Waar zijn we nu helemaal mee bezig? ;-)
Laat ik beginnen met duidelijk maken dat ik van het thema biologisch / biodynamisch heel weinig weet, maar me er wel veel bij kan voorstellen. Dat cycli bij levende wezens een rol spelen, wist ik al in mijn vroege jeugd. Ik ben namelijk opgegroeid als jongste zoon in een gezin met drie oudere zussen. Verder ben ik behoorlijk hetero en run ik een bedrijf waarin inmiddels 2/3e vrouw is. Houduroverop.
Goed. We leven natuurlijk in een wereld waarin allerlei eeuwenoude inzichten en ervaringen inmiddels zijn verdrongen door wetenschappelijke of semi-wetenschappelijke en meestal commerciële drijfveren. Waarom trutten met maanstanden als je onkruid met chemicaliën kunt verdelgen en plantjes ook kunstmatig kunt laten groeien. Tsjah, daar hebben we natuurlijk de gevolgen allemaal van gezien, geproefd en geroken.
Terug naar de natuur. Of in elk geval: voor een belangrijk gedeelte.
Biologisch is natuurlijk eigenlijk gewoon heel logisch.
Vraag is wel of dit soort fenomenen ook van invloed zijn op de smaakbeleving van wijn. Een dooie stof. Waarin zich nog wel allerlei processen kunnen afspelen, dat dan weer wel.
Heel eerlijk gezegd lijkt mij dat sterk.
Maar mijn grootste bezwaar ligt wel op het punt van de bewijsvoering. Want hoe gaan we nu vaststellen of dit inderdaad het geval is?
Ach, natuurlijk. We gaan het proeven. Organoleptisch vaststellen.
Yeah right.
Hoe groot moeten die verschillen dan wel niet zijn? En wanneer achten we het bewijs dan geleverd?
Zet 15 prikkers bij elkaar en we verschillen onderling behoorlijk van mening waar het gaat om waardering.
Zet de proefpanels van toonaangevende wijnbladen bij elkaar, en ook die verschillen onderling behoorlijk van mening.
En, heel eerlijk gezegd, of een ‘toonaangevende organisatie’ nu met deze materie bezig is en of dat nu de bewijsvoering versterkt, ook dat vind ik van een twijfelachtige toegevoegde waarde. Persoonlijk heb ik het gevoel dat er ‘overtuigde biologischen en biodynamischen’ zijn maar minstens zoveel ‘commercieel gedreven imitators van deze principes’.
Kortom, ik wacht de ontwikkelingen met enige scepsis af.