wat bepaald de prijs van een wijn?

• Ruud Göebel

Herman van Eldik ligt hedenavond in zijn bed onder een dikke deken van weet- en wijsheden en zal tegen het ochtendgloren zwetend wakker worden en dan bedenken: “dat wijnprikbord, Mon Dieu daar moet je niet zijn”", daar krijg je ernstig hoofdpijn van, welnu Herman: sorry! :D Maar ik weet zeker, dat een volgende vraag van jou, een eenvoudiger antwoord gaat opleveren. :)

• TGG

Chris,

Heb geen intresse in de Nobelprijs (:P) Probeer duidelijk te maken dat kosten absoluut geen invloed hebben op de verkoop prijs. Bedrijven die uitgaan van de kosten laten geld op de plank liggen (ze vragen te lage prijzen) of ze vragen te hoge prijzen voor hetgeen wat ze bieden.

Vraag en aanbod is zo theoretisch. Als de prijs van wijn daalt, wordt er geen druppel meer verkocht (kan ik echter niet wetenschappelijk aantonen…), daar ben ik van overtuigd. De prijs van wijn wordt dus bepaald door wa Ralph al aangeeft…. value bieden, dat kan zowel kwaliteit zijn, persoonlijke benadering, brand etc. Niet iedereen is daar gevoelig voor, dus zullen kijken naar andere kanalen om hetzelfde product goedkoper te kunnen kopen tegen een voor hen meer acceptabele prijs. Zo zijn er mensen die geen service op een gekocht fiets verlangen, en deze kopen op internet en zelf in elkaar zetten, en niet voor een los schroefje naar de fietsenmaker kunnen gaan. Beiden, zowel de fietsenwinkel (hoger prijs) en internetverkopers hebben de gekken gevonden die hun prijzen willen betalen met bijbehorende service… heeft helemaal niks met kosten te maken.

Waar jij op doelt is concurentie…. das een heel ander verhaal.

Ik werk bij een bedrijf dat in zijn producten de grootste in de wereld is, goede cijfers rapporteerd en de Dow Jones outperformed. Vragen ook de hoogste prijzen in onze branche…. heb overigens niet gezegd dat we “economisch bovenmatig aantrekkelijke marges”realizeren…

Theo

• TGG

ralph Schreef:

——————————————————-

>M.a.w.: met prijsstunten, kun je niet meer marktaandeel pakken? Daar geloof ik niks van! Dat het niet altijd werkt, geloof ik meteen, Maar ik geloof beslist dat het een middel is of een onderdeel van de middelen kan zijn die je kan inzetten hogere volumes te draaien>

Onjuist Ralph, de winst van volume is van korte duur, het verlies van marge wordt in het algemeen niet gecompenseerd door de winst in volume (weet zeker dat jij deze eenvoudige berekeningen kunt maken). Prijsstunten lokt ongetwijfeld competitive reactie uit. Je kunt prijsstunten alleen maar winnen als je de laagste kosten producer in de markt ben. Als je begint met stunten van prijs, moet je ook de lange adem hebben om dit door te zetten met alle gevolgen van dien (pricewar).

Kijk eens naar de markt van brandstof (ben ik in opgegroeid), door de prijs te verlagen, staan de mensen in de rij, gevolg concurrentie verlaagt ook de prijzen, gevolg, iedereen verkoopt hetzelfde tegen lagere prijzen, de autorijder gaat nl. echt niet meer rijden bij lagere benzine prijzen.

"The answer on how to win a price war, is not to get into one in the first place"

Theo

• TGG

Ruud,

moet je natuurlijk ook niet te letterlijk nemen, dat weet je ook wel. Als het zo eenvoudig was had ik maar een part-time baan, en geen team om daarbij te helpen.

Feit blijf echter…. prijs wordt niet bepaald door de kosten, prijs wordt bepaald voor wat de gek ervoor wilt geven, je moet dus enorm goed je potentiele klanten en segment kennen en daar je prijs op aanpassen, en dat kan heel goed verschillende prijzen zijn voor dezelfde producten, maar andere doelgroepen.

Heb al verchillende voorbeelden aangehaald, maar van sommige verschillende producten liggen de prijzen ij Aldi lager als bij de AH. Waarom kopen dan nog steeds mensen bij de AH (hetzelfde merk, inhoud, verpakking, - hogere prijs -) omdat het aanbod, de service, de aankleding etc bij de AH beter is. Anderen zijn daar minder gevoelig voor, en kopen bij de Aldi. Alletwee hebben ze gelijk, ze stellen andere eisen aan het totale pakket. Wederom… niks met kosten te maken, het zou zelfs zo maar kunnen dat Aldi meer verdient dan AH op hetzelfde product (maar daar heb ik geen wetenschappelijk onderbouwd bewijs voor)

Theo

• Robèrt Koopman

Heb jij de prijzenoorlog in de Nederlandse supermarkten ook op de voet gevolgd Theo?

AH had blijkbaar een langere adem dan Super de Boer, die laatste ging er ternauwernood aan ten onder.

Ondanks dat de supermarkten de prijzen verlaagde denken de meeste mensen dat de prijzen toch zijn gestegen.

Ik weet het niet, kom nooit meer in een supermarkt.

Stuur gewoon de huisgenoten op pad om spullen te kopen, wat op het lijstje staat nemen ze mee :D

• TGG

ChrisW Schreef:

——————————————————-

> Dit zorgt ervoor dat ondanks de héél slimme mensen

> die er bijvoorbeeld rondlopen bij de

> autofabrikanten er op geen enkel model

> buitensporig kan worden verdiend.

Er lopen dus geen slimme mensen bij de autofabrikanten rond. Als iedereen een paar honderd euro meer vraagt voor zijn auto, wordt er geen auto minder verkocht en heeft de autobranche een betere marge.

Het probleem is dat je maar 1 dom iemand nodig hebt om de markt te verpesten.

Theo

• TGG

En nu stop ik ermee, stel voor dat Chris, Ralph en mijzelf elkaar eens ontmoeten en onder voorzitterschap van Herman en een glas wijn van Ruud en Hendrik hier eens over gaan bomen.

Het probleem van de economische wet van vraag en aanbod is dat die ervan uitgaat dat alle overige omstandigheden gelijk blijven. Dat gebeurt dus niet in de praktijk, en dit kan dus uitsluitend werken in een commodity (waar er dus maar weinig echte van zijn).

Theo

• iRalph

Klopt Theo. Dan kan het dus wel degelijk werken. Of het een duurzame oplossing is, dat is inderdaad nog maar de vraag

• Eelco van Wieringen

Zeg Herman, inmiddels voldoende stof voor een essay zou ik zo zeggen. Ik hou je site in de gaten.

Salut,

Eelco

• Mathieu Wechseler

Kun je het nog volgen Herman? Ik ben namelijk al afgehaakt ergens bij de 126e posting!