Tegendraads?

• MauriceE

Hallo Chris,

Ik beperk me zeker niet tot wijnen van dit prijsniveau. Met Bourgogne als favoriete streek kan het zeker uit de hand lopen, vooral met huizen als Leroy/d'Auvenay, DRC, Vogüé, Lafon, Leflaive en dat soort goden. Mijn punt is meer dat buiten de hoge Parkerpuntenwijnen er maar weinig variatie te beleven valt op dit prikbord. Ik drink zelf ook graag Bordeaux en al die andere “typische Parkerwijnen”, dus ik wil niet zeggen dat er niets interessants wordt gemeld (integendeel!), maar ik zou wel wat vaker eens iets interessants willen lezen over wijnen buiten die streken.

Om een beeld te geven: vrijdag had ik in het glas een “La” (dus uit de Côte Rôtie) tegenover 2002 Clarendon Hills Shiraz Hickinbotham, precies zo'n wijn die 97 PP heeft gescoord. Uiteraard is dat een (heel) goede wijn, waarvoor dus ook een zekere som gelds moet worden neergeteld. Zaterdag stond op tafel een 2002 Vosne-Romanée 1e cru Les Beaux Monts van Daniel Rion. Kost ongeveer een derde van die Clarendon Hills. Mijn waardering (even op de onvolprezen Cellar Tracker gekeken): 92 punten voor die Clarendon Hills, 91 punten voor die Vosne. Dus ja, ik vond de Clarendon beter dan een wijn uit mijn favoriete streek, maar nee, ik vond het verschil niet het geld waard. Sterker: terugkijkend op zo'n weekend kijk ik met meer plezier terug op die Vosne dan op de Clarendon, ongeacht de kwaliteit van de wijn…

Laat ik het nog anders stellen (en herhalen dat het echt een kwestie van smaak is, dus ik wil hier niet mijn gelijk halen of zo): de keren dat ik een Bourgogne 95 punten of meer heb gegeven, was ook bij wijnen die vrijwel altijd boven de 100 euro kosten en de allermooiste flessen waren ook voor mij La Tâche, Montrachet van Ramonet en dat soort peperdure wijnen. Het plezier eraan maakte de prijs zeker goed. Dat gebeurt ook wel bij sommige hoge Bordeaux (Ch Margaux kan mij absoluut bekoren), maar op de een of andere manier mist bij mij dan vaak net dat “tintelend” gevoel waardoor de wijn echt een belevenis is. Dat zullen anderen ongetwijfeld andersom hebben.

Groet,

Maurice

• Juan

Maurice,

Ik vraag me af hoe lang jij het prikbord volgt? Er komen mijns inziens heel vaak wijnen aan bod die geen hoge danwel helemaal geen Parkerpunten hebben ontvangen. Duitsland komt heel vaak voorbij, Allerlei Spaanse wijnen ook, Peter vdB komt vaak met schitterende hartediefjes uit zijn kelder, Chris plaatst ook vaak mooie proefnotities van wijnen uit bourgogne, loire en Italië uit het niet Parker segment, dit geldt ook voor David (notitiemaker nummer 1 voor mij), Martin met wijnen uit Griekenland en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Uiteraard zijn er personen die wel Parkerminded zijn en dus ook vaak dit soort (dure) wijnen drinken. Bij die categorie hoor ik. Helaas is het in Nederland dan zo dat je je daar eigenlijk voor moet schamen en het niet in goed fatsoen kan melden……TE treurig voor woorden uiteraard. Zo zijn er zelfs personen die gewoon beweren dat dit niet kan…..mij is het allemaal prima. Voor de Ollander is het nu eenmaal lastig om te accepteren dat een ander andere mogelijkheden heeft en keuzes maakt…..

Wat ik wel jammer vind, is dat er eigenlijk maar weinig mensen proefnotities plaatsen. Het komt uiteindelijk neer op een paar personen…..Jij geeft zelf aan dat je afgelopen weekend mooie wijnen hebt gedronken. Jammer dat je daar geen notities van plaatst, die had ik (en anderen) namelijk graag gelezen EN je draagt zelf een steentje bij aan de verbreding van het prikbord.

Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van respect naar elkaar. Ik kan erg genieten van mooie wijnbelevingen of notities van anderen ook al gaat het om wijnen van 7 euro. Dat doet er namelijk niet toe! (Heb een paar weken geleden nog uitgebreid geschreven over het dagelijks genot van Muscat de Beaumes de Venise tijdens ons verblijf in Chateauneuf)

Helaas komt er een paar keer per jaar een joker voorbij die zich geroepen voelt om te melden dat dit dikdoenerij is. Zoals ik al eerder aangaf….Nederlandser kan het niet…….Je kan ze het beste vergelijken met meeuwen…..die komen zonder dat je ze ziet aankomen……schijten de boel onder…..en vervolgens zijn ze weer verdwenen…..en dat laatste is een goede zaak. Zeker als je de boel strontvrij wil houden…..

Even terug naar de wijnen:

Ik kreeg meteen een glimlach toen ik jouw uitspraak zag over rode bourgognes. Dat is namelijk precies mijn ervaring! Natuurlijk heb ik in het verleden wel eens genoten van een rode bourgogne (zij het zelden)….maar na de ontmaskering bleken dit altijd de dure flessen te zijn zoals Richebourg 88 van Liger-Belair, Musigny van Prieur, Musigny VV van Vogue etc etc. Onder de 100 euro bestaat er geen topbourgogne werd vervolgens 1 van mijn uitspraken (en uiteraard hoef je het daar niet mee eens te zijn, of kan je smaakpallet anders zijn zodat….etc etc)

Een half jaartje geleden hebben we met een 8-tal personen een DRC proeverij georganiseerd……..de resultaten zijn op dit prikbord vast nog wel terug te vinden….kijk en huiver……(en daar waren wel een aantal Bourgogne fans bij……)

Hasta Luego

John

• Willem(***)

Janneman,

ik pak er 1 uit:

Een quote van jou!

Maar eenmaal dit prikbord aangeklikt verandert dit allemaal en worden er alleen nog maar spijzen en dranken aangerukt die door de goden zijn geleverd. Geld speelt absoluut geen rol.

Jan dit is absolute onzin en dat weet je zelf ook. :X

Prikkelen vind ik leuk en heeft een zinvol doel (meestal)

Dit is iets anders, een duur woord ->tendentieus

Ik vind het ook niet innovatief Jan B)-

Beste groet,

Willem

• Hendrik de vierde

Jan J hou eens op met die flauwe kul.

Je eerste posting die echt over wijn gaat moet ik nog tegenkomen.

Kijk uit naar een proefnotitie van een wijn onder de 10 Euro van jouw hand!

Hendrik, die gisteren nog een Cotes du Rhone van 6 euro in zijn glas had:D

• MauriceE

Je hebt helemaal gelijk over de grilligheid van Bourgogne. Zelfs grote namen zijn geen garantie tegen teleurstellingen, maar positieve verrassingen (dus kleine naam, grote wijn) zijn ver-schrik-ke-lijk zeldzaam. Dus: de grootste kans op een dure teleurstelling loop je in de Bourgogne, inderdaad. Maar… als het raak is, is het ook echt raak.

Overigens zijn er wel topbourgognes van onder de 100 euro, maar lijden inderdaad aan het witte raaf syndroom.

Je hebt overigens ook gelijk dat er wel proefnotities op het prikbord staan over niet-Parker-wijnen, maar relatief weinig. Ik zal daar zelf ook verbetering in proberen aan te brengen door nu en dan eens een proefnotitie te plaatsen. Ik houd die nu bij op Cellar Tracker, maar zal die ook hier plaatsen. Voor het “evenwicht” vooral Bourgogne en Piemonte, dat lijkt me wel leuk. Morgenavond een proeverij Hudelot-Noëllat 2006 van Bourgogne tout cour tot en met Romanée Saint Vivant en Richebourg, dat lijkt me wel een goed begin.

Vineuze groet,

Maurice

PS een off-topic: wat betekent “Hasta Luego”?

• Dick Schinkel

Hoi Jan J.

Lijkt me leuk en zeer intressant : een prikbordproeverij met biologische haantjes op verschillende manieren bereid.

En dan de uitdaging : welke wijn van onder de 10 euro zal hierbij het best combineren………………..

Elke deelnemer neemt een of meer flessen mee, en de beste combi krijgt de eeuwige prikbordroem.

Met smakelijke groet Dick.

• John Copier

Mooie bijdrage MauriceE maar jouw verslag zou ik zeker niet tegendraads willen noemen. Zoals Ruud al schreef is het zelfs gewoonte. Misschien niet hier maar wel daar. Aan de andere kant van de wereld wordt er trouwens met stokjes gegeten. Dat is daar de gewoonte en wanneer wij dat hier nadoen is dat misschien vreemd maar zeker niet ongewoon op de wereld.

Het verwijzen hier op dit prikbord naar RP met zijn punten is een manier om iets aan te geven. Een indicatie, niets meer maar ook niet minder. Er zijn meer wijnschrijvers die dat doen. In dit verband kunnen punten je op het verkeerde been zetten. Zijn de punten van een wijnschrijver die het liefst de wijnen tot 10 euro beschrijft gelijk aan die van René Gabriëls of die van RP? terwijl dit dezelfde punten kunnen zijn dan zal ook jij beamen dat dit niet juist is. Met andere woorden; is het eindcijfer 8 van een vwo leerling voor wiskunde gelijk aan het eindcijfer 8 van een VMBO leerling? Ik denk dat daar een wereld van verschil in zit. Hooguit dat er door beide leerlingen een gelijke inspanning is gepleegd. Meer niet. Cijfers zeggen dus niet veel. Prijzen zeggen trouwens ook weinig. Ook die zijn aan inflatie onderhevig. Iemand kan zich met 5000 euro arm voelen terwijl een ander met 5000 euro rijk is. Dat is ook de reden dat ik nauwelijks prijzen noem. Aangezien er geen prijsafspraken mogen worden gemaakt kan een wijn elke prijs hebben. 12 of 15 euro zegt dus niet zoveel. Ook 100 of 150 is geen wetenschap maar is hooguit een indicatie.

Ooit heb ik hier eens een aantal proefnotities losgelaten waarbij ik alleen maar het woord lekker heb gebruikt met daarbij de score op de honderdpuntenschaal. Ik had voor de echte wijnkenner wellicht kunnen volstaan door alleen de punten te laten zien en volgens welke schaal ik had geoordeeld. Ook dat was dus niets. De omschrijving is de enige juiste en punten kunnen die omschrijving ondersteunen. Ondertussen ben ik zover dat wanneer mij bekende prikkers hier op dit prikbord schrijven dat een wijn zus of zo is ik daar ook vanuit kan gaan en dat ik tot koop moet overgaan. Tenminste wanneer die betreffende prikker ook mijn smaakpallet heeft.

Hier schrijven over gerechten al of niet in combinatie met een wijn is prima. Mooie gerechten daar zitten we op te wachten. Natuurlijk weet ik net zo goed als ieder ander hier op het prikbord dat het niet alle dagen bal is en dat het dan gewone kost is. Een speklap blijft een speklap maar wanneer iemand die speklap mooier maakt dan mag dat hier beschreven worden. Graag zelfs. Op gewone kost wordt door mij zeker niet neergekeken. Door niemand denk ik. Gewone kost is dus niets bijzonders en dient ook die plaats te hebben. Maar wanneer ik hier op dit prikbord een omschrijving maak van Italiaans buikspek (kost geen drol) dan hebben we het over iets heel gewoons maar ik weet één ding zeker dat er nu minimaal 30 prikkers opveren. Eenvoud met smaak heeft geen prijs.

Maurice, blijven schrijven.

Even in z'n algemeenheid. We hebben al enkele draadjes achter de rug, enkele zijn nog actief, die in de kern steeds op hetzelfde uitkomen. “Mijn waarheid”. En het lijkt er waarachtig op dat de bijdrage bedoeld is om de boel dood te maken ipv om een bijdrage te levenren om een onderwerp te verdiepen en om kennis te delen.

Tegendraads het mag van mij allemaal maar wanneer tegendraads op een geloof gaat lijken haak ik af. De waarheid ligt in het midden en daarmee geef je een ander net zoveel speelruimte dan jezelf inneemt. De waarheid dus, of om bij de wijn te blijven, die zit altijd in de fles.

John

• TGG

John,

Kom maar op met die italiaanse buikspek, maar wel ff nieuw draadje (:P)

Theo

• John Copier

Theo,

Dit jaar kwam ik op de terugweg van vakantie praktisch langs jouw voordeur. Jij zat naar later bleek in Italië en ik had jouw telefoonnummer niet vastgelegd. Wij hebben elkaar dus op een flinke haar gemist. Bij de eerstvolgende gelegenheid stap ik bij jou binnen en dan maken wij het geheime recept van Italiaans buikspek. Er mogen geen notities worden gemaakt. Het daarbij behorende niet zo geheime drankje is de riesling van droog tot edel zoet.

John

• Jan J.

Morgen!

Maar gezegd moet worden dat de discussies die niet over wijn gingen maar over het wijnprikbord ook de moeite waard waren. De meesten hier deden er ook positief aan mee. Dat is een winstpunt en bepaald geen flauwe kul.