wijn verzending

• ChrisW

Beste Ralph,

Dit is wel een heel vreemde uitleg van ons rechtssysteem ;)

Als jij je goederen zonder te betalen toe-eigent van de rechtmatige eigenaar die bij jouw bekend is … in de genoemde context waarbij je valselijk verklaard niets ontvangen te hebben … kom je heel dicht in de buurt van de omschrijving die Hendrik eraan heeft gegeven. Bijna dan; ‘diefstal’ is denk ik net te een stap te ver met name omdat het vrijwillig door de verkoper op jouw terrein is geplaatst en jij met name jouw deel van een (private) koopovereenkomst niet nakomt door niet te betalen; naast ‘wanprestatie’ a.g.v. het niet nakomen van jouw deel van de koopovereenkomst zal ‘oplichting’ denk ik ook wel van toepassing kunnen zijn door de valse verklaring, zeker als je het trucje vaker denkt te kunnen uitvoeren.

Er zijn overigens helaas wel genoeg mensen die via bijvoorbeeld Marktplaats hun beroep hebben gemaakt van de door jou beschreven praktijken.

Mvg,

ChrisW

• iRalph

Beste Chris

Ik zie dat toch anders. Ten eerste wil ik er even op wijzen dat het geen trucje is. Het gaat hier niet om stelselmatig aanzetten tot oplichting. Laat ik dat even duidelijk maken. Mijn bedrijf verzend honderdduizenden wijnpakketten per jaar en ik moet helaas constateren dat het soms gebeurt dat een chauffeur deze grove fout maakt. Ik ben daar op zn zachtst gezegd niet blij mee. Het komt overigens heel zelden voor, dus van stelselmatige ‘oplichting’ kan hier sowieso nooit sprake van zijn.

Maar, waar het m.i. om gaat is het feit dat ik als consument iets koop wat verschijnt bij mij aan de deur op een manier zoals ik dat verwacht omdat ik dan het idee heb dat de kwaliteit in overeenstemming is met hetgeen ik denk te kopen.

Als het bij mij in de bosjes ligt, verregent, etc, etc, dan zijn dat niet de spullen die ik besteld heb. In mijn eerdere post verwoorde ik het door te zeggen dat je dan moet zeggen niets ontvangen te hebben, maar ik snap dat dat kort door de bocht is. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik niet de spullen heb ontvangen die ik besteld heb. Technisch gezien, vind ik dan spullen die niet van mij zijn en zijn kwijtgeraakt door de koerier.

Maar!

Als je het zo zuiver wilt spelen, dan vind ik ook dat je het zuiver moet spelen naar jezelf. Dan moet je ook de afwikkeling dusdanig zuiver aanpakken dat je het spul naar de politie brengt en dat eventueel ook melden aan de verkoper. De verkoper is verzekerd, krijgt de schade vergoed en mag als hij dat wil dan de spullen bij dat buro gaan halen, of niet.

Als je mijn eerste post leest , dan rep ik daar eveneens over. Het is aan de ‘eerlijke vinder’ wat hij ermee doet. Wil je de boel verneuken: up to you.

gr, Ralph

• ChrisW

Beste Ralph,

Dat is volgens mij geen rechtskennis die uit de standaard boekjes komt ;)

Als je een (koop)overeenkomst aangaat en een van beide partijen is niet tevreden over hetgeen de andere partij presteert in het kader van wat zou zijn afgesproken, dan is de politie niet de partij om lastig te vallen of zich ermee te bemoeien. De besteller weet wie de afzender is, dus er is geen reden om de politie met ‘gevonden voorwerpen van onbekende eigenaar’ lastig te vallen. De politie zou zich er denk ik pas volgens de regels mee moeten bemoeien als ze een vermoeden hebben dat er een strafbaar feit wordt gepleegd. Dat zou het geval kunnen zijn als iemand regelmatig op de beschreven wijze goederen achterover drukt zonder te betalen.

De praktijk is (gelukkig) dat als je zelf met een andere partij een koopovereenkomst bent aangegaan, je eventuele problemen ook zoveel mogelijk zelf met de andere partij moet oplossen. Als je er onderling echt niet uitkomt is er een mogelijke gang open naar de rechter (en alleen i.g.v. strafbare handelingen naar de politie).

Als je als koper niet tevreden bent met wat je leverancier levert, kun je wanprestatie claimen en de betaling vooralsnog (naar redelijkheid) achterhouden, een reeds gedane betaling terugvorderen of (allereerst) alsnog goede nakoming van de afspraken door de leverancier claimen. Dat zal echter bij internetverkoop van de meeste goederen niet eens nodig zijn; die stuur je gewoon terug als je niet happy bent. Probleem opgelost … zonder illegale handelingen te verrichten :D

Mvg,

ChrisW

• iRalph

Chris, je haalt van alles door elkaar. Ik hou niet zo van napraten van de boekjes. Ik hou vooral van zélf nadenken…. ;)

Even lezen wat ik schrijf. Ik heb het er niet over dat je de politie moet lastig vallen als je niet tevreden bent over een dienst die jij hebt ingekocht. Dat zou wat zijn zeg. Je gaat gewoon naar de politie als je iets van waarde vindt wat niet van jou is. Doe je ook als je een Rolex op straat vindt. Heeft niets met een strafbaar feit te maken.

Wat jij in de bosjes gevonden hebt is namelijk niet van jou. Het rechtmatige eigendom is namelijk niet overgegaan naar jou omdat jij niet getekend hebt voor de ontvangst van de producten die jij besteld hebt bij je leverancier. Jij hebt echter wel een vermoeden wie de rechtmatige eigenaar is. Dan kan je er inderdaad ook voor kiezen dit te melden aan de rechtmatige eigenaar. Wat deze dan doet met zijn meuk is aan hem. En als je hem dan toch spreekt, dan kan je de rechtmatige eigenaar er op aanspreken waar jouw bestelling blijft. ;)

De invulling is anders, maar in theorie is dat exact hetzelfde als wat ik in mijn vorige postjes beschrijf: jij hebt jouw bestelling niet ontvangen! Wat zoveel is als: koopovereenkomst niet nagekomen / wanprestatie geleverd

• ChrisW

iRalph Schreef:

——————————————————-

> Chris, je haalt van alles door elkaar. Ik hou niet

> zo van napraten van de boekjes. Ik hou vooral van

> zélf nadenken…. ;)

>

Dat is wel duidelijk; het leidt in ieder geval tot leuke nieuwe inzichten in ons rechtssysteem en over hoe te handelen bij wanprestatie door de tegenpartij bij koopovereenkomsten >:D<

Als je een koopovereenkomst bent aangegaan en niet tevreden bent met de prestatie van de tegenpartij, zul je echter helaas normaal gesproken toch (alsnog) naleving moeten verzoeken of gegronde reden moeten hebben om gelijk ontbinding van de overeenkomst te vorderen. Bij internetverkoop wordt je nogmaals geholpen door het direct kunnen terugsturen van de bestelde goederen; geen enkele reden om er moeilijk over te denken en/of doen :) Het lijkt me in ieder geval zeker geen reden om zelf een scheve schaats te gaan bewandelen als je het op een simpele legitieme manier kunt oplossen.

Misschien haal ik de theorie echter inderdaad wel door elkaar. Je bent immers niet de eerste Ir/Ing op dit prikbord die me dit toewerpt dus dan moet het haast wel waar zijn >:D<

Mvg,

ChrisW

• Hendrik de vierde

Als ik een portemonnee vind met de naam van de eigenaar erin, bel ik em op.

Staat er plotseling voor een paar duizend euro door mij bestelde wijn in de garage, betaal ik die gewoon!

Hendrik, de wolf van Leusden:D

• iRalph

Als je goed leest, zul je merken dat we het eigenlijk 100% met elkaar eens zijn

En ach, wat is waarheid? Er zijn hele volksstammen die denken dat wetenschap ‘de waarheid’ vertegenwoordigd. Welterusten :)

• iRalph

Exact, zo simpel is het leven. Lees mijn postje van 09 januari 2014 22:18: http://wijn.startpagina.nl/prikbord/16909724/16961266/re-wijn-verzending#msg-16961266

• Hendrik de vierde

Nou snap ik het helemaal Ralph, kan dus beter mijn gouden klokje bij jou op de stoep laten liggen, dan een bestelde

doos wijn waar je niet voor hebt getekend:S

Zullen we het hier maar bij laten?

Hendrik

nu in het glas de Clos Mogador 2005, hoe zou dat nou komen:D

• dimi

Het heeft even geduurd, kerst, vakantie, winkelsluiting van verkoper (goede reden….wijnen inkopen in spanje en heeft daar denk ik onder genot van een goed glas wijn nog eens over deze zaak nagedacht)….EN:

Gelukkig had hij nog een paar doosjes Nit ‘gevonden’ en als ik wat geduld had zou hij ze als hij in de buurt was omruilen.

Dit heeft afgelopen donderdag plaats gevonden…(ophaler schrok inderdaad van de staat van de dozen en zoals verwacht had de transporteur niet thuis gegeven ivm claim)

Als extraatje een mooie bijzondere fles gekregen…..Selma de Nin 2009….Wat mag/kan ik hier van verwachten…het internet (behalve deze startpagina ;) laat me in de steek over deze wijn!

MvrGr Dimi