Bordeaux 2004 wine & dine @ BOTTLES

• Juan

38 euro is inderdaad een koopje. Was van plan ze te kopen voor 52 euro (voor de kwaliteit ook nog een prima prijs) bij weinhandel Diehl in Duitsland. Daar koop ik regelmatig. Gelukkig ook nog ergens anders even gecheckt waar ze toevallig voor 38 lagen. Meteen alles maar gekocht.

Hasta luego

John

• Peter vdB

Fijne proeverij. En leuk om te zien 24 wijnen vóór Lafite :S

• MartinL

Fantastisch…

Een hele mooie avond, ik heb genoten zowel van het diner als de proeverij.

Daarvoor mijn dank aan Jens en zijn brigade die dit in de puntjes hebben verzorgd in Bottles en aan John voor de organisatie.

Echt top geregeld met de kamers het diner, en voor de prijs hoef je het niet te laten.

De sfeer vond ik super, gemoedelijk informeel en toch serieus proeven, kom hier graag nog een keertje terug.

Latour en Canon (verassend) goed.

En St Pierre nu goed op dronk en mooi.

Vriendelijke groet,

MartinL.

Ps Ik heb wat fotos van het diner gemaakt bij wie kan ik terecht ?

• ChrisW

Juan Schreef:

——————————————————-

> Ik weet niet of de meningen daar heel erg verdeeld

> over zijn….ik denk het niet. Ik weet wel dat jij

> daar jouw gedachten over hebt en dat is uiteraard

> prima. Niks mis mee.

>

Ik kan me niet voorstellen dat je op de verschillende wijnforums de telkens terugkomende discussies tussen voor- en tegenstanders van blindproeven niet eerder hebt gezien (waar je zelf ook in het verleden wel aan hebt meegedaan) :D

Die discussie komt niet voor niets telkens terug. Het zal er ook wel mee te maken hebben dat er geen perfecte methode bestaat om wijn te proeven, zeker niet voor jonge wijnen in grote hoeveelheden in korte tijd.

Volgens mij komt dat omdat:

a) wijn te variabel is. Niet alleen in de loop der lange tijd en mensen het toekomstpotentieel blind niet kunnen vaststellen, maar vooral ook over de korte periode dat een fles geopend is. Ik heb zo vaak mijn oordeel over een wijn bijgesteld na 2-3 glazen en 1-2 uur na het openen van de fles omdat de wijn in positieve of negatieve zin veranderd was; dat kan niet bij een heel grote proeverij waar je maar een paar minuten per wijn hebt (en ook bent ingesteld om binnen die paar minuten een oordeel te geven).

b) mensen gewoon niet goed kunnen proeven. Dat willen de wijnkennerts die veel poeha om de wijn creëren natuurlijk niet horen en geloven :) , maar er zijn genoeg testen geweest waar dat in is vastgesteld; zelfs dat mensen niet eens goed kunnen onderscheiden of ze rode of witte wijn proeven als dit door kleurstof of een zwart glas vermaskerd wordt (John C. had hier ook nog een leuk artikel over geplaatst niet zo lang geleden). Als mensen niet perfect kunnen vaststellen of ze rode of witte wijn proeven …. hoe betrouwbaar is dan een blind oordeel over de kwaliteitsverschillen tussen wijnen? :) Of het nu gaat om blind of niet-blind proeven, volgens mij zoeken mensen heel snel naar iets om zo snel mogelijk bij hun vooroordelen te kunnen aansluiten om een oordeel over de wijn te kunnen vellen. Bij niet-blind proeven is dat de kennis achter het etiket en bij blind-proeven is dat denk vooral de eerste indruk van de ‘neus’ (en de reactie van anderen als er niet echt blind wordt geproefd). Het een is denk ik niet altijd slechter of beter dan het ander. Bij jonge wijnen of grote proeverijen is de tijd om zelf een oordeel te vellen zo beperkt en is de kans de je ‘de verkeerde kant afslaat’ denk ik zo groot, dat de kennis achter het etiket zeker kan helpen om je eerste proefindrukken in een wat breder perspectief te plaatsen. Als je in rustiger tempo slechts een beperkt aantal wijnen drinkt die volledig op dronk zijn, is er denk ik meer voor te zeggen om het blind te doen.

Het voorgaande is niet beperkt tot wijn trouwens. Ik ben laatst bezig geweest om mijn home entertainment apparatuur te vernieuwen. Daar waren ook weer nieuwe kabels voor nodig. Net als met wijn kun je daar een paar euro voor uitgeven, maar ook duizenden euros voor uitgeven. Tegenwoordig gaat geluid en beeld veelal over HDMI kabels. Ik heb me proberen in te lezen en kwam in eerste instantie via de ‘vakbladen’ en wat forums mooie reviews tegen van dure kabels die zo'n mooi en bijvoorbeeld warm beeld en geluid gaven. Totdat ik me bedacht dat digitaal beeld en geluid toch eentjes en nulletjes zijn. Hoe kan de ene kabel dan een warmer beeld of geluid geven? Als de kabel niet goed is, moeten er verstoringen in het beeld of geluid komen. Dit kan niet leiden tot een ander en beter uniform beeld of geluid. Na wat verder zoeken bleek ook dat dit niet zo was. Er zijn op internet wat testen te vinden waarbij met computergestuurde camera's die elke pixel afzonderlijk konden waarnemen het beeld werd gevolgd. Er bleek geen onderscheid te zijn tussen de kabels van een paar euro en die van een paar honderd euro. Ik kwam ook wat discussie op de audio/video forums tegen. Daar waren diverse mensen er heilig van overtuigd dat de dure kabels wel heel veel beter waren. Die waren natuurlijk ook niet met wetenschappelijk onderbouwde argumenten op een ander oordeel te brengen. Ze konden het echt zelf goed vaststellen :D

Ik denk dat van onze zintuigen onze ogen en oren nog veel beter ontwikkeld zijn dan ons proefvermogen. We zijn wel heel goed in staat om onszelf voor de gek te houden :D

Mvg,

ChrisW

• Juan

Nee die discussies heb ik niet in serieuze mate gezien of gelezen.

Voor mij is blindproeven zoals we dat afgelopen vrijdag deden de meeste eerlijke vorm van proeven en resultaat bepalen en ik denk dat het merendeel serieuze wijnproevers daar net zo over denken

Zoals ik al aangaf kan je er uiteraard nog wat kanttekeningen bij plaatsen, maar minder dan bij welke andere vorm dan ook. Dat is mijn overtuiging.

We denken er anders over en dat is prima.

Hasta luego

John

• Chris

Bij onze Robert Martin.

Gr.Chris,

• Robèrt Koopman

WillemG bedankt voor de prachtige serie foto's (tu)

• Hendrik de vierde

en wat zie die gerechtjes van Jens er weer watermakend lekker uit!

Mooie plaatjes Willem.

• Chris

Idd mooie plaatjes , hou mij voor de volgende keer aanbevolen om mee te doen .:)o

Wat ik lees en zie op de foto,s is het een gelikt feestje geweest.

Gr. Chris,

• Willem(***)

Tijd voor een beschouwing van mijn kant.

het was een mooie avond in Sas van Gent, niet in het minst om het diner. Bij de amuses werden we al verwend, tijdens het diner ging dit verder. Ik ben fan van van de keuken van Bottles, ze koken er met gevoel, eenvoud en eerlijke rete verse producten.

De proeverij op zich was erg uitgebreid, voor het mooie teveel flessen voor mij maar heel veel lekkere wijnen.

Voor mij viel de Lafitte niet tegen, ik heb deze wijn denk ik rond de 95 punten gescoord. Dat deze wijn minder “hoog” op de lijst eindigt komt m.i. simpel vanwege het feit dat de wijn enorm verfijn, delicaat van bouquet en nog ronduit een baby is.

Een echt mooie neus:van rode bessen, licht getoast hout, donker vers geroosterde koffie, sigarenkistje de luxe. Heerlijke rode vruchten, wat cacao en koffie in de mond, de balans is geweldig en de wijn heeft frisse zachte zuren naast smeltende tannines en een filmend mondgevoel. De afdronk was lang (minstens 30 seconden)

Ook ik was verbaast door de wijnen Monbousquet en CLG, niet dat ze goed zijn maar door hun performance vrijdagavond.

Op de proeverij vind enorm veel beïnvloeding plaats, maakt de proeverij leuk en vrolijk maar neemt vaak de mogelijkheid weg om de blind geserveerde wijn op rustige wijze te beoordelen. Is ook erg lastig want dat hebben we veel meer tijd nodig. Ik denk dat als echt iedereen de wijn proeft en ruikt, alles opschrijft en pas aan het einde weet welke wijn er in het glas is geweest (dus na alle flessen) dat de scores wel eens anders kunnen uitpakken.

Ik zie daar wel een uitdaging in voor de komende BDX 2003 proeverij, alles proeven, pas praten als iedereen klaar is en demasque helemaal aan het einde.

In de menukeuze voor de BDX 2003 proeverij pleit ik voor echte klassiekers uit de bordelaise keuken met een Bottles twist.

Voor mij was de wijn die ik uiteindelijk nu nog proef de LMHB, wat een elegante wijn is dat, een dame tussen veel heren samen met Lafitte. Latour vond ik ook top.

Een heerlijke avpnd met twee heerlijke organisatoren, de 2 Jeeeeeeeeeees

Groet,

Willem