Biodynamisch wijnproeven

• ralph

Er zijn veel en veel te veel variabelen die roet in het wetenschappelijke eten kunnen gooien. er zijn ontelbaar onbekende factoren waarom de ene dag de wijn anders smaakt dan op de andere dag. wat heb je gegeten, hoe heb je geslapen, ben je wat verkouden, pollen in de lucht, hoeveel uur lucht heeft de wijn gehad, welke glazen, uit welke kast kwamen de glazen, luchtvochtigheid in de verschillende ruimtes en zo kan ik nog wel ff doorgaan.

onmogelijk om dit effect wetenschappelijk te testen. je krijgt nooit alle omstandigheden gelijk behalve de maanstand.

en als de maanstand en de draaiing van de aarde verantwoordelijk zijn voor de oceaanstromen, dan dan zal het ook wel van invloed zijn op zoiets kleins als een glas wijn. maar of dat waarneembaar is? misschien voor weervolven of heksen die een master of wine cursus gevolgd hebben?

ralph

• Cor Balfoort

Ik was inderdaad kort door de bocht en dat ben ik wel vaker bij dingen waarbij ik geen interne verklaring krijg en alleen een bewering dat iets ‘zo is’. Maar ik ben een open geest, daarom ook helemaal voor een experiment en wil daar ook graag aan meedoen.

Maar, dan moeten we wel een goed experiment doen en dat is op het eerste oog nog niet zo eenvoudig. Voorwaarde is in elk geval een dubbelblind-situatie. Daarvoor lijkt het me - ter vermijding van psychologische beïnvloeding - geboden dat degenen die eraan meedoen NIET van te voren weten op wat voor soort Thunn-dagen we aan het proeven zijn. Ook moet je op een voldoende aantal dagen proeven om toevalsverschillen uit te kunnen sluiten, dus twee keer is in elk geval te weinig.

Maar aanmelders moet denk ik in elk geval verzocht worden om zich niet van te voren over die kalender te informeren want dan is het experiment niet meer zuiver.

Ik zal verder eens gaan broeden op hoe we zoiets zouden moeten opzetten.

Importeurs met anthroposofische sympathieën zouden misschien willen sponsoren?

Een sceptische edoch serieus benieuwde Cor

• Cor Balfoort

Helemaal eens dat het niet gemakkelijk is wanneer je wilt komen tot rotsvaste conclusies dat een bepaald verschil met zekerheid terug te voeren is op wat je in je hypothese gesteld hebt. Ik zal eens bellen met wat deskundigen op de universiteit; daar heb ik nog wel wat contacten.

Cor

• Wim dL

Waar zijn we nu helemaal mee bezig? ;-)

Laat ik beginnen met duidelijk maken dat ik van het thema biologisch / biodynamisch heel weinig weet, maar me er wel veel bij kan voorstellen. Dat cycli bij levende wezens een rol spelen, wist ik al in mijn vroege jeugd. Ik ben namelijk opgegroeid als jongste zoon in een gezin met drie oudere zussen. Verder ben ik behoorlijk hetero en run ik een bedrijf waarin inmiddels 2/3e vrouw is. Houduroverop.

Goed. We leven natuurlijk in een wereld waarin allerlei eeuwenoude inzichten en ervaringen inmiddels zijn verdrongen door wetenschappelijke of semi-wetenschappelijke en meestal commerciële drijfveren. Waarom trutten met maanstanden als je onkruid met chemicaliën kunt verdelgen en plantjes ook kunstmatig kunt laten groeien. Tsjah, daar hebben we natuurlijk de gevolgen allemaal van gezien, geproefd en geroken.

Terug naar de natuur. Of in elk geval: voor een belangrijk gedeelte.

Biologisch is natuurlijk eigenlijk gewoon heel logisch.

Vraag is wel of dit soort fenomenen ook van invloed zijn op de smaakbeleving van wijn. Een dooie stof. Waarin zich nog wel allerlei processen kunnen afspelen, dat dan weer wel.

Heel eerlijk gezegd lijkt mij dat sterk.

Maar mijn grootste bezwaar ligt wel op het punt van de bewijsvoering. Want hoe gaan we nu vaststellen of dit inderdaad het geval is?

Ach, natuurlijk. We gaan het proeven. Organoleptisch vaststellen.

Yeah right.

Hoe groot moeten die verschillen dan wel niet zijn? En wanneer achten we het bewijs dan geleverd?

Zet 15 prikkers bij elkaar en we verschillen onderling behoorlijk van mening waar het gaat om waardering.

Zet de proefpanels van toonaangevende wijnbladen bij elkaar, en ook die verschillen onderling behoorlijk van mening.

En, heel eerlijk gezegd, of een ‘toonaangevende organisatie’ nu met deze materie bezig is en of dat nu de bewijsvoering versterkt, ook dat vind ik van een twijfelachtige toegevoegde waarde. Persoonlijk heb ik het gevoel dat er ‘overtuigde biologischen en biodynamischen’ zijn maar minstens zoveel ‘commercieel gedreven imitators van deze principes’.

Kortom, ik wacht de ontwikkelingen met enige scepsis af.

• ralph

Wim, het is misschien niet zozeer dat de maan invloed heeft op de dode wijn, maar wellicht wat invloed heeft op de levende proever/heks/weerwolf?

• André

Zoals duidelijk volg ik BD-wijnbouw al lang (bezoeken Chapoutier en Leflaive vanaf 1990 enz.)maar weet ik er ook te weinig van. In het begin wat ik zeer sceptisch, later steeds meer positieve ervaringen.

Maar de geluiden uit diverse hoeken (handel, proevers, producenten) en landen en goede ervaringen met bekende BD-wijnboeren maken je toch nieuwsgierig.

Ik werk graag actief mee aan een goede test. Echter, zoals Ralph schreef een 100% wetenschappelijk bewijs is in 80 jaar nog niet geleverd, dus zullen wij ook niet leveren. Maar wel voor ieder en ervaring na diverse blind-blind-blind proeverijen. Helaas wordt het geheim houden van de periode al moeilijk met een openbare kalender…………..

André

• Cor Balfoort

André,

Ook ik volg de BD met belangstelling en heb me ook al door menig bijzonder taai boek heengeworsteld, meest recentelijk een 400 pagina dikke verhandeling over ‘bio-fotonen’. Ik snap er nog steeds niet echt het fijne van, maar ook ik zie natuurlijke vele BD-boeren die buitengewoon mooie en terroirgetypeerde wijnen produceren. Ik heb ooit een paar uur een boom opgezet met Olivier Humbrecht en dat is toch een man die zowel doctor in de oenologie is als MW. Dat is niet zaligmakend, maar van mensen met dit soort opleidingsniveau kun je redelijkerwijze wel verwachten dat ze de reputatie van hun wijngoed niet zomaar op het spel zetten door zich met vage onzin in te laten.

Er zit dus waarschijnlijk wel ergens iets in deze benadering, maar zoals al gezegd: de vergelijking bestaat uit zovele variabalen dat een toetsbaar verklaringsmodel nog niet zo makkelijk op te stellen is. En dat is nog afgezien van het praktische gegeven dat vele BD-aanhangers zich op welhaast sektarische wijze afgewend hebben van de rationeel-empirische wetenschap, wat degelijke experimenten opzetten er ook niet makkelijker op maakt.

Maar… dat gaat over biodynamie in de WIJNBOUW, en dat vind ik nog echt iets anders dan maanstanden die invloed hebben op hoe iets smaakt dat in een afgesloten fles zit.

Maar we zullen zien :)

En t.a.v. de openbaarheid van die kalender: we moeten er dan maar op vertrouwen dat degenen die meedoen zichzelf niet voor de gek houden door zich tevoren te informeren.

Cor

• Cor Balfoort

Waarschijnlijk grappig bedoeld, maar dit compliceert een experiment in hevige mate omdat ik er voetstoots van uit ben gegaan dat het te verklaren verschil in de wijnen zou zitten, en niet via de proevers zou werken. Wanneer dat laatste onderdeel van een experiment moet zijn, wordt het iets gecompliceerder ;)

• Robèrt Koopman

Sceptisch zijn is helemaal niet erg, dan denk je tenminste na over dingen.

Zomaar uitspraken doen is veel erger…:-)

De Maan maar uiteraard ook de Zon hebben nu eenmaal een hele grote invloed op veel zaken op Aarde.

Niet alleen op grote dingen maar juist op vele kleine dingen.

M.v.g,

Robèrt

• André

Helemaal eens Cor,

Biodynamische wijnbouw is (nog) niet wetenschappelijk te onderbouwen en de invloed van de kalender op proeven wordt ook echt wetenschappelijk. Maar emirisch kunnen we een goede test maken. Mits voldoende proevers zodat van verschillend niveau om conclusies te kunnen trekken.

Een wetenschappelijk bewijs leveren lijkt me inderdaad onmogelijk.

Als het blijkt dat 50 % van de dagen ongeschikt is om te proeven en 25% zeer geschikt gaat dit invloed hebben op de proefkalender van organisaties. Je hoort ook mijn scepsis maar interessant is het zeker.

André