Hallo Chris,
Ik beperk me zeker niet tot wijnen van dit prijsniveau. Met Bourgogne als favoriete streek kan het zeker uit de hand lopen, vooral met huizen als Leroy/d'Auvenay, DRC, Vogüé, Lafon, Leflaive en dat soort goden. Mijn punt is meer dat buiten de hoge Parkerpuntenwijnen er maar weinig variatie te beleven valt op dit prikbord. Ik drink zelf ook graag Bordeaux en al die andere “typische Parkerwijnen”, dus ik wil niet zeggen dat er niets interessants wordt gemeld (integendeel!), maar ik zou wel wat vaker eens iets interessants willen lezen over wijnen buiten die streken.
Om een beeld te geven: vrijdag had ik in het glas een “La” (dus uit de Côte Rôtie) tegenover 2002 Clarendon Hills Shiraz Hickinbotham, precies zo'n wijn die 97 PP heeft gescoord. Uiteraard is dat een (heel) goede wijn, waarvoor dus ook een zekere som gelds moet worden neergeteld. Zaterdag stond op tafel een 2002 Vosne-Romanée 1e cru Les Beaux Monts van Daniel Rion. Kost ongeveer een derde van die Clarendon Hills. Mijn waardering (even op de onvolprezen Cellar Tracker gekeken): 92 punten voor die Clarendon Hills, 91 punten voor die Vosne. Dus ja, ik vond de Clarendon beter dan een wijn uit mijn favoriete streek, maar nee, ik vond het verschil niet het geld waard. Sterker: terugkijkend op zo'n weekend kijk ik met meer plezier terug op die Vosne dan op de Clarendon, ongeacht de kwaliteit van de wijn…
Laat ik het nog anders stellen (en herhalen dat het echt een kwestie van smaak is, dus ik wil hier niet mijn gelijk halen of zo): de keren dat ik een Bourgogne 95 punten of meer heb gegeven, was ook bij wijnen die vrijwel altijd boven de 100 euro kosten en de allermooiste flessen waren ook voor mij La Tâche, Montrachet van Ramonet en dat soort peperdure wijnen. Het plezier eraan maakte de prijs zeker goed. Dat gebeurt ook wel bij sommige hoge Bordeaux (Ch Margaux kan mij absoluut bekoren), maar op de een of andere manier mist bij mij dan vaak net dat “tintelend” gevoel waardoor de wijn echt een belevenis is. Dat zullen anderen ongetwijfeld andersom hebben.
Groet,
Maurice