Leuk uit de oude doos discussie uit februari 2005
We zullen zien en proeven!
-René vindt de 2003 mooier dan de 2001
— deel van je post Merijn —
Hier reageerde ik toen op:
Hi Merijn,
Ken de Priorat vrij goed, ik heb gewerkt met Clos Martinet en Cims de Porerra,
Zelf hebben wij (Perelada) er honderd ha aangekocht, waarvan een dikkke dertig zijn aangeplant, Garnacha, Cariñena, Syrah, C.S. C. F. en Merlot en 2004 is het eerste jaar dat we op de markt gaan zetten.
Je moet er echt naar toe om het om het gebied te snappen Prachtig!!
Dat meneer Barbier 2001 minder vindt dan 2003 is comercieel gezien niet vreemd….
Doch wijnmaaktechnisch is 2001 veel mooier dan 2003, 2003 moest heel vroeg geoogst (heet heet heet) worden, waardoor de rijping van de druiven te kort duurde om echt de potentie van de terroir op te nemen.
Ik wil overigens niet zeggen dat 2003 niet heel mooi kan zijn.
Groet,
romke van dijk
Je antoorde toen:
Romke,
Meneer Barbier vindt de 2001 niet minder, doch de 2003 beter. (klein nuance-verschil)
je vindt het ‘commercieel gezien niet vreemd….,’ doch over de 2002 zei hij dat niet…sterker nog die vergeleek hij eerder met de 2000 (geen dode hamster in de 2000, noch in de 2002).
De verschillen zullen marginaal zijn en smaken blijven persoonlijk, doch aan zijn woorden hecht ik wel behoorlijk wat waarde. Sowieso hoor ik uit meerdere hoeken positieve berichten over het jaar 2003.
“Doch wijnmaaktechnisch is 2001 veel mooier dan 2003,” misschien is het wijnmaaktechnisch wel een grotere uitdaging om van 2003 een topwijn te maken, dan het was in het (algemeen erkend) topjaar 2001. (tBlijft een artiest).
We zullen zien (en proeven).
mvg
merijn
(die wel benieuwd is naar Romke zijn wijnen)