de moestuin!)

• Cor Balfoort

Dat plantjes in een tuin enige invloed ondervinden wil ik eventueel nog wel slikken. Maar wijn is geen levend organisme en is door een kurk afgesloten van fysische beïnvloeding, uitgezonderd straling en temperatuur. Pierpaolo Petrassi is een nuchtere en zeer heldere vent met serieus veel verstand van wijn. Wat hij als commentaar geeft in dat blogitem (“It may be a little step beyond what consumers can comprehend. We have so many other things to educate consumers about.”) komt op mij over als een diplomatieke formulering voor “ik snap het niet, ik vind het ook bull***t, maar als het verkoopt dan mot het maar.”

Dat is ook ongeveer wat ik erbij denk. Ook niet-amateurs kunnen zich aan onschuldige doch zinloze dingen bezondigen.

• Ruud Göebel

Beste Cor, ik heb de kosmische invloeden op de verbouw van plantjes en groenten, daadwerkelijk kunnen waarnemen. Wijnboeren die zo werken zijn vaak ook niet de minsten: Leflaive, Joly, Molitor etc. Maar de B.D. invloed op wijnproeven zie ik ook niet zitten, derhalve was mijn vorige bijdrage lichtelijk ironisch bedoeld.:)

Ruud.

• Udo

Kort door de bocht Cor, ik zou zeggen eerst zelf experimenteren en dan pas uitspraken doen. Zal broeden op een experiment.

Udo

• André

Veel wijnprofs over de wereld kijken hiernaar.

In Italië zijn naast de Engelse grote supermarkten ook al proeverijorganisatoren, die rekening houden met Maria Thuns kalender.

Ik ben voor een goede Nederlandse test. Er zijn vast nog een paar importeurs geinteresserd.

Nodig :

- Twee-Vier verschillende data

- goede lokatie

- proevers

- goede wetenschappelijke vastlegging.

- een proeverij van 10-20 wijnen (jong/oud/landen/soorten)

Eerst zien dan geloven dus!

@ Ruud : Hoe kom ik overigens aan zo'n kalender?

André

• Robèrt Koopman

Volgens mij koop je zo'n kalender ik elke bio-winkel wel denk ik.

Onzin of niet?

Ik zou er niet zo stellig over willen oordelen of veroordelen.

Er is tenslotte meer tussen hemel en aarde.

M.v.g,

Robèrt

• Udo

Geen idee of deze betrouwbaar is, maar hier staat er een online:

http://www.astrologie-info.com/mocal.cgi?language=eng&sidtrop=sid

(vandaag bladdag)

Udo

• Ruud Göebel

André, de kalender is te koop bij de meeste natuurvoedingswinkels, zoals Robèrt al schreef, maar ook bij antroposofische boekhandels. In ieder geval bij: Uitgeverij Hesperia, postbus 39 4100 AA Culemborg • +31(0)345-505742 • info@hesperia.nl

Ruud.