Willem,
Jij gaf de Lafite 94 punten en was daarmee de enige uitzondering. De rest zat allemaal rond de 90. Voor mij was de Lafite zoals ik hem ken…..namelijk betrekkelijk “eenvoudig” en zijn geld niet waard. Keurige wijn met 90 punten, maar niet meer dan dat. Dat is ook mijn persoonlijke ervaring met de 20-tal jaargangen die ik van Lafite dronk. Overigens zaten er een hoop proevers aan tafel die juist van verfijning houden, maar blijkbaar viel de Lafite ook bij hen niet in de smaak.
Voor wat betreft de hoeveelheid flessen weet ik dat jij het graag “beperkt” houdt. Vrijdag vond ik het zeker niet te veel om te proeven en goed te kunnen beoordelen en wat ik lees uit de mails van de deelnemers voor Bordeaux 2003….hoeft het ook niet minder. Demasqué aan het einde van de avond is voor mij geen optie. Dan weet je niet meer welke smaakbeleving bij welke wijn hoorde en alles opschrijven is wel het laatste waar ik op zit te wachten tijdens een informele relaxte wine & dine avond met vrienden. Voor mij verandert dat overigens ook niets aan de score. Juist deze opzet is voor mij onbetaalbaar.
Vinden er beïnvloedingen plaatst? JA….Kunnen dingen beter mbt objectief proeven…..Ongetwijfeld! Maar voor mij op zo'n avond allemaal niet belangrijk. Ontspannen genieten…..dat is het enige wat telt….en als ik dan kijk naar de scores van 14 “kenners” met een enorm uiteenlopend smaakprofiel en constateer dat op een enkele score na alles in lijn ligt, dan hecht ik daar heel veel waarde aan…..
En zoals ik steeds zeg: iedere mening is prima en voor haar/hem de juiste……maar ik weet zeker dat alle 14 aanwezigen nu op zoek zijn naar CLG 2004 en Monbousquet 2004 voor in de keldert…..
Hasta luego
John