We hebben het over hetzelfde!
Helaas is hard werken alleen in veel gevallen niet genoeg Patrick…………..en in deze tijden onderscheiden de mannen zich van de jongetjes (vooral gebaseerd op de zaken die Wim en Ralph aangeven…)….velen zijn er niet blij mee….ik wel. Uiteindelijk krijgen we er een gezondere situatie voor terug…..
Hasta Luego
John die al heel lang aan “inkomstenspreiding” doet………
John,
Weet er alles van om als zelfstandig ondernemer de eindjes aan elkaar te knopen om te overleven, en dat red je toch echt alleen maar met hard werken.
Uiteraard hoort daar een duidelijke visie bij, maar door hard en efficient te werken kun je het redden in deze tijd en zeker als je je in het verleden hebt getracht te onderscheiden op kwaliteit en service.
Patrick, (die als jonge zelfstandige ondernemer nu helaas nog niet aan inkomstenspreiding kan doen, maar met hard werken zijn hoofd wel boven water houdt)
Tja, wat moet ik hier nog aan toevoegen. Buiten het feit dat ik helemaal achter het verhaal van Wim sta (stukje gezonde bedrijfsvoering en als je niet met je tijd meegaat heb je geen bestaansrecht), beschrijf je goed wat er momenteel gaande is. Het gaat hier niet primair om een financieel bankroet maar een sociaal-emotioneel ‘bankroet’ van een groot deel van de bevolking, en wel zij die consumptie en materialisme als middel respectievelijk doel in hun leven maken. De reden waarom ik KOTS van die patjepeeër met z'n bedrijfsslogan “succes is een keuze”, doelend op materieel succes zodat je - om maar eens een voorbeeld te noemen - je babyroze met diamantjes afgezette Gucci manteltje voor je chihuahua k…..-likkertje op de PC Hooft kan kopen en waarbij die natte wind met z'n slogan zeker niet doelt op zingeving, identiteit en geestelijke verrijking… Reden temeer waarom ik voor mensen als Richard Branson grenzeloos respect kan opbrengen omdat hij niet groeit om er zelf beter van te worden maar om andere mensen te helpen die niet de mogelijkheden hebben die hij heeft gehad. Hij leeft van een opgebouwd kapitaal; de winst van AL zijn bedrijven besteedt Mr. Branson aan zinvolle doelen en laat deze niet in de zakken van graaiende bestuurders verdwijnen. Laatst een docu over hem gezien en ademloos zitten kijken.
Grenzeloos respect heb ik ook voor mijn ouders omdat zij nog nooit een lening hebben aangegaan in hun leven, voor iedere uitgave gewoon gespaard hebben. Die waarde hebben zij hun kinderen meegegeven en dat is de reden waarom de enige lening die bij mij loopt de hypotheek is (mijn ouders hebben altijd gehuurd :-)). Nu verlangt iedere pas afgestudeerde snotpin toch minstens dat zodra hij/zij z'n eerste koophuis betrekt dat binnen 1 jaar volledig ingericht is en een levenspatroon kan volgen zoals je geschetst hebt. Om uiteindelijk de hoop hebben te verworden tot een manager die bij de onderhandeling van z'n aanstelling eerst gaat praten over een exit-regeling…. Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat bij falen of wanbeleid er nog steeds bonussen worden uitgedeeld “omdat het zo in het contract is opgenomen” maar waar een gezin met 2 kinderen 20 tot 25 jaar van kan leven. Graaien graaien graaien…..
Het trieste is dat landen als China (die inderdaad zoals Ralph geschetst heeft de VS lang overeind hebben gehouden door dollars op te kopen en de koers kunstmatig hoog hebben gedrukt) nu de dupe worden van graaicultuur aan de top in de VS (hypotheken verstrekken aan absoluut onbetrouwbare onderpanden maar je de verkoop wel weer bij kan schrijven op je record). Per dag gaan letterlijk duizenden jonge fabrieken in China failliet en hele steden zijn nu verworden tot spookgebieden omdat er geen mens meer werkt/woont. Omdat landen als de VS hun grenzen economisch dichtgooit of torenhoge importheffingen oplegt.
De reden waarom ik ook nooit in aandelen geloofd heb omdat het luchtbellen zijn. Leedvermaak valt mij ook nu ten deel hoe sneu het ook voor de mensen is die hun kapitaal hebben zien verdampen op een virtule geldmarkt. Bijzonder l.u.l.l.i.g. vind ik het daarentegen voor de mensen wiens (wettelijk verplicht af te dragen) pensioen vernaggelt is door riskante en/of onveilige beleggingen. Het was nog mniet zo lang geleden dat deze maatschappijen van gekkigheid niet wisten waar ze hun miljarden moesten beleggen. De top van het financiële bedrijfsleven waaronder ook de pensioenmaatschappijen gaan dan ook volgens Gerrit Zalm - terecht - onvoldoende door het stof van wat zij hebben aangericht.
Laat mij dan maar financieel minder succesvol zijn (nou ja, ik geloof dat veel mensen wel met mij zouden willen ruilen ) maar ik ben erg tevreden met het leven wat ik nu heb en heb een werkgever die bij me past omdat het een - weliswaar commercieel - bedrijf is die maatschappelijk belang hoog in z'n vaandel heeft staan en adviesdiensten aanbiedt zonder een rekening te sturen. Hoeveel financials zouden dat bijvoorbeeld kunnen zeggen???
(Vineuze) groet,
GJ
En zo wordt het wijn prikbord een econmisch prikbord!
Over economie hebben nog veel meer mensen een mening dan over wijn :-)
Schoenmaker blijf bij je leest, laten we het over wijn hebben, daar hebben de meesten hier denk ik meer verstand van :-)
TG
(die zijn pensioen nog ver weg is, maar zich daar vooralsnog geen zorgen over maakt)
Theo schreef:
>
> En zo wordt het wijn prikbord een econmisch prikbord!
>
> Over economie hebben nog veel meer mensen een mening dan over
> wijn :-)
>
> Schoenmaker blijf bij je leest, laten we het over wijn
> hebben, daar hebben de meesten hier denk ik meer verstand van
> :-)
>
> TG
> (die zijn pensioen nog ver weg is, maar zich daar vooralsnog
> geen zorgen over maakt)
Op zich heb je wel gelijk Theo maar de econimie treft ons allemaal.
En je geen zorgen maken over je pensioen is misschien niet zo verstandig.
De gepensioneerden zijn in NL al de eerste slachtoffers van de huidige crisis.
M.v.g,
Robèrt
heren (en dames?),
Wat een reacties! Laten we hopen dat WV snel doorgaat…
Reacties zijn wat kort door de bocht mijne heren… ik zie nergens staat dat de krediet crisis als reden voor het faillissement wordt genoemd door WV. Dit lijkt een link gemaakt door Perswijn.
En meneer Kaptein, uw oordeel over de jonge Verlinden is hard en gebaseerd op iets van jaren geleden schrijft uzelf. Ik heb hem recent mogen meemaken bij de Tour Culinair en de kennis en kunde (geserveerd met charisma!) was zeer goed. Wellicht is den mensch gegroeid nadat hij in de voetsporen moest treden van zijn vader…?
Peter heeft gelijk, het is een instituut en dat dient te blijven!
Over uw zwartgallige economische analyses heb ik wel een psycho-analytische mening maar deze past inderdaad niet op dit forum.
Laat we het over wijn hebben.
Guus Boels
Mijn schrijven is gericht aan degene die bijdrage aan dit forum. Dus, meneer Koopman, ‘uw’ is degene (meervoud in dit geval) die hier schrijven over hun visie op de economie.
Overigens is het niet mijn bedoeling om de heer Kaptein er ‘van langs’ te geven. Ik ben slechts van mening dat zijn oordeel is gebaseerd op oude en inmiddels achterhaalde beelden.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?