Bordeaux 2004 wine & dine @ BOTTLES

• Juan

Willem,

Jij gaf de Lafite 94 punten en was daarmee de enige uitzondering. De rest zat allemaal rond de 90. Voor mij was de Lafite zoals ik hem ken…..namelijk betrekkelijk “eenvoudig” en zijn geld niet waard. Keurige wijn met 90 punten, maar niet meer dan dat. Dat is ook mijn persoonlijke ervaring met de 20-tal jaargangen die ik van Lafite dronk. Overigens zaten er een hoop proevers aan tafel die juist van verfijning houden, maar blijkbaar viel de Lafite ook bij hen niet in de smaak.

Voor wat betreft de hoeveelheid flessen weet ik dat jij het graag “beperkt” houdt. Vrijdag vond ik het zeker niet te veel om te proeven en goed te kunnen beoordelen en wat ik lees uit de mails van de deelnemers voor Bordeaux 2003….hoeft het ook niet minder. Demasqué aan het einde van de avond is voor mij geen optie. Dan weet je niet meer welke smaakbeleving bij welke wijn hoorde en alles opschrijven is wel het laatste waar ik op zit te wachten tijdens een informele relaxte wine & dine avond met vrienden. Voor mij verandert dat overigens ook niets aan de score. Juist deze opzet is voor mij onbetaalbaar.

Vinden er beïnvloedingen plaatst? JA….Kunnen dingen beter mbt objectief proeven…..Ongetwijfeld! Maar voor mij op zo'n avond allemaal niet belangrijk. Ontspannen genieten…..dat is het enige wat telt….en als ik dan kijk naar de scores van 14 “kenners” met een enorm uiteenlopend smaakprofiel en constateer dat op een enkele score na alles in lijn ligt, dan hecht ik daar heel veel waarde aan…..

En zoals ik steeds zeg: iedere mening is prima en voor haar/hem de juiste……maar ik weet zeker dat alle 14 aanwezigen nu op zoek zijn naar CLG 2004 en Monbousquet 2004 voor in de keldert…..:D

Hasta luego

John

• Willem(***)

Ik snap je reactie John, niets nieuws onder de zon :D

Maar ik blijf er in geloven dat als je deze zelfde groep mensen dezelfde wijnen laat proeven, in alle rust met aan het einde demasqué dat er andere scores komen. Als een mannetje of vijf roept dat het linker glas top is en vrijwel nog niemand iets gesnoven laat staan geproefd heeft dan is het pleit beslecht.

Niets mis mee maar de objectiviteit is niet meer aanwezig, behalve als iemand aan tafel doof en blind is. Nu roepen mijn vrienden vaak dat ik doof ben dus wie weet dat dit mijn scores beïnvloed :)o

En natuurlijk zou ik ook wel wat flessen Monbousquet in de keldert willen hebben..

gr

Willem

• Juan

Sterker nog: als je met dezelfde groep mensen op exact dezelfde manier komende zaterdag wederom deze line-up proeft…….zullen de punten en waarschijnlijk ook de uitslag anders zijn……zo subjectief is blindproeven…….

Blijft staan dat afgelopen vrijdag op de manier waarop we het hebben gedaan de uiteindelijk uitslag is zoals hij tot stand kwam (wat een prachtige zin….;) )

De Monbousquet heb ik nog niet bevestigd gekregen….Canon La Gaffliere 2004 en 2005, Lascombes 2004 en 2005 vandaag binnen gekomen…..:)-D

Hasta luego

John

ps de line-up voor Bordeaux 2003 liegt er nu al niet om….

• Peter V

Toch vraag ik me af of die beinvloeding wel zo zwaar weegt als Willem (***) hierboven schetst.

Persoonlijk stel ik de mening van medeproevers zeer op prijs maar ik volg toch mijn eigen impressies en daar baseer ik mijn punten op.

Of er nu 2-5 of 10 mensen een grote glimlach opzetten en druk een glas heffen met de vinger in het glas wijzend en dit vergezeld laten gaan van een hoop Hmm's en Ahhh's…mwah.

Bordeaux 2004 was ( in tegenstelling tot de 1999) eigenlijk over de hele linie heerlijk drinkbaar, hoge genotsfactor, mooie QPR met een paar onverwachte uitschieters ( Monbousquet, CLG,LÉglise Clinet).

Geen wijnen die de 100 scores benaderen maar dat hoeft ook niet.

Niet echt verwonderlijk dat de scores van 14 proevers erg nauw bij elkaar lagen.

Ik moet er overigens niet aan denken dat we - zoals op de GPSH of bij de proeverijen van de bovenwereld- 2 uur stilzwijgend aan een glas zitten te sniffen en proeven en spugen , intussen druk op kladblokjes of I-pads of laptops aantekeningen makend om na een uur of 3-4 te demaskeren.

Het gaat toch vooral om het genieten met een gote G van de wijnen en de spijzen met gelijkgestemde wijnfreaks en dat lukt bij Bottles buitengewoon : ) !

Keep on going met deze formule zou ik zeggen, op naar Bdx 2003.

Saluut,

Peter V

• Willem G

Voor wat het waard is…..

Ik denk dat Willem(***) wel een punt heeft, maar zeker ben ik niet. Ik denk ook dat John helemaal gelijk heeft als hij schijft “Sterker nog: als je met dezelfde groep mensen op exact dezelfde manier komende zaterdag wederom deze line-up proeft…….zullen de punten en waarschijnlijk ook de uitslag anders zijn……zo subjectief is blindproeven…….”

Ik probeer mij niet te laten beïnvloeden en schrijf altijd mijn notities in mijn schriftje. Maar of dat voor iedereen zo geldt vraag ik me ook wel eens af. Van de Lafite zei ik - voordat ik wist dat het Lafite was - al dat de wijn zich aan het eind van de avond wel eens een stuk beter zou kunnen presenteren. Op het moment van proeven scoorde ik de wijn ook 90 – 91 met een paar plusjes en een vraagteken. En over het geheel genomen weken mijn punten nauwelijks af van wat door de groep is gegeven. Dus wat dat betreft klopt het voor mij wel.

Echter….. Proeverijen…… Het blijft een keuze…….

Dit soort uitgebreide proeverijen vind ik een absoluut feest! De enorme hoeveelheid -zonder uitzondering- prachtige wijnen, het heerlijke eten en het geweldige grote gezelschap van gelijkgestemden. Altijd een TOP-avond die ik voor geen goud zou willen missen.

Aan de andere kant….. Een klein opgezette proeverij met maximaal een wijn of 10 – 12 met een kleine groep van 4 tot 6 proevers en een wijn gedurende de avond meerdere malen proeven om te zien hoe de wijn zich gedurende de avond ontwikkelt. Ook een feest, en één die meer recht doet aan de wijn en waarschijnlijk ook aan de correctheid van de scores.

Eigenlijk denk ik dat massale proeverijen alleen een eerlijk beeld geven als de wijnen extreem jong zijn.

Maar als levensgenieter pur sang ben ik een grote fan van beide soorten avonden met ieder zijn eigen kwaliteiten.

Overigens, een demasqué helemaal op het eind ben ik ook geen voorstander van. Direct na een flight vind ik veel prettiger, omdat ik dan nog precies weet wat ik heb geproefd.

Hoe dan ook, ik kijk nu al uit naar 2003. En wat voor avond/proeverij dan ook, ik probeer er zo vaak mogelijk bij te zijn, want dit is quality time and you only live once.

Nogmaals dank aan iedereen die heeft bijgedragen aan dit feest.

Cheers,

Willem G.