ChrisW Schreef:
——————————————————-
> ralph Schreef:
> ————————————————–
> —–
> > ChrisW Schreef:
> >
> ————————————————–
>
> > —–
> > > Ik kan verder niet veel toevoegen aan wat ik
> > > eerder heb gezegd. Alle prijzen en verkochte
> > > hoeveelheden worden in de vrije markt door
> > vraag
> > > en aanbod bepaald. Als je iets anders kan
> > > aantonen, kan je daar snel een Nobelprijs mee
> > > verdienen.
> > >
> >
> > Uiteraard heeft het invloed op de prijs. Dat
> komt
> > ,omdat de MARGE toeneemt. Niet omdat de
> kostprijs
> > toeneemt!
>
> Ralph,
>
> Ik weet niet geheel wat je probeerd te zeggen.
>
> Jij merkt denk ik in de praktijk heel erg goed hoe
> erg de markt inwerkt op de prijs. Je kunt via
> internet proberen om tegen een veel hogere prijs
> te verkopen als eenander maar dat hou je niet lang
> vol. De toetredingsbarrières in jouw tak van
> sport zijn niet hoog en als iemand denkt dat er op
> jouw omzet een leuke marge te behalen valt dan zal
> diegene dat gaan proberen van je af te pakken. Dat
> lukt via internet gemakkelijk als je de prijs iets
> lager zet.
>
> Een topproducent heeft natuurlijk een voordeel dat
> hij een betere positie heeft en minder directe
> substituten heeft. Er is echter vrijwel niets dat
> geen enkel substituut heeft.
>
> ChrisW
Hoi Chris
Ik tikte ff wat te snel. Ik bedoelde het anders:
Uiteraard heeft vraag en aanbod een uitwerking op de prijs in een zwaar competitieve markt. De prijs zal beslist veranderen. In een monopolistische markt gebeurd dat natuurlijk nauwelijks. MSFT verkocht geen pakketje Windows98 meer, als men de prijs met 10% had verlaagd.
Echter, als de eindprijs verandert door verandering in vraag en aanbod is dat niet omdat de omdat de kostprijs verandert maar omdat de MARGE verandert. Deze discussie is m.i. erg onzuiver.
Als je de discussie heel zuiver voert, dan is het spel tussen vraag en aanbod geen onderdeel van de eindprijs. ‘Marge’ is dat wel degelijk.
Welke marge je KAN vragen is van heel veel factoren afhankelijk, maar komt vooral neer op “lever je wel voldoende toegevoegde waarde voor die eindprijs in de waardeketen” Toegevoegede waarde kan zijn: brand value, exclusiviteit (wat al snel aanschurkt tegen monopolie), garanties, free shipping, goede informatie voorziening, ‘het is zo’n aardige gast", etc, etc.
De eindprijs van wijnen zoals die van Gaja, zitten vol met marge. Die marge vloeit lekker in de zakken van Angelo (brand value is het sterkt in de waardeketen) en bij een onbekend flutwijntje wordt de marge gepakt door de retailer aangezien customer owner ship de meeste waarde in de waardeketen vertegenwoordigd.
Door de toename van prijsttransparatie wordt de concurrentie heviger. Daardoor kun je nog steeds wel die marges blijven maken, echter…de toegevoede waarde om die marge te kunnen verantwoorden moet je alleen veel beter kunnen uitleggen en kunnen waarmaken!