Biodynamisch wijnproeven

• Wim dL

Cor, wat bedoel je precies met ‘terroir’? Terroir in termen van ‘bodem’ of ‘terroir in termen van bodem, microklimaat en ’gebruiken''?

Het herkennen van de bodem-op-zichzelf in wijnen, heel eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit iemand zien doen. Oenoloog Gerhard Horstink heeft leuke proeverijen over het thema ‘bodem en klimaat’. Mijn conclusie op basis van die cursussen is dat opvattingen over het werk in de wijngaard en de wijnkelder vele malen meer invloed hebben op een wijn dan het wel of niet voorkomen van mineraaltje zus of zo.

Kortom, ik denk dat je ‘de hand van de wijnmaker’ gemakkelijker kunt proeven dan ‘een typische wijn van wijngaard X’.

Of maak ik het nu off-topic? ;-)

• Peter V

Leuk onderwerp !

In Amsterdam hadden we in de jaren 70tig eindeloze discussies met o.a wat studenten filosofie over het zekerheidsgehalte van de stelling dat 1 plus 1 per definitie 2 moet zijn.

Los van wijn en andere geestverruimende zaken zijn we indertijd er niet uitgekomen…

Denk ook dat dat geld voor de beleving van het consumeren van wijn naar gelang de maanstanden en dergelijke vaagheden.

Geef mij maar een lekker wijf met een open haard !

Awesome ineens die Chenet !

Uw nuchtere Petert ;)

• Olaf

Wij komen met een groep Belgische wijnliefhebbers,de “Pure winelovers”, iedere maand bij elkaar. We proeven veel natuurlijke wijn en proeven dan naast het thema van die avond ook altijd één en dezelfde rode wijn blind. Dit om na een seizoen te bekijken of fruit-, vrucht,….dag iets uitmaakt bij proeven.

Resultaat later dit jaar dus.

• André

Wel off topic maar je hebt gelijk.

In de proeverijen, die verschillen tussen terroir moeten bewijzen blijkt vaak de hand van de wijnmaker duidelijker. Het gebruiken van wijnen van dezelfde wijnmaker geeft dit makkelijker aan. En dan maar hopen dat hij zijn “stijl” heeft gehandhaafd. De wijnmaker zelf kan alleen uitkomst bieden.

André

• André

Olaf,

Prima, maar is ht maar een wijn? Dan weet je dat je dezelfde proeft.

Blind-blind is beter voor dit bewijs.

Dus een flink aantal wijnen vier keer blind laten terugkomen. Beschrijven en scoren.

André

• Olaf

Meer wijnen blind proeven zou uiteraard nog beter zijn maar voorlopig houden we het bij één, je moet ergens beginnen en we willen niet te veel andere wijnen proeven die niks met het thema van de avond te maken hebben.

We kijken trouwens van tevoren niet wat voor dag (fruit,wortel, etc..) het is en we kijken ook niet naar de vorige proefnotities dat wordt pas aan het einde van het seizoen gedaan.