Bordeaux 2004 wine & dine @ BOTTLES

• Juan

De Leoville Lascases en Ducru Beaucaillou zijn ivm hoeveelheid wijnen uit de line-up gehaald.

Hasta luego

John

• Hendrik de vierde

Ah Palmer, altijd goed!

Die Canon moet uit een wel heel speciaal vaatje komen!:D

• ChrisW

Juan Schreef:

——————————————————-

> Klopt Chris……eerlijker bestaat niet…..grote

> namen vallen en bescheiden namen rijzen….

>

> Hasta luego

> John

Daar zijn de meningen zoals je weet heel erg verdeeld over :D

Ik behoor zelf tot het kamp dat grote blindproeverijen vooral erg leuk vindt. De uitkomsten neem ik echter altijd met een korrel zout, waarbij de hoeveelheid zout groter wordt naarmate de hoeveelheid geproefde wijnen groter is (en daarmee de bestede tijd per wijn kleiner wordt) en de geserveerde wijnen minder uniform qua stijl zijn.

Ik denk dat het niet ‘eerlijk’ is om een wijn van Derenoncourt of Bouard in de eerste 10 jaar van zijn leven blind te zetten naast vele andere wijnen uit Bordeaux. Ik ben een enorme fan van de wijnen van Derenoncourt - en dan vooral CLG - maar ik heb de CLG 2004 helaas nog nooit in de buurt van de 96 punten kunnen waarderen. Net zoals ik een enorme fan ben van La Fleur de Bouard maar de 2000 en 2001 ook nog nooit 96 of meer punten heb kunnen geven (zoals deze twee wijnen wel werden gewaardeerd op de KURK blindproeverij bij mij thuis). Ik denk dat als je bijvoorbeeld naar de vele proeverijen van de GJE kijkt, er een uniform beeld naar voren komt waarbij wijnen die op jonge leeftijd expressief zijn in de neus erg hoog gewaardeerd worden. Ik denk dat in een grote blindproeverij de afdronk (inclusief de ‘drinkgenotsfactor’) en het verbeterpotentieel van een wijn te beperkt in het oordeel worden meegenomen. Dat maakt het ook altijd ‘leuk en verrassend’ om wat wijnen als bijvoorbeeld Reignac, Rollan de By of d'Aiguilhe in de line-up te zetten. Grote kans die als de betere wijnen uit de blindproeverij komen; zeker als je ze een beetje achteraan in de line-up zet. En ik mag dan niet-blind bevooroordeeld zijn … maar ik heb deze wijnen in ieder geval nog nooit als de allerbeste wijnen van Bordeaux kunnen bestempelen:) Als je gelooft in de waarde van grote blindproeverijen zou je dat denk ik wel moeten doen.

Mvg,

ChrisW

• romke van dijk

Ik dacht in 2008 was er een grote 2004 proeverij in een chique hotel in Amsterdam.

Was toen echt onder de indruk. Tot ik bij het tafeltje van Canon la Gaffeliere kwam. Toen viel ik helemaal stil. Zo verschrikkelijk overrompelend mooi.

Chateaurepresentant glimlachte van oor tot oor, zo gelukkig zie je maar weinig proevers…

Toen 65 € euro af kelder ongeveer.

Exacte details weet ik niet meer komt ergens uit de krochten van mijn geheugen…

Wel gaaf dat dit dan zo weer voorbij komt.

zie de foto's wel voorbij komen.

romke

• Juan

Ik weet niet of de meningen daar heel erg verdeeld over zijn….ik denk het niet. Ik weet wel dat jij daar jouw gedachten over hebt en dat is uiteraard prima. Niks mis mee.

Proeverijen en scores zijn altijd een momentopname. En gisteren was de CLG gemiddeld de mooiste/beste/grootste. Hoe het over 10 jaar is weten we pas….over 10 jaar. Ik denk dat Latour en Pontet Canet (op basis van wat ik gisteren geproefd heb) dan tot de winnaars zullen behoren, samen met Canon La Gaffeliere (zoals de Canon la Gaffeliere 1990 nu)

De hoeveelheid wijnen was prima te doen voor de groep die gisteren aanwezig was en er was meer dan voldoende tijd om de wijnen goed te proeven. Kan me voorstellen dat er ook personen zijn die dit lastig vinden.

De CLG won overigens vooral door zijn complexiteit, balans en potentie. Het viel me op dat er heel veel wijnen zeer verleidelijk en sexy in de neus waren. De uitspraak “dit zou ook uit Napa kunnen komen” kwam regelmatig voorbij. De CLG stond ook niet aan het einde in de line-up. Maar ergens in de 1e helft. Jens (eigenaar van Bottles) heeft altijd een onnavolgbare manier van line-up bepalen. Hij kan net zo makkelijke starten met Latour en Lafleur. Geen touw aan vast te knopen….en dat is wel zo prettig (en vreselijk haha).

Hasta luego

John

• Juan

Alle wijnen kwamen in dezelfde karaf Udo, dus geen enkele manier van beïnvloeding. En uiteraard kan je in een groep subjectiviteit niet uitsluiten. Zo formeel hoeft het ook weer niet te zijn. Sterker nog: dan zou voor mij de avond helemaal geen lol bevatten en derhalve ook niet interessant om deel te nemen.

Overigens de verschillende scores voor de Canon La Gaffeliere waren: 1 x 97, 8 x 96, 3 x 95 en 1 x 92. Dus de 92er drukte het resultaat nog behoorlijk…..;)

Hasta luego

John

• Juan

Dat is een hoop geld Romke….vanochtend gekocht voor 38 euro de fles (een schijntje voor de kwaliteit van de wijn!). En de 2005 voor 56 euro.

Hasta luego

John

• Juan

Zojuist de uitnodiging eruit gegooid voor Bordeaux 2003 volgens beproefd concept…….indien er personen van gisteren verhinderd zijn komt er een plekje vrij……

Hasta luego

John

• romke van dijk

Even flauw… Nog steeds zo primeur-geil :)

Mooie prijzen voor een briljante wijn.

Misschien waren het ex btw prijzen van een importeur… krochten :)

Dank je voor het zo gaaf weergeven hier!

romke

• Udo Göebel

Mijn opmerkingen waren ook algemeen bedoeld hoor, niet specifiek over deze proeverij. Maar als alles in dezelfde karaf zat sluit dat beïnvloeding door flesvorm en capsule uit. De rest blijft staan.

Voor € 38,- een koopje (Vinopedia geeft wat hogere prijzen weer)!

Zal wel ergens een fles op de kop weten te tikken en het zelf ervaren, ben erg nieuwsgierig geworden.