Bordeaux 2004 wine & dine @ BOTTLES

• Sander

Inmiddels weer terug van wederom een feestje! Een perfect georganiseerde avond met wijnen van een zeer hoog niveau, mooie gerechten en een mooi clubje wijndebielen :).

De stelling dat 2004 een ondergewaardeerd jaar is in Bordeaux is wat mij betreft deze avond wel bevestigd, geen enkele (rode) wijn scoorde slecht.

Blind proeven kan soms zo leuk zijn: enkele “toppers” vielen wat tegen (Lafite, Cos), enkele “mindere goden” waren groots (Monbousquet en Canon-La Gaffelière). Winnaars van de avond voor mij Pichon Baron en Latour (de eerste geeft nu al zo veel plezier, de tweede met nog een grote toekomst).

• Juan

DE uitslag van de Bordeaux 2004 proeverij met een zeer verrassende winnaar!

Achter de wijnen staat het gemiddeld aantal punten dat de betreffende wijn gescoord heeft (14 proevers).

Er werd blind geproefd….dus geen respect voor grote namen….de harde waarheid…..

1 Canon La Gaffeliere 95,54

2 Lafleur 95,08

3 Palmer 94,77

4 Latour 94,73

5 Monbousquet 94,69

6 Pichon Baron 94,54

7 Leoville Barton 94

8 Vieux Chateau Certan 93,58

9 L' eglise Clinet 93,54

10 Lascombes 93,38

10 Giscours 93,38

12 Pape Clement 93

13 Smith Haut Lafitte 92,77

14 Clos L' oratoire 92,69

15 La Mission Haut Brion 92,62

16 Pontet Canet 92,54

17 La Conseillante 92,33

18 St. Pierre 92,31

19 Montrose 91,85

20 Haut Bailly 91,83

21 Pichon Comtesse 91,33

22 Rauzan Segla 91,15

22 Sociando Mallet 91,15

24 Clos Apalta 91

25 Lafite Rothschild 90,85

26 Lafon Rochet 90,83

27 Bon Pasteur 90,77

28 Calon Segur 90,75

29 Poujeaux 90,69

30 Clerc Milon 90,46

31 Cos D'estournel 90,08

32 Hosanna 89,38

Leoville Poyferre kurk

Quinault L' enclos kurk

Lafite en Cos stellen toch wel teleur…alle andere “grote” namen presteerden wel op niveau……sterker nog: misschien wel boven verwacht niveau…..

2004 is gewoon een prachtjaar in Bordeaux, dat is gisteren wel bewezen…..

Mannen, bedankt!

Volgende afspraak: Bordeaux 10 jaar later….oftwel 2003!

Hasta luego

John

• ChrisW

Dank voor het verslag (tu)

Opvallend hoge en lage scores voor een aantal wijnen, maar dat is denk ik inherent aan grote blindproeverijen.

Mvg,

ChrisW

• Udo Göebel

Lijkt me een prachtproeverij. Wat mij vooral opvalt is dat de score's zo dicht bij elkaar zitten, slechts 6 punten verschil bij 32 wijnen?

Zal ook het effect zijn van een flinke groep proevers die naar ik aanneem behoorlijk verschillend gescoord hebben. Maar als de ‘minste’ wijn nog steeds 89,38 scoort zal het niveau hoog geweest zijn.

De winnaar Canon La Gaffeliere krijgt op CT tussen de 85 en 93 punten, was jullie fles toevallig een hele goede of viel hij op tijdens de proeverij? Intrigerend.

• Juan

Udo,

Er is juist niet veel verschillend gescoord. Terwijl er toch een aantal prikkers bij waren met duidelijk andere smaakvoorkeuren. La Mission Haut Brion was eigenlijk de enige wijn met afwijkende scores maar zelfs dat viel nog mee.

Het niveau was gewoon zeer hoog (en dat lag compleet in lijn met mijn verwachtingen op basis van 5 à 6 prachtige 2004 Bordeaux wijnen die ik het afgelopen jaar dronk)

En of Canon La Gafffeliere een bijzonder goede fles was….? Geen idee…nog nooit eerder gedronken. Iedereen ging uit zijn dak bij deze wijn! Intrigerende mega complexe neus…..hedonistische wijn in combinatie met verfijning…..prachtbalans met een zeer lange afdronk…..kortom: groots!

Heb vanochtend meteen een kist gekocht (en op basis van CT ook een kist 2005….want die zou dus NOG mooier moeten zijn….) binnenkort weet ik of deze fles uitzonderlijk goed was….

Overigens denk ik dat het merendeel van de scores op CT niet blind tot stand komen…..en dan zullen maar weinig mensen Canon La Gaffeliere 2004 rond de 96 scoren als deze bijvoorbeeld naast Lafleur 2004 staat…..daarom hou ik zo van blindproeven……eerlijker bestaat niet….

Hasta luego

John

• Juan

Klopt Chris……eerlijker bestaat niet…..grote namen vallen en bescheiden namen rijzen….

Hasta luego

John

• Willem G

Het was weer een feest!

Dank aan John voor het initiatief en de organisatie! Jens en zijn team ook enorm bedankt voor alles!! Het was allemaal perfect in orde en de gerechten weer voortreffelijk!

Er zijn een aantal foto's naar Robèrt gestuurd en hij zal ze vast weer plaatsen.

Ik heb ook een rugzak vol met lege flessen meegenomen die ik binnenkort wel bij Jenny af zal zetten.

Cheers,

Willem.

• MauriceE

De spijker op de kop John! De scores op CT zijn wat mij betreft vaak een weerspiegeling van “hoe het ongeveer zou moeten zijn”, niet “hoe de wijn daadwerkelijk is”. Dat kan inderdaad alleen blind. Helemaal eens.

Groet,

Maurice

• Udo Göebel

Ben ook voorstander van blindproeven om goed en eerlijk te kunnen scoren. Maar ook dan zijn er nog zoveel invloeden: volgorde, aantal wijnen, mogelijke herkenning (smaak, capsule, flesvorm), tijdstip, vermoeidheid, verwachtingen en niet te vergeten de oh's en ah's van buurmannen. De enige manier om echt 100% eerlijk te scoren zou dubbelblind moeten zijn, en individueel. Maar dat is in de praktijk niet haalbaar.

Neemt niet weg dat deze Bordoot liefhebber graag een keer die Canon zou willen drinken! Als dat kistje opengaat dan zou ik graag een flesje willen overnemen John.

• VinnoTIM

Er was toch ook een Ducru Beaucaillou aanwezig? Hoe heeft die gescoord?