wat bepaald de prijs van een wijn?

• Herman

Het is lastig te volgen door de vele posts.

Maar ik besefte niet dat mijn vraag zo veel stof zou doen opwaaien.

Wel vind ik het erg waardevol.

O.b.v. de posts zal ik wel op korte termijn een stuk in elkaar zetten waarbij ik de essenties m.b.t. de prijs en waarde van een wijn zal beschrijven en de afhankelijkheden.

Hierbij hanteer ik de volgende leidraad: kosten wijngaard, kosten teelt, kosten en stappen proces om de druiven in het flesje te krijgen, verkoop (en verkoopkanalen).

Dus ik denk dat ik al veel handreikingen heb gekregen.

Iedereen bedankt voor de input en voor de discussie (heerlijk om te lezen). (tu)

• Eelco van Wieringen

Neehee Herman, nog een keer lezen allemaal. Foei!

Salut,

Eelco

• ChrisW

Is Parker als genoemd als bepaler van de prijs van de wijnen uit het hogere segment?:)

Zijn ster mag dan dalende zijn volgens velen, maar hij blijft nog steeds enorm goed in staat om de vraag naar door hem hoog gescoorde wijn te laten stijgen waardoor de prijs van zo'n wijn gemakkelijk kan verdubbelen of verdrievoudigen.

• André

Wat is de kostprijs van een wijn? Is kostprijsberekening. Moeilijkste factor de grondprijs en marketingkosten.

Wat bepaald de prijs? Vraag- en aanbod (marketing, economie)

Hoe worden de marges bepaald?

Allemaal interessante invalshoeken.

Er word wel gezegd dat geen wijn een kostprijs van meer da EUR 40 heeft.

Daar komt men op bij wijnen gemaakt van druiven die op grond van meer dan 1 mln. EUR per hectare staan. De jaarlijkse fictieve pacht is dan hoog.

Kan 75.000 per jaar zijn voor 6.000 flessen.

Ook het rendement speelt een belangrijke rol, alles is 2x zo duur bij 3.000 flessen per hectare.

Blijft boeien!

André