Laatste update Clos Mogador proeverij

• romke van dijk

Leuk uit de oude doos discussie uit februari 2005

We zullen zien en proeven!

-René vindt de 2003 mooier dan de 2001

— deel van je post Merijn —

Hier reageerde ik toen op:

Hi Merijn,

Ken de Priorat vrij goed, ik heb gewerkt met Clos Martinet en Cims de Porerra,

Zelf hebben wij (Perelada) er honderd ha aangekocht, waarvan een dikkke dertig zijn aangeplant, Garnacha, Cariñena, Syrah, C.S. C. F. en Merlot en 2004 is het eerste jaar dat we op de markt gaan zetten.

Je moet er echt naar toe om het om het gebied te snappen Prachtig!!

Dat meneer Barbier 2001 minder vindt dan 2003 is comercieel gezien niet vreemd….

Doch wijnmaaktechnisch is 2001 veel mooier dan 2003, 2003 moest heel vroeg geoogst (heet heet heet) worden, waardoor de rijping van de druiven te kort duurde om echt de potentie van de terroir op te nemen.

Ik wil overigens niet zeggen dat 2003 niet heel mooi kan zijn.

Groet,

romke van dijk

Je antoorde toen:

Romke,

Meneer Barbier vindt de 2001 niet minder, doch de 2003 beter. (klein nuance-verschil)

je vindt het ‘commercieel gezien niet vreemd….,’ doch over de 2002 zei hij dat niet…sterker nog die vergeleek hij eerder met de 2000 (geen dode hamster in de 2000, noch in de 2002).

De verschillen zullen marginaal zijn en smaken blijven persoonlijk, doch aan zijn woorden hecht ik wel behoorlijk wat waarde. Sowieso hoor ik uit meerdere hoeken positieve berichten over het jaar 2003.

“Doch wijnmaaktechnisch is 2001 veel mooier dan 2003,” misschien is het wijnmaaktechnisch wel een grotere uitdaging om van 2003 een topwijn te maken, dan het was in het (algemeen erkend) topjaar 2001. (tBlijft een artiest).

We zullen zien (en proeven).

mvg

merijn

(die wel benieuwd is naar Romke zijn wijnen)

• ChrisW

Smaken verschillen….

Bijgaand de twee proefnotities van de 1993 Clos Mogador die in CellarTracker te vinden zijn.

1993 Clos Mogador Priorat (Spain, Catalunya, Priorat) 9/13/2008 gravelld

The nose shows very bright raspberry and blackcurrant fruit. In the background there's a lot of cola and tea. The palate is beautifully balanced, shows berry fruit and more secondary characteristic particularly the fruity cola. Very full, very powerful, yet also smooth without any jagged edges at all and a long finish, this still has many, many years ahead of it. The tannin, acidity and alcohol are all so balanced that you don't notice any of them. Correct, elegant and very enjoyable. (67 views) 94

1993 Clos Mogador Priorat (Spain, Catalunya, Priorat) 5/7/2004 Lorien

I have been lucky so far to drink six different vintages of Clos Mogador, and though I have mostly enjoyed this wine, it has never overwhelmed me. The 93 though did, and in my opinion is in a VERY different league right now than any other vintage I have tasted (91,92,94,95,99,2000), though I have yet to try the much-praised 2001. Hopefully I will very soon. 93 was an excellent vintage in Priorat, and this wine truly shows its greatness. On to my notes…

Dark ruby red with noticeable fading around the rim. Intense and fantastic aromas of chocolate, ripe wild fruits and loads of prunes. Full body with massive concentration, that is actually quite overwhelming, though pretty elegant and definitely not aggressive. Incredibly tasty flavors of wild fruits, plums, a little chocolate and some carob. Good balance, with now integrated though noticeable tannins, perfect acidity and just the right level of oak in the background. Huge finish that goes on for what seems forever, providing a very appealing aftertaste. Overall this is a blockbuster. A fantastic very rich wine that provides everything and more for true enjoyment. It is though very straight forward, yet loaded with personality, with a really enjoyable structure and feel. I would estimate this wine has at least five more years to reach its peak, with many more to hold it through for further cellaring. One of the best Priorats I have had so far! 97

• merijn

Laten we hopen dat we die 93 en 94 ook te pakken krijgen, dat weet ik vanmiddag als de heer Barbier zijn Mobilhome hier in de straat geparkeerd heeft. Uiteraard zal ik dat niet posten, opdat het morgen een verrassing is. ;)

ik ben zo een vlerk die de wijnmaker zelf even aanstuurt de kisten 93 en 94 op te gaan halen in België (daar rijdtie toch langs :+). We zullen zien hoe dat uitpakt…

• Tom

hi merijn,

zoals aan hendrik gemeld kan ik spijtig genoeg niet aanwezig zijn. balen !!!

als ik jullie van dienst kan zijn om vandaag nog iets af te halen in belgië om vervolgens te leveren bij een deelnemer (vb bij dick die op een haalbare afstand van mij woont) dan hoor ik het graag.

groeten,

Tom

• merijn

Hallo Tom,

Heel erg jammer dat je er niet bij kunt zijn!

We komen elkaar vast nog tegen in de komende periode.

Hartstikke bedankt voor je aanbod, ik zal er misschien nog gebruik van maken ook, dat ligt aan de familie Barbier.

Vriendelijke groet,

Merijn

• merijn

Zojuist bevestigd: de 1993 en 1994 worden straks opgehaald door René en Isabelle, voordat ze doorrijden naar huize Mortirolo in Gouda. Als het goed is morgen dus álle jaargangen Clos Mogador op een (lange) rij!

Man man man, ik heppur zin an

• dj

iemand gevonden die graag meekomt.

dus weer een gaatje opgevuld.

Van een tweede gegadigde hoor ik spoedig.

Derk Jan

• dj

Ook mijn 2de maatje komt.

Dus toch volle bak??

Ik zal voldoende glazen meenemen

Derk Jan

• merijn

Dat gaat goed…

Onze dank is groot, DJ.

• Eelco van Wieringen

Ik vind het ook echt heel naar, ik keek er naar uit! Maar tegen een stevige influeza is geen kruid gewassen. Die moet je uitzitten.

Veel plezier morgen allen!

Salut,

Eelco