wat bepaald de prijs van een wijn?

• TGG

Ralph, dat zeg ik toch?

Hendrik, de huizenprijzen dalen doordat de verkopers zo stom zijn om te verkopen als er ff geen kopers zijn. Heeft niks met vraag een aanbod te maken maar met hele andere factoren.

Overigens Chris, ik kom eigenlijk uit de autohandel, en mijn familie zit er nog steeds in. Gewoon dom om de prijzen te verlagen (inderdaad gebuert dat gelukkig maar beperkt), je genereert er toch geen vraag mee, en uiteindelijk heeft iedereen dezelfde “piece of the pie” maar allemaal tegen een lagere prijs.

Eigenlijk heb ik maar een makkelijke job >:D< het is allemaal zo eenvoudig. Het enige probleem is om genoeg gekken te vinden die je product tegen jouw prijs willen kopen. Daar heb je verkopers voor nodig, en dat is dan ook gelijk het grootste probleem. Die zijn opgevoed met te zeggem dat alles te duur is, durven dus ook geen geld te vragen en gaan gelijk korting weggeven, en als ze dan gefaald hebben in het gene wat ze eigenlijk moeten doen ligt het altijd aan de prijs….

Terug naar de vraag, wat bepaalt de prijs van wijn. Das dus voor ieder gek verschillend. Ik kan 100 euro voor een bepaalde wijn teveel geld vinden, terwijl een ander dat een koopje vind. Wederom, als aanbieder moet je dus je segment vinden (en kunnen vinden). Het licht ook aan de soort klant, wat voor toegevoerde waarde hij wilt hebben, bv persoonlijk contact of gewoon via internet. De eerste is bereid meer voor dezelfde wijn te betalen ten opzichte van de 2e.

Theo

• MauriceE

Misschien helpt het de discussie te hernoemen tot: "wat bepaalt de kostprijs van een wijn?“ en een andere discussie: ”wat bepaalt de winkel/marktprijs van een wijn?"

Volgens mij is de kostprijs vrij objectief te herleiden tot afschrijving grond + arbeidsloon + etiket/kurk/fles/transport etc., maar wordt het pas echt leuk te kijken naar de invloed van marketing bij de winkel/marktprijs. Bekende anekdote van de marketingman van Ahold tegen zijn wijninkoper: “hebben we zoveel ingekocht van die-en-die wijn? gooi die prijs eens wat omhoog, dan willen ze 'm vast wel kopen!”

Groet,

MauriceE

• TGG

Juan Schreef:

——————————————————-

> commercie………hmmmmmmmm…..heb ik geen

> verstand van……….

Daarom John, ben jij juist een perfect voorbeeld van een bepaalde doelgroep van sommige wijnen. Als men weet hoe en waarmee ze jou lekker kunnen laten krijgen, dan hebben ze een prima klant. Hoe ze dat moeten doen….. marketing…..

Theo

• ChrisS

Leuke discussie!

Wat ik nog mis in de verschillende reacties zijn de omvang van de verschillende marktsegmenten en de prijselasticiteit.

Wat de marktsegmenten betreft: er is een grote markt voor flessen wijn van minder € 5,-, een iets minder grote markt voor 5-10, een nog kleinere van meer dan 10, enz. Je kunt hier verschillende segmentaties in maken en onderzoeken hoe groot de markt voor een bepaald segment is. Met name voor de lagere segmenten zal gelden dat de prijzen inelastisch zijn. Dwz dat bijvoorbeeld de klanten die een JP Chenet “lekker” vinden, deze niet meer in hun winkelwagentje zullen laden zodra een fles 50 cent duurder wordt. Zij gaan dan opzoek naar een goedkoper “lekker” alternatief. In dit marktsegment is de prijs dus zeer belangrijk en bepaald grotendeels de afzet. Aldi's Kaapse pracht is niet vanwege de sublieme kwaliteit of briljante marketing de meest verkochte wijn in NL.

In het veel kleinere topsegment is de prijs juist zeer elastisch, dwz als een liefhebber de wijn goed vindt kan de maker de prijs bijna oneindig verhogen en beweegt de koper gewoon mee. Een topproducent creeërt in feite zijn eigen markt en is in zijn prijsstelling dus bijna niet meer afhankelijk van concurrenten, Wat echter niet vergeten mag worden is dat de totale markt voor topwijnen behoorlijk beperkt is (er zijn maar een x-aantal wijngekken en ook zijn hebben een eindig budget) en dat het creëren van “een eigen markt” alleen mogelijk is wanneer men over uitzonderlijke kwaliteit beschikt.

Voor het lagere prijsinelastische segment zal de kostprijs op de langere termijn een grote rol moeten spelen. Hier zullen de (kost)prijzen overigens wel structureel beïnvloed/verstoord worden door overheidssteun in bepaalde landen, stuntende supermarkten, enz.

In het hogere segment speelt de kostprijs, zoals al door anderen aangegeven, eigenlijk geen rol op verkoopprijs. Door vrijwel geen beperkingen in de kostprijs kan de topproducent wel kostprijsverhogende maatregelen nemen, waardoor de kwaliteit continu verder kan worden verhoogd.

• TGG

ChrisS

Volgens mij moet je elastisch en inelastisch omdraaien. Bij een beperkte (in verhouding tot de prijs) verandering van de vraag spreek je van prijsinelastisch, andersom (in jouw voorbeeld van JP Chenet) juist van elastisch

Verder ben ik het met je eens….. komt het er weer op neer dat je genoeg gekken moet vinden om jouw wijn te kopen… hoe…. door slimmer (en wellicht ook beter) te zijn dan de rest.

Theo

(zoals ik al zei heb ik eigenlijk een makkelijke baan, ik bepaal een prijs, en de verkopers en marketing zoeken er de juiste klanten maar bij :D )

• Herman

(tu)

Heerlijk deze discussie!

Ik wist niet dat de meningen zo divers zijn. Perfect!

De vraag was zeer bescheiden, maar doet veel stof opwaaien!

Het is schitterend om te lezen!

Ik haal er veel waardevolle dingen uit wat mij erg tot denken aanzet.

Ik blijf het actief volgen. Mijn complimenten!

Groet,

Herman

• ChrisS

Theo, klopt je hebt gelijk ik heb per ongeluk elastisch en inelastisch omgedraaid. Voor wat betreft het topsegment ben ik het dus met je eens, maar de praktijk is toch dat het overgrote deel van de wijnhandel zich in het lagere (elastische) segment afspeelt?

• TGG

Inderdaad, Chris, het merendeel van de wijnhandel speelt zich af in het lagere segment. Het is dus zaak om uit dat zeer elastische segment naar een minder elastisch segment te geraken. Daar komt meer bij kijken dan alleen maar kosten…. Daar gaat het over, de kosten zijn dus nogmaals van geen enkel belang als je een hoger prijs wilt vragen.

Inderdaad….. kosten zijn van zeer groot belang als je aan de onder kant van de markt wilt spelen. maar dan wederom… je bepaalt je prijs(segment) en dan pas of je je product kunt maken voor die prijs. zoals ik al zei: “The price determines the costs that can be profitably invested in to make a product desirable for the customer, at an acceptable profit for the seller”

Theo

(nu ook connected met Gort)

• ChrisW

@Theo/Chris$: de uitleg van theo over (in)elastisch is de juiste.

Ik heb niet dezelfde negatieve opinie als Theo over de miljoenen verkopers die er rondlopen in deze wereld. Daar zitten veel van de meest creatieve en ambitieuze mensen tussen die er rondlopen. Veelal worden ze ook nog afgerekend door mensen zoals ik op zeker niet alleen de omzet ze binnenhalen maar vooral op wat voor marge ze realiseren. Dat bepaalt immers hoeveel wijn ik kan kopen :D

Om het simpel te zeggen, is het grootste probleem van de verkoper in de regel de verkopers van de concurrent. Die zijn continue uit op zijn klanten, zelfs als ze iets met de prijs moeten doen. Dit zorgt ervoor dat ondanks de héél slimme mensen die er bijvoorbeeld rondlopen bij de autofabrikanten er op geen enkel model buitensporig kan worden verdiend.

Als er trouwens mensen zijn die bedrijfstakken kennen waar je structureel heel hoge marges kunt behalen en die niet door onneembare toetredingsbarrières voor mij afgeschermd worden, dan moeten jullie me snel contacteren want dan kunnen we samen veel geld verdienen:)-D

Ik kan verder niet veel toevoegen aan wat ik eerder heb gezegd. Alle prijzen en verkochte hoeveelheden worden in de vrije markt door vraag en aanbod bepaald. Als je iets anders kan aantonen, kan je daar snel een Nobelprijs mee verdienen.

Zoals ik heb gezegd, zijn er alleen natuurlijk wel factoren die de (verwachtingen over) vraag en aanbod beïnvloeden. Dit zie je vooral in het hogere segment, waar gedachtes over toekomstige vraag van chinezen of aanbodplafonds de prijs sterk kunnen beïnvloeden. Een aanbodplafond is er bijvoorbeeld als men 1er grand crus uit de medoc als een apart segment ziet wat niet/beperkt substituten kent. Dit kan natuurlijk veranderen als de realisatie onder consumenten toeneemt dat ook buiten bourgogne en bordeaux topwijnen worden gemaakt (dan wordt een topwijn uit spanje steeds meer een substituut voor een topwijn uit één van de klassieke regio's, zoals ook feitelijk steeds meer gebeurd met wijnen uit o.a. spanje en CdP).

ChrisW

• TGG

Chris,

Je moet mijn mening over verkopers natuurlijk niet te letterlijk nemen maar met een ;) Neemt niet weg dat er wel een kern van waarheid inzit, al zijn het maar de verkopende concurrenten.

Blijf het structureel oneens over de theoretische economische wet van vraag en aanbod:X Er zijn vele producten (en ik ben werkzaam in zo'n branche) waar het verlagen van prijs geen aanbod genereert. Zo ook bij wijn, wijn goedkoper maken doet niet meer wijn verkopen, wellicht een verschuiving naar inderdaad substituten. Uiteindelijk vekoopt iedereen dus evenveel tegen een lagere prijs.

Theo