Kurk recycling.

• Christian Callec

Ter info, puur objectiverend, om te laten zien hoe ‘tests’ worden gedaan…

FEITEN (!?) VOLGENS CORK FOREST CONSERVATION ALLIANCE

Helemaal onderaan:

CFCA

Aluminum screwcaps are not actively being recycled due to their size and the systems that sort recyclable materials. The production of screwcaps gives off over 10kg of CO2 per ton compared with 2.5kg of CO2 per ton for corks, according to tests conducted by Cairn Environment for Oeneo Bouchage in France.

De ‘feiten’: screwcap 10 kg CO2 emissie per ton, kurk 2,5 kg CO2 emissie per ton…

Wow… indrukwekkend!

Onderzoek gedaan door: CAIRN ENVIRONMENT voor … OENO BOUCHAGE … beter bekend voor zijn kurken met als topstuk DIAM…

Dit kan niemand toch als ‘betrouwbaar’ accepteren.

Het is hetzelfde als een test met een positief advies over antidepressiva, aangevraagd (en dus betaald) door grote farmaceutische industriëlen…

In elk onderzoek, dat hebben zij kort geleden in Wageningen meegemaakt, zijn er altijd mogelijkheden om de resultaten ‘anders’ te interpreteren. Die interpretatie is nooit gericht tegen de aanvragen, dat spreekt vanzelf.

Dus mijn vraag aan ROB:

Zijn er ooit ECHTE, VOLLEDIG ONAFHANKELIJKE en WETENSCHAPPELIJK GETOETSTE onderzoeken geweest hierover? Iets echt objectief?

M.i. gaat het hier meer over enorme financiële belangen (van alle kanten) en niet echt om ‘milieuvriendelijkheden’…

Mij best, maar niet vals spelen dan…

Als die mensen van CFCA echt milieu betrokken zijn, dan zorgen ze er voor dat de kurkbast op de bomen blijft… meest milieuvriendelijk toch? Scheelt een hele boel CO2 emissie…

Maar ja, sociaal en economisch niet echt verantwoord, dunkt mij…

:)

Xian

• Robèrt Koopman

Ik krijg bij al die onderzoeken toch sterk een “Wij van WC-eend adviseren WC-eend”.

Hét echte antwoord zullen we nooit krijgen.

• rob kies

Beste Christian,

Vergeet niet, dat de kurkindustrie een enorme deuk heeft gehad vanaf 1995 met de intrede van de plastic sluiting. De kurkindustrie in het algemeen, onder leiding van APCOR en Amorim, moest wel acteren. Iedereen weet, dat de industrie 400 jaar een monopolie had voor het sluiten van wijnflessen, dus waarom zou je je drukmaken. Dit hebben ze erkent en zijn keihard gaan werken voor de ommekeer. En die is er nu. De kwalitatief slechte bedrijven en de bedrijven die het financieel niet meer konden bolwerken, zijn verdwenen. De daadkrachtige bedrijven zijn overgebleven.

Natuurlijk worden de onderzoeken gefinancierd door bedrijven die er belang bij hebben. Dan kan toch ook niet anders. De enige onderzoeken die ik ken, en die onafhankelijk zijn, bv de Australian Wine Institute doen vergelijkbare ( ongoing ) testen op het gebied van Kurk, schroefdop en plastic.

Als Alcan, Pechiney, Nomacork een natuurlijk voordeel zouden hebben, dan zouden de testen en vergelijkingen niet aan te slepen zijn. Deze industrieën zijn vele malen meer vermogend dan de kurkindustrie, echter deze groepen hebben geen schijn van kans. GLobaal wordt er nu eenmaal zoveel gesproken over Carbon Footprint, groen, Co2 emmissies, dat het gewoon logisch is dat de kurkindustrie daar zijn voordeel uithaalt. Elke auto die verkocht wordt gaat toch ook gepaard met deze boodschap?

Omdat Amorim in Portugal nu 46 % van de kurkexport presenteert, kan Amorim niet anders dan dit soort onderzoeken blijven promoten, en daarbij gelijk gezegd, alle overige kurkbedrijven profiteren dar natuurlijk van mee. En dat is ook goed.

www.recork.org, www.apcor.com en meerdere belangrijke sites hebben een schat aan informatie om kurk te promoten.

Het is een immens populair product aan het worden in de USA, waarbij consument nog meer denken als hier, dat een wijnkurk in zijn vorm aan een boom groeit.

Ik citeer je nog even:

Als die mensen van CFCA echt milieu betrokken zijn, dan zorgen ze er voor dat de kurkbast op de bomen blijft… meest milieuvriendelijk toch? Scheelt een hele boel CO2 emissie…

Juist niet dus. Het ontschorsen van de kurkeik zorgt er juist voor dat er meer opname van CO 2 wordt gecreëerd.

met natuurlijke groet, Rob

• John Copier

Kijk Rob zo ken ik je weer. Ik denk ook dat het zoeken wordt met een lantaarntje naar onafhankelijke partijen die er geld en energie in willen steken. Blijft over de producent. Het is niet anders. Het enige dat die producent kan doen is zo open mogelijk naar buiten treden. Gooi maar op dek en laat maar zien. Die discussie over de slager die zíjn eigen vlees keurt zal altijd blijven totdat er onafhankelijke partijen opstaan. De vraag zal ook dan gesteld worden; “Wie financiert dat onderzoek en hoe onafhankelijk is zo'n partij?” Maak je geen illusie.

John

• Hendrik de vierde

Al met al ben ik behoorlijk groen, maar het zal mij echt jeuken of een natuurkurk dat ook is.

Mensen, heel Europa staat op instorten, waar hebben wij het over:S

uw Hendrik

• rob kies

Nou Hendrik

Als in Portugal geen kurk meer wordt geproduceerd, dan wordt het werkeloosheidscijfer van portugal geen 8 of 10 % maar 30%

Dan staat Portugal zeker op instorten!

gr

rob

• ChrisW

Rob,

Zoals wel vaker bij mensen in een marketing & sales functie wordt nogal onzorgvuldig met cijfers gestrooid, toevallig altijd erg afwijkend van de werkelijkheid in eigen voordeel :D

Volgens mij werken er zo'n 20000 mensen in Portugal in de kurkproductie. Dat is inclusief kurkvloeren etcetera. Dit is maar 0.2% van de totale bevolking en geen 20%….

Ik denk dat we met zijn allen overigens niet willen weten hoeveel EU subsidie deze industrie wel niet krijgt voor die paar werknemers. Volgens mij is ook een groot deel van de PR zelfs met EU geld gesponsord.

Deze overdrijving van de werkgelegendheidsgetallen is denk ik wel vergelijkbaar met de getallen die gepubliceerd worden over de CO2 verschillen tussen kurk- en screwcapproductie; daar klopt ook helemaal niets van. De productie van één screwcap kost bijna geen energie, niet in absolute zin en niet in vergelijking met de totale CO2 footprint van een gevulde en bij de consument bezorgde wijnfles. Relatief t.o.v. de kurk zal het ook nauwelijks verschillen.

Volgens mij gaat het er voornamelijk om welke afsluiter het beste in staat is om de wijn in de optimale toestand uiteindelijk weer uit de fles te krijgen. Daar is gek genoeg de PR van de screwcapindustrie op gericht, niet op de verwaarloosbare CO2 footprint :) De kurkindustrie kan op dat kwaliteitsvlak ook weinig eer behalen. Waarom zie je geen verslagen op de kurkwebsites van studies waar op serieuze manier significante hoeveelheden wijnen met verschillende afsluiters na enige tijd in de fles worden geproefd en vergeleken? Kurk wint het m.i. nooit o.b.v. kwaliteit. De verschillen in luchtdoorlaatbaarheid tussen kurken, zelfs uit dezelfde partij, zijn gewoon veel te groot om een homogeen eindresultaat op te leveren.

ChrisW

• Christian Callec

@ Rob,

Als je de schors op de bomen laat, hoef je het niet te vervoeren, schoonmaken, koken, machinaal te bewerken, weer te vervoeren etc.

Het zal uiteindelijk wel natuurvriendelijker zijn…

Maar het was meer van mij als sarcasme bedoeld, Rob. ;)

Kurk verliest - hoe hard je je ook tegen kunt verzetten - zijn monopolistische positie steeds verder, en dat ondanks miljoenen investering (direct en indirect) vanuit de kurkindustrie aan promotie, sponsoring etc.

Hoe men onderzoeken kan ‘interpreteren’ is wederom gebleken met de laatste onderzoeken van Wine Intelligence… Grote koppen over het succes van de screwcap, maar toch geeft men in UK nog steeds voor 51% de voorkeur aan kurk… Veel minder dan het was, maar toch. Geen echte reden voor overwinningsroes voor de alternatieve sluitingen…

Wine Intelligence: screwcaps domination (F)

Vriendelijke groet,

Xian

• Robèrt Koopman

Jonge meiden gaan voor de schroefdop terwijl oude l*llen kiezen voor de kurk…

Dat doet pijn B)

Heeft de ex-professor Stapel ook niet eens dit onderzoekje gedaan? ;)