wat bepaald de prijs van een wijn?

• Ruud Göebel

Herman, 2 mastodonten op hun vakgebied zijn elkaar al tegengekomen! :) Ik ben maar eens naar mijn boekenkast gelopen om te kijken of daar al wat over geschreven is. En jawel het denkwerk is gedaan en beschreven in het boekwerkje : “De wijn wordt duur gemaakt”, met als ondertitel: Economische principes van de wijnwereld. Het is geschreven door Nic Douben in 2001. Uitgever is Schuyt & Co. Haarlem ISBN nr. 90 6097 588 X Hierin worden alle vragen beantwoord. Mocht het zo zijn dat het boek niet meer verkrijgbaar is, dan stel ik jou dat graag ter beschikking!

Beste groet,

Ruud.

• ChrisW

Ruud,

Ik heb nog niet eerder gehoord van dat boek, maar ik denk dat ik het eens ga opzoeken.

Onderwerpen op internetforums hebben nogal eens de neiging op periodiek terug te komen en misschien kom ik overtuigender over als ik uit officiële literatuur citeer dan wanneer uit eigen vergaarde theorie- en praktijkkennis citeer :)

ChrisW

• Ruud Göebel

Ja Chris, mijn credo is eigenlijk : “Beter goed gejat, dan slecht zelf bedacht” :?

Ruud.

• TGG

Chris,

Heb snel je betoog doorgelezen, (ge het vanavond nog eens op mijn gemak doen). Wellicht moeten wij elkaar eens ontmoeten en hier buiten het PB over discusseren.

Het probleem blijft dat men geen prijzen durft te vragen, uitsluitend uitgaan van kosten zorgt ervoor dat er geld op de plank blijft liggen.

Economische crisis of niet, er zijn bepaalde autofabrikanten, of modellen die wel meer verkopen, zij hebben dus gekken gevonden die beried zijn hun product te kopen, daar gaat het dus om.

Nogmaals, ben ervan overtuigd dat bij wijn kosten geenszinds van invloed zijn op de prijs, uitsluitend op de marge. Heb eens hier aan een prikker die ook wijn verkoopt gevraagd waarom hij zijn wijn niet een kwartje duurder maakt? Heb ik helaas nog geen antwoord op gehad, maar ik ben ervan overtuigd dat hij geen fles minder zal verkopen. En waarom…. omdat ik vertrouwen in die vent heeft, hij weet waar hij mee bezig is, zoekt zijn klanten die passen bij zijn product. Overigens heeft diezelfde prikker mij wel eens korting gegeven zondar dat ik daarom vroeg. Vond ik ook stom!

Theo

• iRalph

De vraag is: wat bepaalt de prijs van een wijn.

Dat heeft helemaal niks te maken met vraag en aanbod. Vraag en aanbod zijn hooguit bepalend voor de hoogte van de MARGE bij voornamelijk de entiteit met de meeste toegevoegde waarde in de waardeketen. Marge is een onderdeel van de prijs. Net als (kost)prijs van mankracht, kurk, etiket, pacht, afschrijving landbouw materieel, accijns, transport, distributie etc, etc.

Prijzen bepaal je mi. zowel bottom up (kostprijs benadering) en top down (marktbenadering). Bottom up benadering is om te bepalen wat je ondergrens is en top down je bovengrens. Afhankelijk van je doel, kies je een prijs die ergens tussen deze vastgestelde prijzen valt. Of je kiest wellicht helemaal geen prijs en stapt uit de waardeketen.

disclaimer: ik ben maar een domme fietsenmaker… B)

• Hendrik de vierde

Zucht Ralph,

Wil jou wel eens een middagje bijscholen onder het genot van :D

je Hendrik

• romke van dijk

Wat een fantastische thread is dit.

Echt een voor mij heel leerzame discussie!

Dus voor mij absoluut niet of topic.

Ik weet dat in de wijnindustrie voornamelijk Bottom Up wordt toegepast. En blijven ze met voorraad zitten doen ze the broek down method…

Dus heren ga lekker door!

groet,

romke

• Hendrik de vierde

p.s. je had makelaar moeten worden:D

De huizenprijzen zijn m.i. een heel duidelijk voorbeeld.

• iRalph

zucht hendrik, je verwart ‘prijs’ met ‘marge’

als de vraag was geweest: “wat bepaalt de marge van een wijn?” dan zit je met het antwoord “verschil tussen vraag en aanbod” dicht in de buurt

groeten, ralph

• Juan

commercie………hmmmmmmmm…..heb ik geen verstand van……….

Hasta Luego

John