Kurk recycling.

• Christian Callec

Voor de grafische versie:

Xian

• Christian Callec

Een belangrijk stuk in het al oude artikel is:

VITISPHERE

Les concurrents du liège pourraient arguer qu’un élément d’importance manque dans le graphique fourni par Armorim : des Bilans Carbone avec cycles de vie détaillés*. En effet, Armorim produit ses bouchons au Portugal et le transport de cette matière transformée jusqu’aux lieux d’utilisation pourrait changer la donne vis-à-vis des conclusions de cette étude. Les bouchons synthétiques ou à vis peuvent être issus de bassins de production plus proches. Le coût environnemental des traitements anti-TCA (comme l’injection d’ozone, les bouillages…) n'est pas non plus pris en compte dans l’étude (ou n'apparaît pas lisiblement).

Enfin, le recyclage des bouchons en liège trouve une limite sympathique quand nombre de consommateurs conservent ce souvenir d'une excellente bouteille au lieu de permettre une réutilisation du matériau…

Of tewel:

- de levenscycli van alle drie de producten zijn nogal dubieus berekend.

- Amorim produceert zijn kurken in Portugal en de transportkosten worden niet echt in de juiste verhouding gebracht.

- In de toekomst (al een realiteit voor veel wijnlanden) kunnen de synthetische en aluminium afsluitingen in of vlakbij het land van gebruik worden geproduceerd, de kurken niet.

- De milieubelasting voor de anti-TCA/TBA behandelingen (koken, ozon injectie etc.) zijn niet opgenomen of in ieder geval niet zichtbaar opgenomen in deze studie.

- De recycling van kurk is een prachtige ‘wishful thinking’ gedachte maar in de praktijk loopt het niet zo hard. Vele kurken worden als souvenir gehouden en het gros wordt toch weggegooid.

- niet in het artikel hierboven maar ook belangrijk en al eerder aangegeven… aluminium kan net zoals de kurken worden gerecycleerd. als men (net als bij de kurken … ahum, cynisch bedoeld) de schroefdoppen plat slaat en in een aluminium blik propt en in de voor aluminium blikjes bedoelde containers stopt.

Kortom… mwah…

Voor de duidelijkheid, ik heb al maanden geleden dezelfde bezwaren naar Rob gestuurd… Ben niet anti-kurk, zeker niet, maar die propaganda komt mij af en toe alle gaten uit…

Maar ik blijf erbij, Rob is een bijzonder aardige kerel! Diep respect verdient ie wel… (tu)

Nu nog een aanvullende vraag aan Rob:

Medio jaren 2000 was het landelijk verzamelen en naar Amorim opsturen van de te recycleren kurken centraal geregeld door een bedrijf uit Zwolle. Volgens mijn informatie zijn ze er toen mee gestopt omdat de eisen van Amorim te lastig waren. Alle kurken in dozen, alles kant-en-klaar op pallet etc. (lijkt mij overigens niet zo ongebruikelijk, die eisen). Toen, rond 2007 (????) is men in onderhandeling gegaan met Amorim over nieuwe contracten met betrekking tot centraal verzamelen en landelijk opsturen van kurken naar Amorim Portugal. Wat is daar uit gekomen? Wij horen niets meer daarover… Graag info…

Alvast bedankt,

Vriendelijke groeten,

Xian

• P. Eelco van Wieringen

Tja, slagers en eigen vlees, het blijft goed kijken naar alle cijfertjes http://www.gelderlander.nl/template/ver1-0/gfx/emoticons/wijdogig.gif

Ik ben benieuwd wat de (officiele/Rob Kies') reactie is op een vollediger inkijk in de cijfers. Het lijkt me dat een doorzichtige te vrije interpretatie van de “bevindingen” niet in het voordeel is van Amorim.

Salut,

Eelco

• Guill

Recycling van kurk en aluminium? Oké, maar kunnen kunststofkurken niet samen met kunsstof verpakking gerecycled worden?

Mvg Guill

• rob kies

Waarom hebben wij in 2010 een record verkoop gevestigd van ruim 3,1 miljard kurkafsluitingen? Bij de nieuwste cijfers over 2011 komen we op een aantal van 3,5 miljard.

Het lijkt mij duidelijk dat met name in de USA men terugkomt van plastic en en masse overstapt op natuur. China weigert Schroefdop en omarmt natuurkurk. Waarom?

Het produkt kurk heeft nu eenmaal alle groene, ecologische voordelen tov de alternatieve sluitingen. Kurksmaak is verdwenen. Prijs is geen issue.

Het feit, dat men spreekt over negatieve CO 2 uitstoot is daar alleen maar een helpende hand bij in het voordeel van kurk. Ik ben niet zo een cijfertjesman om alles tot in de puntjes naast elkaar te leggen. Ik ben een simpele verkoper en neem alleen het globale over. Als je bv spreekt over transport, moet je eerst het sustainability rapport lezen die Amorim sinds vier jaar uitgeeft. Staat iets in over transport. Een jaarlijkse economische daling. Ook is Amorim al meerdere malen uitgeroepen tot meest groene produktiebedrijf wereldwijd.

Ik vraag me dus af, waarom er altijd zo negatief wordt gedaan over de immense efforts die binnen ons bedrijf gedaan worden om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Ik ken namelijk geen ander bedrijf in de sector die op dezelfde voet werkt en opereert!

Ik zal dan ook niet meer reageren op dit prikbord over “gezeik over natuurkurk”. Ik houd mij alleen bij de feiten die ik ontvang.

groet,

Rob

• Willem(***)

Gelijk heb je Rob.

• John Copier

En dat laatste Rob is nu jammer. Een leverancier dient naar mijn bescheiden mening altijd de lijnen naar zijn consumenten/afnemers onder alle omstandigheden open te houden. Al is het maar omdat wij als afnemers voor jouw salaris zorgen. Neem de opmerkingen ter harte. Hier op dit prikbord zitten gebruikers. Jouw klanten dus. En mogen wij a.u.b zeiken, om in jouw termen te blijven, als onze dure aanko(o)p(en) bedorven blijk(en)(t)? En neem van mij aan dat de schade daarvan in 99,99% bij ons de consument blijft. Die kan na jaren opslag in z'n kelder natuurlijk niet meer naar z'n leverancier teruggaan en verhaal halen. Tophuizen niet te na gesproken.

Communiceren en uitleggen. Als het moet iedere keer opnieuw. Maar ik ben dan ook van de oude stempel en al jaren met pensioen. Wellicht heb ik in de afgelopen jaren iets gemist.

Dan toch iets dat je deugd zal doen. Het komt steeds minder voor dat ik een misser heb. In het begin van dit prikbord (11 jaar geleden) hebben we wel eens aan de prikkers gevraagd om uitval bij te houden. Dat is van toen dik 4% naar 2% teruggeaan en ik denk dat wanneer we opnieuw de vraag stellen we een nog lager getal zullen meten. Ik loop met die laatste opmerking voor de muziek uit en baseer dit op eigen waarneming. Het gaat de goede kant op, maar realiseer je dat elke fles die een foute kurk heeft er één te veel is. Ik denk dat jullie inspanning dus wordt beloond. Grotere tevredenheid bij je gebruikers.

Zie de boodschapper niet als de oorzaak maar als de oplossing voor jullie en ons probleem.

Ik zie graag je blijvende bijdrage aan deze periodiek terugkerende discussie en wel net zolang tot het onderwerp de wereld uit is.

John

• Hendrik de vierde

Helemaal mee eens Rob.

Een mooie wijn hoort onder een natuurkurk!

>:D<

Hendrik

• Christian Callec

Kom kom, beste Rob…

Ik ben zelf zeer ‘green minded’ en waardeer het ten zeerste dat Amorim zo groen mogelijk wil zijn en blijven…

Maar je moet niet altijd iedereen proberen wijs te maken met argumenten die net zo hard van alle kanten ook van tafel worden geveegd, en wel met net zo veel ‘wetenschappelijke’ feiten (allemaal of bijna gesponsord door de pro of de anti).

Het grootste probleem van de kurkindustrie is voornamelijk een economisch en sociaal probleem, maar in deze individualistische tijden scoort het niet echt goed… Milieuzaken daarentegen blijkbaar wel… ;)

De tsunami aan pro-Amorim info is m.i. meer een kwestie van marketing dan een wetenschappelijk bewezen argumentatie.

Mooi, moet kunnen, en ik gun het Amorim zeker wel. Een geweldig bedrijf dat echt er alles aan doet om positief in het nieuws te komen.

Maar niet boos worden als iemand de nodige kanttekeningen bij die tsunami aan info plaatst…

Vriendelijke groet uit Arnhem,

Christian

• Robèrt Koopman

Totdat jouw flesje Petrus bij de komende proeverij bol staat van de kurk en er voor 1000 euro door de gootsteen mag :D