ralph Schreef:
——————————————————-
>M.a.w.: met prijsstunten, kun je niet meer marktaandeel pakken? Daar geloof ik niks van! Dat het niet altijd werkt, geloof ik meteen, Maar ik geloof beslist dat het een middel is of een onderdeel van de middelen kan zijn die je kan inzetten hogere volumes te draaien>
Onjuist Ralph, de winst van volume is van korte duur, het verlies van marge wordt in het algemeen niet gecompenseerd door de winst in volume (weet zeker dat jij deze eenvoudige berekeningen kunt maken). Prijsstunten lokt ongetwijfeld competitive reactie uit. Je kunt prijsstunten alleen maar winnen als je de laagste kosten producer in de markt ben. Als je begint met stunten van prijs, moet je ook de lange adem hebben om dit door te zetten met alle gevolgen van dien (pricewar).
Kijk eens naar de markt van brandstof (ben ik in opgegroeid), door de prijs te verlagen, staan de mensen in de rij, gevolg concurrentie verlaagt ook de prijzen, gevolg, iedereen verkoopt hetzelfde tegen lagere prijzen, de autorijder gaat nl. echt niet meer rijden bij lagere benzine prijzen.
"The answer on how to win a price war, is not to get into one in the first place"
Theo