Riesling ontdekkingstocht 2007: Nahe & Mosel

  • Thijs

    Riesling ontdekkingstocht 2007

    Om te beginnen: het was zwaar. In 3 dagen tijd bijna 250 verschillende kwaliteitswijnen proeven bij meer dan 10 kwaliteitsboeren is geen sinecure. De rinse zuren hebben hun sporen op mijn tandvlees achtergelaten. Alles voor de opleiding. 2007, het jaar van de regen. Althans, in de zomer. Oktober heeft de oogst gered voor diegenen, die de zenuwen hadden om te wachten met oogsten. Te vroeg oogsten heeft fenolisch onrijpe druiven tot gevolg en de onrijpe kernen resulteren in dominante bittere tonen in de afdronk.

    Ik help een vriend nog even verhuizen en rond half 2 vertrekt de riesling express. Eindbestemming: Nahe! Om 16 uur kan er worden ingecheckt in het hotel van Dorsheim. Nog geen 10 minuten later schuiven Paul B en ik aan bij Joh.Baptist Schäfer, een zeer serieus aanstormend talent in de Nahe. Zijn basiscuvee riesling is bijzonder geslaagd. Erg authentiek en met veel expressie van terroir. De wijnmaker is nog geen 30 en straalt veel ambitie en enthousiasme uit. We zijn vooral onder de indruk van zijn grosses Gewächs:

    * Goldloch riesling trocken 2006 (13%)

    Van oude stokken (30-40 jaar oud). Rijp fruit. Frisse, messcherpe zuren. Indrukwekkende mineraliteit, zeer ‘terroir geprägt’. In de afdronk een zeer bescheiden, aangenaam bittertje. Beklijvende afdronk. 16/20

    Dan schuin oversteken naar Schlossgut Diel. De ontvangst is alles behalve hartelijk. We treffen een commercieel type die er duidelijk geen zin in heeft. Later blijkt waarom: alle riesling 2006 is al uitverkocht en er is geen enkele riesling 2006 meer die we kunnen proeven. De centen zijn in de pocket, dus ‘ who cares’? Na 4 wijnen verlaten we het pand maar. Ik knap niet op van ‘Diel de Diel’, de grauburgunder, Cuvee Victor of de Nahestein riesling. Deze lieden lijken de werkelijke drive, waar wijn om gaat, te hebben verloren. Er staat een pallet kisten klaar voor de Amerikaanse markt. Dollartekens! Dit is zonde van de tijd.

    Het is nog te vroeg om de inwendige mens te behagen. De Eichelmann geeft aan dat Weingut Theo Enk een nieuwkomer is om in de gaten te houden. Op naar Theo dus. We worden ontvangen door een zeer enthousiaste, praatgrage man van nog geen 30. Hij is zeer overtuigd van zijn wijnen en wil ons alles laten proeven. We starten met een riesling sekt 2006: Brioche, brooddeeg, rijpe appel, peer, zeer ‘geschmeidig’, zacht en aromatisch. 15/20.

    Andere interessante wijnen van Theo Enk:

    * Riesling/Silvaner halbtrocken literfles (11%): Fris, kruidig, geschmeidig, hier herken je de vakman. Ongelooflijke basiskwaliteit voor een paar centen. 14.5/20

    * Scheurebe trocken 2006 (12.5%): Johannisbeeren, Stachelbeeren, bijzonder typisch, doet kwa structuur denken aan een muscaat, maar dan iets lichter van structuur. 14/20

    Vervolgens enkele monsters 2007 van Theo Enk:

    * Weisser Burgunder 2007: Zuiver, geconcentreerd, stuivende gele vruchten, mineralig en geschmeidig (zeer typisch voor al zijn wijnen). De 13.5% alcohol valt niet op. 15.5/20

    * Scheurebe kabinett 2007 (11.5%): veel fruit, peer, meloen, bissig, bite, heel mooi. 15/20

    * Dorsheimer Goldloch riesling spätlese (100 Oechsle): Rozijnen, honing, meloen, ‘tänzerische säure’, rijp, rijk, geconcentreerd en een meer dan behoorlijke afdronk. 17/20

    We ontstijgen de vochtige, CO2 en fruitvliegrijke kelder en gaan op weg naar Kruger Rumpf. De Eichelmann waardeert dit goed in eveneens de Nahe met maar liefst 4 sterren. Het aardige is dat alle wijnen geproefd kunnen worden in het bijbehorende restaurant. We schuiven aan. Er zit een groot Amerikaans gezelschap een tig gangen menu weg te werken met bijpassend wijnassortiment. De stemming zit er aardig in. De wijnmaker, die als commentator en entertainer optreedt lijkt hier minder van gecharmeerd en schuift als het maar even kan aan ons tafeltje aan. De een roept dat ie zakelijks wel wat met de wijn wil, de ander proeft aandachtig en schrijft zijn proefnotities secuur. Kosten nog moeite wordt gespaard. We laten geregeld een gerechtje komen en proeven driftig de wijnen van Kruger-Rumpf door:

    * Riesling sekt 2004: brooddeeg, elegante neus, half-zoet. Prettige indrinker.

    * Weisser Burgunder S trocken 2006: keldergeur, sappig, veel zuren, iets alcoholisch met toch wel spanning. 13.5/20

    * Binger Scharlachberg 2006 Rheinhessen. Rheinhessen??? De wijnmaker neemt ons mee door zijn restaurant en buigt zich met zijn niet onaanzienlijke buik over het tafeltje waar een verliefd stelletje zit te eten. De kaart van het gebied wordt van de muur gehaald. En terwijl het stof door de eetzaal dwarrelt krijgen wij antwoord op onze vraag. Jawel, geologisch gezien hoort deze berg tot de Nahe, maar grenstechnisch tot de Rheingau. Deze wijn mag dan ook niet de herkomstbenaming Nahe voeren. De wijn is erg ‘geschmeidig’, zacht, rijp en beschikt over speelse zuren. Mooie deur, erachter is echter niets.

    * Münsterer Pittersberg riesling kabinett trocken 2006, 12,5%. Kruger-Rumpf beschikt over 5 van de in totaal 7 hectare. Rijp, geschmeidig, mooi zuur, typisch 2006 bittertje op de afdronk wat wijst op niet geheel rijp druivengoed. Desondanks mooie mineraliteit en spanning. Korte afdronk. 15/20

    * Münsterer Pittersberg S riesling kabinett trocken 2006, 12,3%. Van oudere percelen (30-40 jaar) en lagere opbrengsten. Geconcentreerde mineraliteit, opvallende afdronk voor 2006! 15.5/20

    * Binger Scharlachberg spätlese trocken 2006, 13%. Elegant, meer verfijnd, grapefruit, zuurtjes, rijk aan zuren. Jong, heeft lucht nodig. 16/20

    We zitten goed te eten. Meneer Kruger-Rumpf legt aan het gezelschap uit dat ‘we’ nu 2 pinot noirs gaan proeven. Hij heeft zelf echter een glas riesling in de hand en schuift olijk bij ons aan. Zonder dat we het in de gaten hebben is opeens onze spuugemmer van tafel verdwenen. Meneer Kruger-Rumpf wijst nog eens op de fles en knikt instemmend: deze wijn maakt mijn zoon, ‘ik heb er niet het geduld voor’.

    * Spätburgunder M 2005, 13,5%. Licht rood. Kruidig: peper, kaneel, kruidnagel. Zacht, aards, niet te veel hout (22 maanden op 2e en 3e jaars eiken vaten, in augustus 2007 op fles gegaan). Enorme elegantie! Cassis, grafiet, chocola, moncheri. 17/20 Het begeleidende gerecht mag niet ongenoemd blijven: verse witte truffel op een bedje van taglietella met milde kaassaus. Wat is truffel toch iets moois! Waanzinnige wijn-spijs combi!!! Voor de combi: 18/20

    * Spätburgunder R 2005, 14%. Eveneens 22 maanden gelagerd, echter nu op 1e en 2e jaars vaten. Herinnerd aan een goede Bourgogne. Het houtgebruik is voor bij net iets te. Salmiak, teer, mocca en hazelnoot staan nu meer op de voorgrond i.v.m. de ‘M’.

    * Münsterer Dautenpflänzer 2003, 8,5%. Petrol, limoen, groene ananas, caramel, mocca, amandel, marsepein, dennenhars. Frambozen, honing. Botrytis! Dit is een wijn die raakt. Filigraan zoet-zuur spel. Heel geslaagd voor 2003. 16/20

    * Münsterer Pittersberg riesling auslese 2001, 9%. Appel-kaneel, appelstroop, ijzer, eiswein-affiniteit, crème-brulee, noten, mandarijnen zest, orange peel, druivig, lange afdronk. 17.5/20 Mooie combi met de bol van griesmeel, gemarineerde pruimen en speculaas-koekkruim.

    Wat fantastisch om het hele assortiment door te kunnen proeven en ondertussen steeds een gerechtje te laten komen. Hoewel, proeven? Meneer Kruger-Rumpf vond het op een gegeven moment zelf tijd worden om de spuugbak van tafel te halen. Van de Spätburgunder en laatstgenoemde wijn heb ik dan ook maar ruim ingenomen. Ook een ruime fooi gegeven, want de wijnproeverij stond voor 10 euro pp op de rekening! Hier kom je terug…

    Voor het tandenpoetsen nog even een aantal rieslingwijnen doorproeven:

    Het betreft een aantal meegenomen rieslingwijnen die zichzelf konden bewijzen tijdens onze trip de meest opvallende wijnen hebben we hier genoemd:

    * Dönnhoff riesling trocken 2006, 12,5%. Muskaat en perzik in de neus. Gember, kruidnagel, grapefruit. Bittertje in de afdronk. 14/20

    * Schloss Lieser riesling trocken 2006, 12,5%. Rijpe neus, ‘eat me’ wijn. In de mond enorm jong, veel zuren en bitters. Onaangenaam om nu te drinken. Komt dit ooit goed? kB

    * Martin Müllen Spätlese halbtrocken kröver letterlay 2002 die na drie dagen open nog

    steeds overtuigde: mooi gerijpt klassiek elegante moezel.15/20

    Dag nummer 2 begint bij Weingut Jacob Schneider in de Nahe. In de gezellige huiskamer krijgen we van alles te proeven en de gebochelde Oma Liesel, ik schat haar ver in de tachtig, draait volop mee in de zaak, heeft prachtige Duitse spreuken en voorziet ons van een plezierige lunch. Ondertussen wordt er doorgeproefd:

    * Grauschiefer riesling trocken 2006. Enorme mineraliteit. Beendroog. Fris. Mist helaas, zoals vele rieslings 2006 vulling. 13/20.

    * Niederhäuser Hermannshöhle riesling spätlese trocken 2006 edition 50:50, 12,5%. Elegante neus, bloemen, rijp, zachte aanzet, mineralig (calcium, koper), rabarber. 14/20

    * Niederhäuser Rosenheck riesling selection 2006, 13%. Rozen, zwavelig, mineraliteit, grof gebouwd. 13/20

    * Niederhäuser Felsensteyer riesling selection 2006, 13%. Elegant, citrus, mooi droog, kracht en mineraliteit. 14/20

    * Niederhäuser Hermannshöhle riesling spätlese 2006, 9,5%. Petrol, teer, mineralen, Botrytis. Aangenaam. 14+/20

    * Niederhäuser Hermannshöhle riesling auslese 2006, 8,5%. Ingetogen neus, perzik, gesuikerde citrus, ananas, mango, zest. 14/20

    Dan naar Staatsverwaltung Niederhauser Schlossböckelheim. Dit huis was vroeger de referentie van het gebied. De laatste decaden kende dit huis echter een mindere periode. Sinds enkele jaren is er een nieuwe, jonge (28 jaar) wijnmaker die de faam van weleer opnieuw wil waarmaken. We proeven er een kleine 30 wijnen en stellen vast dat de verschillende Lage elk een heel typisch terroir tonen. Om ons op de proef te stellen wordt aan het eind van de proeverij een aantal wijnen blind geserveerd. Viermaal (100% score) raadden wij de de juiste Lage. Bij 2 wijnen zaten we er wat betreft het jaartal 1 jaar naast…Een selectie:

    * Schlossböckelheimer Kupfergrube riesling kabinett feinherb 2006, 12%. Wat een heerlijke naam. Probeer dit eens soepel uit te spreken! Petrol, mineralig (calcium en koper), citrus en abrikoos. 14+/20

    * Niederhäuser Hermannshöhle Grosses Gewächs 2005, 12,5%. Petrol, schaaldier, intens, meer concentratie, walnootolie. Mooi glas. 15+/20

    * Niederhäuser Hermannshöhle riesling spätlese 2002, 7,5%. Zwoel, caramel, honing, tintelend zoet-zuur spel, grapefruit, zeste d’orange, zacht. 15/20

    * Schlossböckelheimer Kupfergrube auslese 2001, 8,5%. Petrol, mooi gerijpt, lange beklijvende afdronk met opvallende mineraliteit. 15/20

    * Schlossböckelheimer Kupfergrube auslese 1997, 9%. Petrol, boenwas, citrus, lichte stijl. 14/20

    * Niederhäuser Hermannsberg auslese 2005, 8,5%. Botrytis, honing, gember, perzik, zeste, geconcentreerd (100 Oechs.). 14.5/20

    Op naar Schäfer-Fröhlich! Wat een drukte…De Rosinen komen zojuist binnen voor de TBA’s, en voor mij natuurlijk om te proeven…De ontvangst is erg hartelijk. De moeder van Tim verzorgt de proeverij, en later schuift zijn vader aan met een paar vrienden. Hij vertelt apetrots dat er niemand in Duitsland is die zo’n talent heeft voor wijnmaken als ‘der Tim’. Fijntjes informeert hij of we op de hoogte zijn dat Parker 100 punten heeft gegeven voor hun TBA 2005. Of we die willen proeven…Moeten we volgend jaar maar naar de Versteigerung komen. Deal! Ook bij Schäfer-Fröhlich is al erg veel van 2006 uitverkocht. We proeven o.a.:

    * Riesling trocken QbA 2006, 12%. Enorm zuiver, mineralig, riesling zonder poeha. Laat de mond schoon achter en de portemonee vol! Erg knap om in zo’n jaar een prima basiswijn te maken. Hieraan herken je een grote wijnmaker!

    * Weisser Burgunder S 2006, 13,5%. Tintelend fris, appelpitjes, amandelen, mineralen. Porphyr. Krachtig. 14/20

    * Bockenauer Grauburgunder trocken 2006. Meloen, perzik, porphyr, cremige mineraliteit. 14.5+/20

    * Grauburgunder Barrique 2006. Evenwichtig houtgebruik (Verset, licht getoast), beukenootjes, kastanje, bosgeur, zuiver en wederom mineralig. 15.5/20

    * Bockenauer Felseneck riesling halbtrocken 2006. Van spontanvergärung moet je houden! Mooie gisttonen, brioche, citrus, speelse zuren, zacht en sappig. Mooie vulling. 14.5/20

    * Bockenauer Felseneck riesling spätlese 2003. Petrol, tintelende zuren, mooi zoet, elegant. 14.5/20

    * Monzinger Halenberg riesling spätlese 2005. Neus doet me denken aan de antibioticadrank die ik als kind wel eens kreeg, ik was hier gek op! Veel concentratie, tropisch zoet, lange afdronk. Kan nog jaren rijpen. 15.5/20

    * Monzinger Halenberg riesling spätlese 2002. Petrol, dennenhars, citrus, zeste d’orange, fraai geïntegreerde zuren. 16/20

    Tim is druk in de kelder, met volgens hem de beste druiven die hij in zijn carriere gezien heeft. 2007 wordt TOP! Gezien de toenemende vraag naar riesling wereldwijd, is het verstandig om volgend jaar tijdig boodschappen te doen. Ik kom terug in mei.

    We eten opnieuw bij Kruger-Rumpf: de witte truffel creatie vindt wederom gezelschap van de spätburgunder M 2005. De indrukken van de dag ervoor worden opnieuw bevestigd. Dit gaat dus mee in de kofferbak… Helaas schuift er een rijkelijk geparfumeerd viertal aan. Bewonderenswaardig blijft de spätburgunder overeind. We verhuizen een paar tafels verder. Er wordt wel even vreemd opgekeken door het gezelschap. Onze nieuwe buren beginnen vervolgens flink te roken… De eigenaar knipoogt naar ons en merkt op: volgend jaar is het gelukkig afgelopen, dan mag er niet meer worden gerookt. Het toetje ook nog overgedaan met wederom een perfecte auslese 2001, wel wat rokerig…

    Op dag 3 naar Jorg Thanisch. Zijn vader is bezig om de letters Thanisch fraai op de voorgevel aan te brengen. We bellen aan bij Jorg, die ons hoestend en proestend welkom heet. Hij had zojuist de kelder schoongemaakt met de hoge drukspuit. En de rommel die je dan inademt…Dan worden we afgeleid door een 15-tal nieuwe ferrari’s die langsrijden. Ook nog een diablo en wat maseratti’s. Jorg vertelt meteen dat ie ook zo’n orgel wil. Vooralsnog moet ie zich met een BMW behelpen.

    ‘Vorige week heb ik de beste riesling 2005 gedronken die is gemaakt’. En wat heeft Jorg in de hand: een Bockenauer Felseneck riesling spätlese 2005 van Tim! Ik ben het helemaal met hem eens, en kocht er vorig jaar al een doosje van, nog voordat Parker de wijn 98 punten had gegeven…

    Maar goed, dan wat wijnen van Jorg:

    * Weisser Burgunder Barrique 2006. Amerikaans nieuw eiken. Fris, zuiver, kruidig, behoorlijke afdronk.

    * Lieserer Niederberg-Helden riesling spätlese trocken 2006, 12%. Petrol, safraan, vanille, ananas, citrus, rijp, mooi zuur. 14/20

    * Lieserer Niederberg-Helden riesling auslese trocken 2001. Schiefer, iets Petrol, slanke wijn. 13/20.

    * Lieserer Niederberg-Helden riesling kabinett feinherb 2006, 10,5%. Fris, zuiver, ananas.

    * Alte Reben 2006. Intensief, Botrytis (10-15%), peer, perzik, zart, erg gesloten. 15.5++

    * Lieserer Niederberg-Helden spätlese 2006, 8%. Tintelend zoet-zuur, mooi zoet (75 gram restsuiker).

    * Brauneberger-Juffer auslese* 2006, 8,5%. Lichte Petrol, citrus, perzik, elegant, lange afdronk. 16/20

    * Lieserer Niederbergt-Helden auslese*** 2006, 8,5%. Enorme concentratie, bijna stroop, ananas, dadels, vijgen, peer, rozijnen, calcium, enorme afdronk. 16.5+/20

    We rijden met Jorg naar zijn wijngaarden. Vol trots vertelt hij dat hij als een van de weinigen nog druiven heeft hangen bij de Brauneberger-Juffer. ‘Ein Winzer muss Nerven haben!’ Hij wil in 2007 als laatste op de Brauneberger-Juffer oogsten. Zijn grote droom is om een Brauneberger-Juffer Eiswein te maken. Ik informeer nog naar zijn bruiloft en de Eiswein 1994 (wie dit heeft mogen proeven weet dat dit niet vies is…). ‘Fantastisch! Alles ausgetrunken!!!’.

    Tussen de middag eten we in Bernkastel bij het Maximilian Haus. Het interieur is degelijk Duits, wel wat oubollig. De bediening is SUPER en aantrekkelijk bovendien. De jongedame die tevens de eigenaresse is verwent ons met spinazie ravioli met Ricotta. Combineert fraai met een glaasje riesling…

    Dan naar Weinhaus Porn, een vinotheek. Dit is geen grap, maar een gebruikelijke achternaam. Ze zijn er inmiddels zelf achter dat deze naam internationaal niet zo handig is. Daarom gaan ze binnenkort verder onder de naam Riesling Haus. David, een van de eigenaars, is erg enthousiast en heeft snel in de gaten dat we in zijn voor een mooie proeverij. We proeven:

    * Fritz Haag riesling trocken 2006, 11,5%. TBA geur van rozijnen, fris, gelaagde mineraliteit, Schiefer, rinse zuren, korte afdronk. 14/20

    * Dr. Loosen Bernkasteler Lay riesling trocken 2006, 12,5%. Cremig, geschmeidig, peer, perzik, tintelend, mooie mineraliteit. 13.5/20

    * Heymann-Löwenstein Schieferterrassen 2006. Als enige 2006 riesling al gerijpt van kleur. Rijk, olie, noten, zuiver, fris, muskaatachtige structuur en zoetheid, atypisch. 14/20 ?

    * Dr. Loosen Bernkasteler Lay riesling Kabinett 2006. Slank, mineraliteit, kruidig, aanhoudend tintelend mondgevoel, oneindig lange afdronk. 15.5/20

    * Fritz Haag Brauneberger-Juffer riesling spätlese 2006, 7,5%. Verleidelijke neus, cremige mineraliteit, rozen, citrus, zeste d’orange, tintelende ‘tänzerische’ zuren. Prachtig. 16+/20

    * Joh.Jos.Prüm Graacher Himmelreich auslese 2005, 8%. Petrol, dennehars, vegetaal, blanke boenwas, honing, zeste, citrus, gember, roomboterbabbelaar, perzik, tintelend zoet-zuur spel dat tot in het oneindige doorgaat. Grote wijn met gouden toekomst. 17.5++/20

    Op naar Clemens Busch. We worden ontvangen door zijn vrouw Rita. De wijnen van Clemens Busch kenmerken zich door een enorme concentratie en kruidigheid. De stijl vind ik wat modern, de wijnen worden gemaakt op fruit, concentratie en ‘Spass’. Je moet ervan houden, het is zeker niet klassiek Mosel! Busch maakt gebruik van ‘Spontanvergärung’ (bij 15-16 graden). Voor de opleiding nam ik tot me:

    * Pündericher Marienburg riesling Kabinett 2006, 12%. Fris, zuiver, bloemen, mineralen, Rotschiefer, acaciahoning, peperkoek. Modern glas. Korte afdronk. 13/20

    * Pündericher Marienburg riesling spätlese trocken 2006, 12,5%. Rubber, banaan, Schiefer, perzik, restzoetje, mineralig. 13/20

    * Pündericher Marienburg riesling spätlese*** trocken 2006, 12,5%. Zuiver, honing, appel, kaneel, mineralig, redelijke afdronk. 14.4/20

    * Vom roten Schiefer riesling QbA 2006, 12,5%. Ontwapenend zuiver, zacht, acaciahoning, gember, zeste d’orange, licht kruidig, kaneel, rozijnen. 15/20

    * Fahrlay riesling spätlese Pündericher Marienburg – vom blauen Schiefer- 2006. TBA geur, zwavelig, kort midden palate, korte afdronk met veel bitters. 13/20

    * Rothepfad riesling spätlese Pündericher Marienburg 2006, 14,5%. Alcoholisch, herinnerd aan een Oostenrijkse TBA, licht & simpel mid-palate. 13.5/20

    * Fahrlay-Terrassen riesling spätlese Pündericher Marienburg –vom blauen Schiefer- 2005, 14%. Modern, wederom Oostenrijkse TBA affiniteit, dik, vet, olie-achtig, monolithisch, mist complexiteit. 14.5/20

    * Pündericher Marienburg riesling spätlese 2003, 12%. Petrol, citrus, gesuikerde zeste, dik, fris, zit kort in zijn zuren.

    * Pündericher Marienburg riesling spätlese Goldkapsel 2006. 130 gram restsuiker per liter. Botrytis, rozijnen, appel(taart), peer, zeer geconcentreerd, bijna op Beerenauslese niveau. 16+/20

    * Fahrley riesling auslese 2006. Intensieve geur, orchideeën, gember, appel, peer, relatief weinig mineraliteit maar wat een concentratie en afdronk. 16.5/20

    Dan bij Kees Kieren langs in Graach. De ontvangst is weer hartelijk! In de proefkamer zit een groepje dat meer drinkt dan proeft, getuige de kloeke klanken die uit gesmeerde kelen ontstijgen. Gelukkig mogen we elders tete a tete proeven, in alle rust met de koelkast onder handbereik. Het tempo ligt dus hoog en we proeven:

    * Riesling Hochgewächs 2006. Zuiver, mineralig, prettig restzoetje en weer dat kenmerkende 2006 bittertje in de afdronk. 13/20

    * Kinheimer Rosenberg riesling kabinett trocken 2005. Petrol, mineralen, perzik, ‘ tänzerische säure’. 14.5+/20

    * Graacher Domprobst riesling kabinett trocken 2006. Groen, vegetaal, mooie mineraliteit, rinse zuren, bittertje. 13/20

    * Graacher Domprobst riesling spätlese trocken 2006. Duidelijke, tintelende zuren, appel, groene peer, geen bitters in de afdronk! 13.5/20

    * Graacher Domprobst riesling spätlese S 2006. Stalig, citrus, ananas, zuiver, calcium. 14.5/20

    * Riesling Hochgewächs halbtrocken 2006. Relatief weinig geur, fantastische zuren, sappig, een wijn die Spass maakt op een zomers terras! 13.5/20

    * Graacher Domprobst riesling kabinett halbtrocken 2006. Mooie speelse zuren, appel, wat groen. 14+/20

    * Graacher Himmelreich riesling spätlese halbtrocken 2006. Mineralen, kalk, schiefer, sap, speelse zuren, abrikoos en een niet storend bittertje in de afdronk. 15+/20

    * Graacher Domprobst riesling auslese 1* 2005. Honing, banaan, dadel, citrus, zacht en vol van smaak met fraai zoet-zuur spel. 16+/20

    * Graacher Domprobst riesling spätlese feinherb 2006. Zuiver, enorme mineraliteit, veel spanning, ananas, distel, slanke wijn met elegantie en ‘tanzerische Säure’. Legt duidelijk toe bij beluchten. De afdronk is wat kort. 16/20

    * Riesling Hochgewächs 2006. Bescheiden Botrytis, sappige wijn met mooi zoet-zuur spel en behoorlijk lange afdronk voor een basiswijn in het zoete bereik. 14+/20

    * Graacher Himmelreich riesling kabinett 2006. Zacht, rijp, banaan, perzik, fijne wijn met een nog langere afdronk. 14.5/20

    * Graacher Himmelreich riesling spätlese 2* 2006. Honing, zeste d’orange, gesuikerde citrus, grapefruit, fraaie zuren, rijke vulling en een lange afdronk zonder bittertje. 16/20

    * Erdener Treppchen riesling auslese 2* 2006. Ananas, mango, peper, perzik, peer, frisse zuren, mineraliteit, elegante en complexe afdronk. Deze wijn geeft nog een flinke trap na waarbij impressies van gember en zeste d’orange naar boven komen. In potentie 17/20

    * Graacher Himmelreich riesling auslese 2* 2005. Petrol, mandarijn, gesuikerde citrus, rijp, fraai zoet-zuur spel, een heus Mosel ‘snoepje’. 17/20

    * Graacher Himmelreich riesling auslese 2* 2006. Zuiver ananas elixer, limoen, zeste, gember. Mooi zuur, maar duidelijk kortere afdronk dan de 2005. Klein bitterje op het eind. 16.5/20

    * Graacher Domprobst riesling auslese 3* 2006. Enorme rijkdom, perzik, abrikoos, ananas, limoen, vanille, caramel, amandel, marsepein. Zeer geconcentreerd, fantastisch zoet-zuur geweld resulteert in een waanzinnig mondgevoel, lange afdronk. 18+/20

    Het is weer een zware dag geweest. Tijd om even te zitten. We bestellen wild en nuttigen daarbij een belegen riesling. Het restaurant voert alleen wijnen die van de eigen percelen komen. Daarom beland de volgende wijn in het glas: Weinhaus Sankt Maximilian Bernkastel Kueser Weisenstein riesling spätlese halbtrocken 1997, 10%. De wijn is rijp, heeft tonen van hooi, passievrucht en witte chocolade. Elegant glas met citrus en zeste d’orange. De wijn mist misschien wat aan concentratie maar kan de ree prima aan. De wijnmaker loopt ook nog langs en raadt ons eigenlijk een Dornfelder-Spätburgunder aan. We proberen een glas, maar worden hier niet vrolijk van. De fles riesling gaat leeg…Op de rekening vonden we later 10 euro terug voor deze fles. Lachen toch?

    De volgende dag langs Markus Molitor. Ook hier komen de Rosinen binnen. Ze worden verdeeld in 3 kwaliteiten, resulterend in 3 verschillende kwaliteiten TBA’s. Van 1 emmertje van 10 liter blijft voor de hoogste kwaliteit TBA slechts minder dan 1/3 over…

    De man ziet er beroerd uit. Hij vertelt al weken slechts 1-2 uur per etmaal te slapen. Wat een vakidioot. In 2007 zwaait hij de scepter over meer dan 100 (!!!) verschillende vaten/wijnen. Op mijn vraag hoe hij in Gods naam controle weet te houden over deze veelheid aan vaten lacht hij gniffelend en geniet dat wij zo onder de indruk zijn. We discussiëren natuurlijk over riesling en dan komen zijn pretoogjes naar boven. Wat een enthousiasme! We waarderen het enorm dat Markus in deze drukke oogsttijd toch even tijd voor ons wil maken. ‘Kein Problem!’ We geven aan dat we niet het hele assortiment hoeven te proeven, maar het enthousiasme van Markus resulteert in een indrukwekkende proeverij. We proefden o.a.:

    * Wehlener Klosterberg riesling kabinett trocken 2006, 12%. 100 graden Oechsle Kenmerkende zuiverheid en mineraliteit. Ananas. Fraaie vulling. Ragfijn. In september pas afgevuld. 14.5/20

    * Graacher Domprobst spätlese trocken 2006. Zuiver, mineralig, abrikoos, moet nog minstens 3 jaar rijpen. 15.5/20

    * Wehlener Klosterberg spätlese feinherb 2006. Zachte, slanke wijn die lastig te beoordelen is. Er steekt in elk geval veel achter.

    * Wehlener Abtei riesling spätlese 2006. Rijp (100 Oechs.), mineralig, citrus, zeste, filigraan, helemaal op elegantie gemaakt. 16/20

    * Zeltinger Sonnenuhr riesling spätlese 2006. 100 Gr.Oechs. Rijpe appels, ‘tanzerische Säure’, zuiver, mineralen, veel spanning ondanks het feit dat deze fles al 2 weken open stond! 17/20

    * Alte Reben (Saar!) 2006. Van 40 tot 50 jaar oude stokken. 110 graden Oechsle. Dik, geconcentreerd, zacht, citrusfruit, imponeert als een zeer goede Beerenauslese. Enorm zuiver en fris. Volgens Markus is dit eigenlijk ook een auslese 2* of Beerenauslese. Maar hij wil ook graag een super prijs-kwaliteit kunnen aanbieden voor de kenner! 17.5+/20

    * Zeltinger Schlossberg riesling auslese 2* feinherb 2006. Fantastische neus, een echte snuffelwijn, ananas, perzik, geschmeidig! 17/20

    * Zeltinger Sonnenuhr riesling auslese 2* 2005. Zuiver, boter, bijenwas, tropisch fruit, fraaie zuren, mooi sappig en ruime reserve. 17.5/20

    * Graacher Himmelreich riesling spätlese 2001. Petrol, citrus, ananas, marsepein, noten, caramel, elegantie ten voeten uit. 17+/20

    * Zeltinger Schlossberg auslese 1* 2004. Toont overeenkomsten met de 2* auslese 2006, is meer gerijpt. 17/20

    * Graacher Himmelreich riesling auslese 3* 2006. Intensief, Beerenauslese aroma’s, dik, geconcentreerd, rozijnen, oneindig lange afdronk. Prachtglas! 18/20

    * Graacher Himmelreich TBA 2006. Rozijnen, rinse appelstroop, ijzer, calcium, honing, roomboterbabbelaar. Deze wijn werkt in het geheel niet kernig of uitdrogend, zoals sommige TBA’s kunnen doen. Integendeel: dit elixer blijft van het begin tot het einde enorm fris, mineralig en beklijft met een bijna onsterfelijke afdronk. 19+/20

    Steeds als ik de wijnen van Markus Molitor proef ben ik opnieuw onder de indruk van de kwaliteit. De ongekende zuiverheid en mineraliteit die deze meester in zijn wijnen laat zien, van de meest ‘eenvoudige’ tot de TOP cuvees is van een zeldzame klasse. Onze reis eindigde bij Molitor, en eigenlijk hadden we hier wellicht moeten starten omdat dit DE referentie is voor de Mosel. Aan de andere kant: dit bezoek was wel een waardige afsluiting op hoog niveau.

    Juist als we Duitsland verlaten begint het voor het eerst te regenen. Zou Jorg tijdig op zijn Brauneberger-Juffer hebben geoogst? In Nederland aangekomen bereid ik een eenvoudig maal en schenk een witte Hermitage van Jean-Luc Colombo in als aperatief. We eten gekookte Hollandse piepers vers van het land, rode kool, stoofpeertjes en ouderwetse runderlapjes met truffeljus. En wat een verademing om hierbij een belegen rode Bordeaux te schenken!

    Al met al een hoop geleerd en ontdekt. Riesling blijft altijd spannend. Ik raak eraan verslaafd. Volgend jaar mei MOET ik er weer naar toe. 2007 is SUPER voor de Mosel en Nahe. Dat wil ik proeven. Ondertussen ben ik tevreden met mijn aankopen en schenk nog een glaasje Grosses Gewächs in van Baptist-Schäfer. Ik ben nog net zo onder de indruk als tijdens de proefsessie op het domein.

    PS) De punten vinden sommige van jullie wellicht wat ‘knauserig’, maar 2006 is nu eenmaal geen TOP jaar, hoewel er in de Mosel en Nahe wel uitschieters zijn. Stel dat ik mijn punten zou upgraden, hoe moet ik dan een excellente TBA scoren? Het spectrum wat betreft kwaliteit is nu eenmaal Riesenhaft. Een wijn tussen de 14 en 15 punten drink ik nog altijd graag elke dag.

    PS2) Foto's volgen.

  • Mathieu Wechseler

    Wow, Thijs…wat een verslag. Ik heb het zojuist uitgeprint en ga het eens op alle gemak in mijn luie stoel lezen. Toevallig heb ik een uur geleden een Bernkasteler Lay 2004 Riesling Spätlese Trocken van Markus Molitor (Molitor is overigens een naam die in Luxemburg veelvuldig voorkomt) opengetrokken. Die past prima bij het leesvoer.

    Bedankt alvast.

    Amitiés,

    Mathieu

  • Eelco van Wieringen

    11 pagina's.

    Lekker languit op de bank met de Casa Silva.

  • Willem

    Thijs,

    Thanks!

    Willem

  • Willem

    oow..

    met Pintia 2003

    gr

    Willem

  • Dick Schinkel

    Thijs,

    Las hem net oput andere prikbord, wat een indrukwkkend verslag……. *D

    Heb er zeer van genoten!!!!!

    Met smakelijke groet Dick

  • Robèrt Koopman

    Schitterende foto's!!

    krenten voor de TBA van Schafer Frohlich, de vrouw op de foto is de moeder van Tim

    de riesling wijnen die ons vergezelden tijdens de ontdekkingstocht

    Paul Brasz op de hotelkamer, met tegen het hoofdeinde een fraai stuk eiken vat

    in gesprek met Jorg Thanisch bij de Brauneberger Juffer

    de schatkamer van Thanisch

    Weinhaus Porn

    wat is de Mosel toch prachtig

    druivenoogst 2007 bij Markus Molitor

    en wat voor eiken gebruikt Herr Molitor?

    uitgangsmateriaal voor de TBA's van Markus Molitor…

    een meesterlijke proeverij met Markus Molitor!

    tevreden naar huis met puike riesling

    riesling 2007 bij Molitor

    M.v.g,

    Robèrt

  • Peter vdB

    Heerlijk verslag! Dank.

  • Ruud Göebel

    Hoi Thijs, wat een verhaal en leuke foto's! Voor een aantal van ons het feest der herkenning. Ben zo vrij geweest het hele verbale geweld door de printer te laten gaan en dat zit nu in de file:“Wat is Duitsland mooi” Dank voor de moeite die je genomen hebt, dit met ons te delen!

    Groet, Ruud

  • Thijs

    Beste Robèrt,

    Mijn dank voor de hulp bij het plaatsen van de foto's! Ik kan ze nu ook doorlinken naar het forum van onze collega's!

    Groet,

    Thijs