“…Waarom trutten met maanstanden als je onkruid met chemicaliën kunt verdelgen en plantjes ook kunstmatig kunt laten groeien. Tsjah, daar hebben we natuurlijk de gevolgen allemaal van gezien, geproefd en geroken…”
Eh…als je sceptisch bent over ‘trutten met maanstanden’ betekent dat niet automatisch dat je een aanhanger van spuiten bent
"Terug naar de natuur. Of in elk geval: voor een belangrijk gedeelte.
Biologisch is natuurlijk eigenlijk gewoon heel logisch."
Het zal je misschien verrassen, maar daar ben ik het helemaal mee eens. Waarom? Omdat de logica van biologische / organische landbouw inmiddels wel duidelijk is: wanneer je echte kwaliteit en typiciteit nastreeft, moet je elk stapje in de keten die voor kwaliteit en typiciteit verantwoordelijk is intact laten.En spuiten vernietigt en verstoort vele onderdelen van die keten.
Nu wordt het interessant wanneer je biologische en biodynamische landbouw met elkaar vergelijkt. Want die doen allebei wat ik boven beschreef, alleen de biodynamische landbouw doet nog iets meer. En dat wat ze meer doen snap ik niet goed, maar er zijn inmiddels wel talloze voorbeelden die er op zijn minst op wijzen dat het wel degelijk invloed heeft, méér en positiever dus dan de positieve effecten van de biologische methode.
"Maar mijn grootste bezwaar ligt wel op het punt van de bewijsvoering. Want hoe gaan we nu vaststellen of dit inderdaad het geval is?
Ach, natuurlijk. We gaan het proeven. Organoleptisch vaststellen.
Yeah right.
Hoe groot moeten die verschillen dan wel niet zijn? En wanneer achten we het bewijs dan geleverd?
Zet 15 prikkers bij elkaar en we verschillen onderling behoorlijk van mening waar het gaat om waardering.
Zet de proefpanels van toonaangevende wijnbladen bij elkaar, en ook die verschillen onderling behoorlijk van mening."
Niet zeikerig bedoeld Wim, maar hoe groot verschillen moeten zijn bij hoeveel proevers die onderling zoveel van mening verschillen om binnen een bepaalde foutenmarge tot een statistisch significant verband te kunnen concluderen kun je uiteindelijk gewoon in statistische tabellen opzoeken.
Je scepsis ten aanzien van de te verwachten uitkomst deel ik overigens wel. Ik heb wel vaker statistiek bedreven op scores van serieuze proefgroepen en daar komt al behoorlijk snel uit dat verschillen tussen wijnscores tamelijk groot moeten zijn om aan de vereisten van statistische significantie te voldoen. En hoe meer proeversscores onderling verschillen, des te groter moeten de wijnscoreverschillen zijn voor die statistische significantie.
“Persoonlijk heb ik het gevoel dat er ‘overtuigde biologischen en biodynamischen’ zijn maar minstens zoveel ‘commercieel gedreven imitators van deze principes’. ”
Dat is een heel andere kwestie, en daar ben ik het wel mee eens. Met name in de Bordeaux vind je nogal wat BD-aanhangers die meedoen omdat het wel lekker verkoopt, maar er inhoudelijk echt geen barst van afweten.
“Kortom, ik wacht de ontwikkelingen met enige scepsis af.”
That makes two
Cor