Cassevert

• vino

Kan er mij eens iemand vertellen hoe het zit met Chateau Cassevert. Ik merk dat zo een fles toch wat geld kost alhoewel er weinig van geweten is. Is dat een gewone Saint-Emilion of een Grand Cru?

• Eelco van Wieringen

Als het een Grand Cru is, staat dat op het etiket. Maar maak jezelf niet blijer dan nodig is: in de Saint-Emilion is de term bepaald een hol begrip. In de praktijk draagt ruim eenderde deze gedevalueerde titel en jawel, ze lopen in kwaliteit van redelijk acceptabel tot verbazingwekkend slecht. Knoop deze maar in je oren: een goede boer bevindt zich in de rangen van de Grand Cru Classee, of hij heeft geen nadere bepaling op zijn etiket. Alles daar tussenin neigt al snel naar Duthleraspiraties.

Salut,

Eelco (tweede glas is leeg)

• vino

Maar wat is nu de kwaliteit van Cassevert?

• Eelco van Wieringen

Opentrekken, proeven en walgen of genieten. Op dit forum daarvan notitie maken.

• vino

Dus als ik het goed begrijp weet je dus niet wat ik verwachten? Ik blijf me dus afvragen of er iemand weet of dit een kwalitatieve wijn is met bewaarpotentieel.

• John Copier

Ik zou mij er niet zo druk om maken. Op internet circuleren nog altijd jaartallen waar je met respect naar kijkt. Ook de bijbehorende bedragen waarvoor het in andere handen kan overgaan. Kijk even op deze site. http://www.wein.cc/wein/winesearch/Chateau%20Cassevert.html

Nu zegt dit niet alles maar toch wel iets. Wein.cc kan je best wel serieus nemen.

Kijk vervolgens ook even op deze site. http://www.cavusvinifera.com/fr/168186-Chateau-Cassevert-France-Bordeaux-Saint-Emilion-rouge

John

• Ruud Göebel

Vino, het is geen Grand Cru, sterker nog, het huis staat niet eens in de gezaghebbende bijbel van Hubrecht Duijker: Bordeaux, Wijnatlas & Enceclopedie en zoals John reeds opmerkte circuleren er nog wat oude flessen op het www. Leuker voor het jaartal lijkt mij dan voor de inhoud.

Ruud.

• John Copier

In dat verband heb ik ook nog even de bijbel van René Gabriel bekeken maar ook daar geen verwijzing kunnen vinden.

John

• vino

Wat ik opmerk via google is dat er geen recente jaargangen te vinden zijn. Bestaat dit chateau nog? De wijn is/was eigendom van Nony wat zoveel wil zeggen dat er toch wat kwaliteit mag verwacht worden. Waarom lijkt het etiket sterk op dat van Cheval Blanc? Wie kan antwoorden?

• John Copier

Was mij ook al opgevallen. Gezien de (weinige) reacties denk ik dat prikkers en meelezers deze wijn niet kennen. Ik heb in oude tot zeer oude boeken zitten snuffelen maar kom niets tegen. Maar gezien de prijzen die men voor die oude lijken vraagt zou je toch mogen verwachten dat er ergens toch wel een wijnschrijver is die hier over heeft geschreven. Ik gok nu op Willem G.

John

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.